Lennämme Helsingistä kohti Kiinan pääkaupunkia Pekingiä.
Pvä 1
Lähtö Helsingistä.
Lennämme Helsingistä kohti Kiinan pääkaupunkia Pekingiä.
Lentomme laskeuduttua Pekingin lentokentälle ja suoriuduttuamme pakollisista maahantulomuodollisuuksista lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin.
Ensimmäinen kohteemme on Taivaan temppeli. Sinikattoinen pyöreä temppeli seisoo marmorikorokkeella ja säteilee täydellistä harmoniaa. Temppelin sijainti oli taatusti oikea keisarin halutessa uhrata taivaan jumalille.
Nautimme välipalaksi voileivät, jotka paikallisopas on meille tuonut, minkä jälkeen ajamme hotellillemme. Siellä on aikaa rentoutua, kunnes kokoonnumme ensimmäiselle yhteiselle illalliselle.
Pvä 2
Saapuminen Pekingiin. Taivaan temppeli ja tervetuloillallinen.
Lentomme laskeuduttua Pekingin lentokentälle ja suoriuduttuamme pakollisista maahantulomuodollisuuksista lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin.
Ensimmäinen kohteemme on Taivaan temppeli. Sinikattoinen pyöreä temppeli seisoo marmorikorokkeella ja säteilee täydellistä harmoniaa. Temppelin sijainti oli taatusti oikea keisarin halutessa uhrata taivaan jumalille.
Nautimme välipalaksi voileivät, jotka paikallisopas on meille tuonut, minkä jälkeen ajamme hotellillemme. Siellä on aikaa rentoutua, kunnes kokoonnumme ensimmäiselle yhteiselle illalliselle.
Hyvän aamiaisen jälkeen lähdemme liikkeelle. Ensimmäinen pysähdyspaikka on Taivaallisen rauhan aukio, Pekingin sydän, joka on useita kertoja ollut Kiinan historian keskipisteenä. Täällä keisarit ovat vuosisatojen ajan ilmoittaneet säädöksensä Kiinan kansalle ja juuri täällä Mao Zedong julisti Kiinan kansantasavallaksi vuonna 1949. Tänne Mao myös haudattiin valtavaan mausoleumiin 1976. Aukiolla ja sen ympärillä sijaitsevat rakennukset, sekä vanhat että uudet, huokuvat yksiselitteistä viestiään rajattomasta vallasta.
Jos meillä on aikaa, käymme tervehtimässä Kiinan kommunistisen kansantasavallan isää, Mao Zedongia, joka lepää lasisessa arkussa mausoleumissa aukion keskellä. Emme ole ainoita kävijöitä, sillä väkeä virtaa kaikkialta Kiinasta tervehtimään ”Suurta ruorimiestä”, joka johti kommunistit voittoon Kiinan sisällissodassa ja perusti Kiinan kansantasavallan. Sen, että hän itse päätyi 1900-luvun keisariksi, kiinalaiset näyttävät jättävän huomiotta tai ainakin he vaikuttavat antaneet hänelle anteeksi.
Taivaallisen rauhan aukiolta jatkamme jättimäiselle keisarilliselle palatsialueelle, Kiellettyyn kaupunkiin. Palatsin syvänpunainen muuri oli joskus kaupungin korkein, sillä yksikään rakennus ei saanut olla korkeampi kuin keisarillinen palatsi – jottei kukaan voinut katsella keisaria salaa. Nyt palatsi seisoo korkeiden hotellien ja rahalaitosten varjossa. Paksun muurin takana Kiinan keisari eli eunukkien, jalkavaimojen ja palvelijoiden ympäröimänä. Henkivartijoiden suojelema palatsi muistutti pientä kaupunkia. Vaikka Kiellettyä kaupunkia vahtivat nykyään vain lipuntarkastajat, sinne ei vieläkään ole helppo päästä: vierailijoita riittää kaikkialta Kiinasta, ja ruuhka on kova.
Kielletystä kaupungista hieman pohjoiseen sijaitsee täyttömaasta rakennettu Hiilikukkula. Sen huipulta on upeat näkymät yli koko Kielletyn kaupungin.
Päivän päätteeksi nautimme hyvän illallisen paikallisessa ravintolassa.
Pvä 3
Peking. Taivaallisen rauhan aukio, Kielletty kaupunki ja Hiilikukkula.
Hyvän aamiaisen jälkeen lähdemme liikkeelle. Ensimmäinen pysähdyspaikka on Taivaallisen rauhan aukio, Pekingin sydän, joka on useita kertoja ollut Kiinan historian keskipisteenä. Täällä keisarit ovat vuosisatojen ajan ilmoittaneet säädöksensä Kiinan kansalle ja juuri täällä Mao Zedong julisti Kiinan kansantasavallaksi vuonna 1949. Tänne Mao myös haudattiin valtavaan mausoleumiin 1976. Aukiolla ja sen ympärillä sijaitsevat rakennukset, sekä vanhat että uudet, huokuvat yksiselitteistä viestiään rajattomasta vallasta.
Jos meillä on aikaa, käymme tervehtimässä Kiinan kommunistisen kansantasavallan isää, Mao Zedongia, joka lepää lasisessa arkussa mausoleumissa aukion keskellä. Emme ole ainoita kävijöitä, sillä väkeä virtaa kaikkialta Kiinasta tervehtimään ”Suurta ruorimiestä”, joka johti kommunistit voittoon Kiinan sisällissodassa ja perusti Kiinan kansantasavallan. Sen, että hän itse päätyi 1900-luvun keisariksi, kiinalaiset näyttävät jättävän huomiotta tai ainakin he vaikuttavat antaneet hänelle anteeksi.
Taivaallisen rauhan aukiolta jatkamme jättimäiselle keisarilliselle palatsialueelle, Kiellettyyn kaupunkiin. Palatsin syvänpunainen muuri oli joskus kaupungin korkein, sillä yksikään rakennus ei saanut olla korkeampi kuin keisarillinen palatsi – jottei kukaan voinut katsella keisaria salaa. Nyt palatsi seisoo korkeiden hotellien ja rahalaitosten varjossa. Paksun muurin takana Kiinan keisari eli eunukkien, jalkavaimojen ja palvelijoiden ympäröimänä. Henkivartijoiden suojelema palatsi muistutti pientä kaupunkia. Vaikka Kiellettyä kaupunkia vahtivat nykyään vain lipuntarkastajat, sinne ei vieläkään ole helppo päästä: vierailijoita riittää kaikkialta Kiinasta, ja ruuhka on kova.
Kielletystä kaupungista hieman pohjoiseen sijaitsee täyttömaasta rakennettu Hiilikukkula. Sen huipulta on upeat näkymät yli koko Kielletyn kaupungin.
Päivän päätteeksi nautimme hyvän illallisen paikallisessa ravintolassa.
Lähdemme Pekingistä varhain aamulla ja vierailemme matkan varrella perinteisessä kiinalaisessa helmikaupassa. Näemme viljeltyjen makeanveden helmien parissa tehtävän hienon käsityön. Kiina on tuottanut helmiä yli 4000 vuoden ajan, ja varsinkin Ming- ja Qing-dynastioiden aikana helmiä käytettiin vaurauden ja viisauden symbolina. Tänä päivänä vanhat tekniikat yhdistyvät moderniin muotoiluun.
Matka jatkuu kohti Kiinan muuria. Kiinan muurin näkeminen on monelle unelmien täyttymys. Kiinan ensimmäinen keisari, Qin Shi Huangdi, yhdisti muurin jo olemassa olevat osat Kiinan muuriksi yli 2 000 vuotta sitten. Muurin ulkonäkö on luonnollisesti muuttunut vuosisatojen aikana. Alun perin se oli vain maapenkka, mutta muutettiin vahvaksi muuriksi, jossa oli ampuma-aukkoja ja vahtitorneja. Muuri syntyi suojaamaan Kiinaa pohjoisen villejä paimentolaisheimoja vastaan, mutta lopulta sillä ei kuitenkaan koskaan ollut erityisempää puolustuksellista roolia. Muulla tavoin se kyllä oli käyttökelpoinen. Savumerkkien avulla saattoi lähettää nopeasti viestejä vahtitornista toiseen. Paikat, joissa tärkeät karavaanireitit ristesivät muurin kanssa, toimivat tarkastuspisteinä. Meillä on hyvin aikaa kiivetä ylös vahtitorneihin ennen kuin palaamme takaisin Pekingiin.
Paluumatkalla käymme Pohjois-Pekingissä, jossa keisarillinen kesäpalatsi sijaitsee luonnonkauniissa ympäristössä viileän Kunming-järven rannalla. Täällä keisarit asuivat kesäkaudella, kaukana kaupungin pölystä ja kuumuudesta. Palatsi on kärsinyt lukemattomista tulipaloista vuosien varrella, mutta koska se oli niin suosittu, se rakennettiin uudelleen kerta toisensa jälkeen. Yhä nykyäänkin on mukava kierrellä palatsin rauhallisessa ja kauniissa ympäristössä.
Ennen kuin poistumme pääkaupungista, pääsemme maistamaan lähes pakollista Pekingin ankkaa. Valmistaminen kestää tuntikausia, sitten rapea ankannahka ja -liha tarjoillaan pienten ohuiden lettusten, hoisinkastikkeen ja kevätsipulin kanssa.
Pvä 4
Peking. Cloisonné-tehdas, Kiinan muuri, kesäpalatsi ja Pekingin ankka.
Lähdemme Pekingistä varhain aamulla ja vierailemme matkan varrella perinteisessä kiinalaisessa helmikaupassa. Näemme viljeltyjen makeanveden helmien parissa tehtävän hienon käsityön. Kiina on tuottanut helmiä yli 4000 vuoden ajan, ja varsinkin Ming- ja Qing-dynastioiden aikana helmiä käytettiin vaurauden ja viisauden symbolina. Tänä päivänä vanhat tekniikat yhdistyvät moderniin muotoiluun.
Matka jatkuu kohti Kiinan muuria. Kiinan muurin näkeminen on monelle unelmien täyttymys. Kiinan ensimmäinen keisari, Qin Shi Huangdi, yhdisti muurin jo olemassa olevat osat Kiinan muuriksi yli 2 000 vuotta sitten. Muurin ulkonäkö on luonnollisesti muuttunut vuosisatojen aikana. Alun perin se oli vain maapenkka, mutta muutettiin vahvaksi muuriksi, jossa oli ampuma-aukkoja ja vahtitorneja. Muuri syntyi suojaamaan Kiinaa pohjoisen villejä paimentolaisheimoja vastaan, mutta lopulta sillä ei kuitenkaan koskaan ollut erityisempää puolustuksellista roolia. Muulla tavoin se kyllä oli käyttökelpoinen. Savumerkkien avulla saattoi lähettää nopeasti viestejä vahtitornista toiseen. Paikat, joissa tärkeät karavaanireitit ristesivät muurin kanssa, toimivat tarkastuspisteinä. Meillä on hyvin aikaa kiivetä ylös vahtitorneihin ennen kuin palaamme takaisin Pekingiin.
Paluumatkalla käymme Pohjois-Pekingissä, jossa keisarillinen kesäpalatsi sijaitsee luonnonkauniissa ympäristössä viileän Kunming-järven rannalla. Täällä keisarit asuivat kesäkaudella, kaukana kaupungin pölystä ja kuumuudesta. Palatsi on kärsinyt lukemattomista tulipaloista vuosien varrella, mutta koska se oli niin suosittu, se rakennettiin uudelleen kerta toisensa jälkeen. Yhä nykyäänkin on mukava kierrellä palatsin rauhallisessa ja kauniissa ympäristössä.
Ennen kuin poistumme pääkaupungista, pääsemme maistamaan lähes pakollista Pekingin ankkaa. Valmistaminen kestää tuntikausia, sitten rapea ankannahka ja -liha tarjoillaan pienten ohuiden lettusten, hoisinkastikkeen ja kevätsipulin kanssa.
On tullut aika hyvästellä Kiinan pääkaupunki. Aamiaisen jälkeen suuntaamme kaupungin vaikuttavalle rautatieasemalle, jossa nousemme Shanghaihin menevään luotijunaan.
Kiinan rautatieverkkoa on laajennettu huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Nykyään juna on maan eniten käytetty kulkuväline, ja maailman laajin luotijunaverkosto kattaa yli 40 000 raidekilometriä. Vuoteen 2035 rataverkostoon on suunniteltu massiivisia investointeja ja päämääränä on, että kaikista miljoonakaupungeista pääsisi matkustamaan luotijunalla. Raideverkostoa on tarkoitus laajentaa 70 000 raidekilometriin.
Luotijunien huippunopeus on 350 km/h (keskimääräinen nopeus on noin 200 km/h), ja kaikki luotijunat on varustettu Wi-Fi:lla. Lisäksi jokaisella paikalla on latauspistoke ja oma lukulamppu. Junissa on lisäksi uudet toimivat vessat ja useimmiten myös ravintolavaunu.
Matkustamme lähes 1 300 km:n matkan noin 5 tunnissa ja saavumme virkeinä ja hyväntuulisina Shanghaihin. Majoituttuamme hotelliin meillä on aikaa tutustua lähiympäristöön.
Illallisen jälkeen pääsemme kokemaan Shanghain pimeään aikaan. Shanghai merkitsee kirjaimellisesti “meren äärellä”, ja tästä syystä kaupunki täytyy nähdä mereltä käsin. Shanghai sijaitsee strategisesti tärkeällä paikalla Jangtse-joen suulla Itä-Kiinan meren rannalla. Tämä tekee Shanghaista yhden maailman tärkeimmistä ja suurimmista satamakaupungeista. Risteilemme Huangpu-joella ja Shanghain satama-alueella, sitten palaamme hotellille.
Pvä 5
Peking – Shanghai. Luotijunalla Shanghaihin ja risteily Huangpu-joella.
On tullut aika hyvästellä Kiinan pääkaupunki. Aamiaisen jälkeen suuntaamme kaupungin vaikuttavalle rautatieasemalle, jossa nousemme Shanghaihin menevään luotijunaan.
Kiinan rautatieverkkoa on laajennettu huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Nykyään juna on maan eniten käytetty kulkuväline, ja maailman laajin luotijunaverkosto kattaa yli 40 000 raidekilometriä. Vuoteen 2035 rataverkostoon on suunniteltu massiivisia investointeja ja päämääränä on, että kaikista miljoonakaupungeista pääsisi matkustamaan luotijunalla. Raideverkostoa on tarkoitus laajentaa 70 000 raidekilometriin.
Luotijunien huippunopeus on 350 km/h (keskimääräinen nopeus on noin 200 km/h), ja kaikki luotijunat on varustettu Wi-Fi:lla. Lisäksi jokaisella paikalla on latauspistoke ja oma lukulamppu. Junissa on lisäksi uudet toimivat vessat ja useimmiten myös ravintolavaunu.
Matkustamme lähes 1 300 km:n matkan noin 5 tunnissa ja saavumme virkeinä ja hyväntuulisina Shanghaihin. Majoituttuamme hotelliin meillä on aikaa tutustua lähiympäristöön.
Illallisen jälkeen pääsemme kokemaan Shanghain pimeään aikaan. Shanghai merkitsee kirjaimellisesti “meren äärellä”, ja tästä syystä kaupunki täytyy nähdä mereltä käsin. Shanghai sijaitsee strategisesti tärkeällä paikalla Jangtse-joen suulla Itä-Kiinan meren rannalla. Tämä tekee Shanghaista yhden maailman tärkeimmistä ja suurimmista satamakaupungeista. Risteilemme Huangpu-joella ja Shanghain satama-alueella, sitten palaamme hotellille.
Aamiaisen jälkeen lähdemme katselemaan tätä sykkivää suurkaupunkia. Shanghaissa on lähes 25 miljoonaa asukasta, mikä tekee siitä Kiinan suurimman ja tiheimmin asutun kaupungin. Vuoteen 1949 kaupunkia hallitsivat länsivallat ja Japani. Sitten vallan ottivat haltuunsa kiinalaiset kommunistit, ja useimmat ulkomaalaiset, kuten myös varakkaat kiinalaiset, joutuivat poistumaan kaupungista. Pääoma on alkanut palata kaupunkiin, mitä Shanghain kaupungin hallinto tukee kaikin voimin. Kommunismia tai ei – kaupungin tulee jälleen olla Aasian talouden keskus! Tämän päivän Shanghaissa sijaitsevat maan suurimmat tavaratalot ja nykyaikaisin teollisuus – uusi aikakausi on alkamassa. Täällä kohtaamme uuden Kiinan!
Mikäli sää on selkeä, aloitamme Pudongin kaupunginosasta. Uusi finanssi- ja liike-elämän keskus on osittain vastuussa siitä, että Shanghai on kasvanut alle 10 vuodessa miljoonakaupungiksi, joka pyrkii Hongkongin kilpailijaksi. Nousemme 412 m korkean Jin Mao rakennuksen 88. kerrokseen. Rakennus on maailman kolmanneksi korkein. Näemme omin silmin, että sana metropoli on täydellinen sana kuvaamaan Shanghaita.
Jatkamme kierrosta Huangpu -joen vastarannalle, jossa sijaitsee kaupungin tunnetuin katu, The Bund. Se vastasi New Yorkin Wall Streetiä 1920- ja 1930-luvuilla. Rakennukset ovat englantilaista alkuperää ja muistuttavat Lontoon upeita rakennuksia. The Bund oli ulkomaalaisasutuksen keskus 1900-luvun alussa, ja nykyään se on Shanghain kauppahistorian symboli. Täällä on kiva seurailla liikennettä joella sekä katsella menoa leveällä kävelykadulla.
Shanghaissa on useita Kiinan parhaisiin kuuluvia toreja. Suuntaamme Shanghain vanhaan kaupunginosaan, jossa vierailemme Yuyuan-basaarissa. Basaari ja sen kuuluisa teehuone sijaitsevat vanhalla kiinalaisalueella, joka oli ennen vuotta 1949 Shanghain ainoa Kiinan hallinnon ja lainsäädännön alainen alue. Myöhemmin käymme vielä torilla, jolta voi ostaa mm. vaatteita ja silkkiä.
Päivän päätteeksi nautimme illallisen paikallisessa ravintolassa.
Pvä 6
Shanghai. Jin Mao -rakennus, Yuyuan-basaari ja The Bund.
Aamiaisen jälkeen lähdemme katselemaan tätä sykkivää suurkaupunkia. Shanghaissa on lähes 25 miljoonaa asukasta, mikä tekee siitä Kiinan suurimman ja tiheimmin asutun kaupungin. Vuoteen 1949 kaupunkia hallitsivat länsivallat ja Japani. Sitten vallan ottivat haltuunsa kiinalaiset kommunistit, ja useimmat ulkomaalaiset, kuten myös varakkaat kiinalaiset, joutuivat poistumaan kaupungista. Pääoma on alkanut palata kaupunkiin, mitä Shanghain kaupungin hallinto tukee kaikin voimin. Kommunismia tai ei – kaupungin tulee jälleen olla Aasian talouden keskus! Tämän päivän Shanghaissa sijaitsevat maan suurimmat tavaratalot ja nykyaikaisin teollisuus – uusi aikakausi on alkamassa. Täällä kohtaamme uuden Kiinan!
Mikäli sää on selkeä, aloitamme Pudongin kaupunginosasta. Uusi finanssi- ja liike-elämän keskus on osittain vastuussa siitä, että Shanghai on kasvanut alle 10 vuodessa miljoonakaupungiksi, joka pyrkii Hongkongin kilpailijaksi. Nousemme 412 m korkean Jin Mao rakennuksen 88. kerrokseen. Rakennus on maailman kolmanneksi korkein. Näemme omin silmin, että sana metropoli on täydellinen sana kuvaamaan Shanghaita.
Jatkamme kierrosta Huangpu -joen vastarannalle, jossa sijaitsee kaupungin tunnetuin katu, The Bund. Se vastasi New Yorkin Wall Streetiä 1920- ja 1930-luvuilla. Rakennukset ovat englantilaista alkuperää ja muistuttavat Lontoon upeita rakennuksia. The Bund oli ulkomaalaisasutuksen keskus 1900-luvun alussa, ja nykyään se on Shanghain kauppahistorian symboli. Täällä on kiva seurailla liikennettä joella sekä katsella menoa leveällä kävelykadulla.
Shanghaissa on useita Kiinan parhaisiin kuuluvia toreja. Suuntaamme Shanghain vanhaan kaupunginosaan, jossa vierailemme Yuyuan-basaarissa. Basaari ja sen kuuluisa teehuone sijaitsevat vanhalla kiinalaisalueella, joka oli ennen vuotta 1949 Shanghain ainoa Kiinan hallinnon ja lainsäädännön alainen alue. Myöhemmin käymme vielä torilla, jolta voi ostaa mm. vaatteita ja silkkiä.
Päivän päätteeksi nautimme illallisen paikallisessa ravintolassa.
Tänään teemme retken Shanghain ulkopuolelle. Lähdemme aamulla kohti pientä viehättävää Zhujiajiaota. Zhujiajiao on maalauksellinen kanavakaupunki noin 50 km:n päässä Shanghaista. Se tunnetaan ”Shanghain Venetsiana”. Kaupungissa on kapeita kanavia, vanhoja kivisiltoja ja hyvin säilyneitä rakennuksia Ming- ja Qing-dynastioiden ajalta.
Aloitamme käymällä yhdessä kaupungin monista kauniista puistoista. Kuten monet muutkin puistot Jangtse-joen suistossa, se on rakennettu kuvastamaan maailmankaikkeutta pienoiskoossa.
Vesi valuu kauniiden kalliomuodostelmien väleissä, ja hurmaavat kivisillat yhdistävät pieniä saaria toisiinsa. Kiemurtelevat polut johtavat pieniin puutarhoihin, joissa on huolella leikattuja kasveja ja pieniä kalalammikoita.
Syömme lounaan paikallisessa ravintolassa. Iltapäivä on varattu kävelykierrokselle kauniiden kanavien varsilla. Sitten palaamme takaisin Shanghaihin.
Illalla on Shanghain viimeisen ohjelman aika: Illallinen, jonka päälle maailmanluokan akrobatianäytös. Kaupungin akrobatiaryhmä on maailmankuulu notkeudestaan – kenties joitakin ryhmän klassisista numeroista on ohjelmassa tänäkin iltana!
Pvä 7
Shanghai - Zhujiajiao. Retki kanavakaupunkiin ja akrobatiaesitys.
Tänään teemme retken Shanghain ulkopuolelle. Lähdemme aamulla kohti pientä viehättävää Zhujiajiaota. Zhujiajiao on maalauksellinen kanavakaupunki noin 50 km:n päässä Shanghaista. Se tunnetaan ”Shanghain Venetsiana”. Kaupungissa on kapeita kanavia, vanhoja kivisiltoja ja hyvin säilyneitä rakennuksia Ming- ja Qing-dynastioiden ajalta.
Aloitamme käymällä yhdessä kaupungin monista kauniista puistoista. Kuten monet muutkin puistot Jangtse-joen suistossa, se on rakennettu kuvastamaan maailmankaikkeutta pienoiskoossa.
Vesi valuu kauniiden kalliomuodostelmien väleissä, ja hurmaavat kivisillat yhdistävät pieniä saaria toisiinsa. Kiemurtelevat polut johtavat pieniin puutarhoihin, joissa on huolella leikattuja kasveja ja pieniä kalalammikoita.
Syömme lounaan paikallisessa ravintolassa. Iltapäivä on varattu kävelykierrokselle kauniiden kanavien varsilla. Sitten palaamme takaisin Shanghaihin.
Illalla on Shanghain viimeisen ohjelman aika: Illallinen, jonka päälle maailmanluokan akrobatianäytös. Kaupungin akrobatiaryhmä on maailmankuulu notkeudestaan – kenties joitakin ryhmän klassisista numeroista on ohjelmassa tänäkin iltana!
Aamulla poistumme Shanghaista ja suuntaamme Kiinan kauneimman luonnon pariin. Lennämme Etelä-Kiinaan Guiliniin ja vietämme seuraavat päivät ikivanhojen riisipeltojen ja erikoisten kalliomuodostelmien keskellä.
Päiväohjelma alkaa retkellä vaikuttavaan Reed Flute -luolaan, joka tunnetaan myös nimellä ”Luonnon taiteen palatsi”. Tämä 240 miljoonaa vuotta vanha kalkkikiviluola on saanut nimensä luolan sisäänkäynnin luona kasvavien putkimaisten kasvien mukaan. Sisällä luolassa on tuhansia värikkäitä stalaktiitteja ja stalagmiitteja, jotka on valaistu ja joille on tyypilliseen kiinalaiseen tapaan annettu lumoavia nimiä, kuten Crystal Palace, Dragon Pagoda ja Virgin Forest. Luolan seinillä on yli 70 Tang-dynastian ajalta peräisin olevaa kirjoitusta.
Maan alta esiin noustuamme suuntaamme seudun maanpäälliseen kauniiseen luontoon. Käymme ensin paikallisen teeviljelijän luona. Osmanthus-teetä, joka on sekoitus vihreää teetä ja osmanthus-pensaan kukkia, tuotetaan useassa paikassa Kiinassa, mutta tämän alueen tee on ehdottomasti parasta. Näemme, miten teetä tuotetaan teepensaan lehdistä valmiiseen pakkaukseen saakka. Pääsemme luonnollisesti myös maistamaan ihanaa juomaa.
Iltapäivän lopuksi majoitumme hotelliin ja nautimme hyvän illallisen yhdessä.
Pvä 8
Shanghai – Guilin. Lento Guiliniin, Luonnon taiteen palatsi ja vierailu perinteisessä teehuoneessa.
Aamulla poistumme Shanghaista ja suuntaamme Kiinan kauneimman luonnon pariin. Lennämme Etelä-Kiinaan Guiliniin ja vietämme seuraavat päivät ikivanhojen riisipeltojen ja erikoisten kalliomuodostelmien keskellä.
Päiväohjelma alkaa retkellä vaikuttavaan Reed Flute -luolaan, joka tunnetaan myös nimellä ”Luonnon taiteen palatsi”. Tämä 240 miljoonaa vuotta vanha kalkkikiviluola on saanut nimensä luolan sisäänkäynnin luona kasvavien putkimaisten kasvien mukaan. Sisällä luolassa on tuhansia värikkäitä stalaktiitteja ja stalagmiitteja, jotka on valaistu ja joille on tyypilliseen kiinalaiseen tapaan annettu lumoavia nimiä, kuten Crystal Palace, Dragon Pagoda ja Virgin Forest. Luolan seinillä on yli 70 Tang-dynastian ajalta peräisin olevaa kirjoitusta.
Maan alta esiin noustuamme suuntaamme seudun maanpäälliseen kauniiseen luontoon. Käymme ensin paikallisen teeviljelijän luona. Osmanthus-teetä, joka on sekoitus vihreää teetä ja osmanthus-pensaan kukkia, tuotetaan useassa paikassa Kiinassa, mutta tämän alueen tee on ehdottomasti parasta. Näemme, miten teetä tuotetaan teepensaan lehdistä valmiiseen pakkaukseen saakka. Pääsemme luonnollisesti myös maistamaan ihanaa juomaa.
Iltapäivän lopuksi majoitumme hotelliin ja nautimme hyvän illallisen yhdessä.
Päivän retki suuntautuu Longjin seudulle, joka vapaasti suomennettuna merkitsee “lohikäärmeen selkärankaa”. Perillä näemme upeat terassiviljelmät ja riisipellot vuorenrinteissä, jotka voivat hyvällä mielikuvituksella muistuttaa jättimäistä lohikäärmeen selkää. Tällä seudulla elää zhuangien ja yaojen vähemmistökansoja.
Täällä lohikäärmeen selkärangalla nautimme lounaan paikallisessa ravintolassa ja sitten vierailemme yao-vähemmistöön kuuluvan perheen luona. Yao-kansan tapoihin kuuluu, etteivät naiset koskaan leikkaa hiuksiaan. Lattiaan asti ulottuvat hiukset on kierretty ja kiinnitetty päälaelle. Voi näyttää siltä, että kaikilla naisilla on tietynlainen hattu päässään! Perheen luona saamme esittelyn näiden uskomattoman pitkien hiusten monimutkaisesta kampaamisesta. Meidät myös kutsutaan mukaan teeseremoniaan.
Sitten ajamme takaisin Guiliniin, jossa syömme illallisen yhdessä.
Pvä 9
Guilin – Longji – Guilin. Longjin riisiterassit ja vierailu paikallisen perheen luona.
Päivän retki suuntautuu Longjin seudulle, joka vapaasti suomennettuna merkitsee “lohikäärmeen selkärankaa”. Perillä näemme upeat terassiviljelmät ja riisipellot vuorenrinteissä, jotka voivat hyvällä mielikuvituksella muistuttaa jättimäistä lohikäärmeen selkää. Tällä seudulla elää zhuangien ja yaojen vähemmistökansoja.
Täällä lohikäärmeen selkärangalla nautimme lounaan paikallisessa ravintolassa ja sitten vierailemme yao-vähemmistöön kuuluvan perheen luona. Yao-kansan tapoihin kuuluu, etteivät naiset koskaan leikkaa hiuksiaan. Lattiaan asti ulottuvat hiukset on kierretty ja kiinnitetty päälaelle. Voi näyttää siltä, että kaikilla naisilla on tietynlainen hattu päässään! Perheen luona saamme esittelyn näiden uskomattoman pitkien hiusten monimutkaisesta kampaamisesta. Meidät myös kutsutaan mukaan teeseremoniaan.
Sitten ajamme takaisin Guiliniin, jossa syömme illallisen yhdessä.
Tänään risteilemme romanttisella Li-joella, joka virtaa Guilinin ja Yangshuon välillä. Viimeksi mainittu on määränpäämme. Risteilyreitti kulkee hurmaavien maisemien läpi: Sokeritoppavuoret kohoavat korkealle riisipeltojen ylle ja kuvastuvat vedestä, vesipuhvelit viilentävät itseään joessa, ja pesijättäret pesevät pyykkiä rannassa, jossa myös lapset peuhaavat vedessä. Katselemme maisemia, jotka ovat jo hyvin kauan inspiroineet runoilijoita ja taidemaalareita. Näemme reheviä riisipeltoja, eksoottisia kasveja ja lintuja sekä maanviljelijöitä, jotka työskentelevät riisipelloilla, kuten ovat tehneet jo vuosisatojen ajan.
Saavuttuamme Yangshuoon tutustumme kaupunkiin lähemmin ja katselemme sen viihtyisää pääkatua. Vaikka Yangshuosta onkin tullut suosittu matkailukohde, pieni kaupunki on säilyttänyt charminsa ja on kuin pieni aikatasku, jossa aika on pysähtynyt.
Vuorten ja rehevien riisipeltojen ympäröiminä ajamme polkupyörillä kauniissa maisemissa. Valtaosa Kiinan väestöstä ansaitsee yhä elantonsa viljelemällä pieniä peltojaan eikä monikaan asia ole muuttunut viimeisten 2 000 vuoden aikana. Raskas työ riisipelloilla tapahtuu yhä käsivoimin hakkujen ja lapioiden avulla. Matkan varrella pysähdymme maalaiskylässä ja saamme käsityksen siitä, kuinka elämä maalla eroaa kaupungista. Paikallisessa ravintolassa nautitun lounaan jälkeen bussi vie meidät takaisin Yangshuoon, jossa loppuiltapäivä on omaa aikaa.
Halukkaat voivat lähteä katsomaan valo- ja teatteriesitystä, joka pidetään joka ilta Li-joella. Liput esitykseen ja siihen kuuluvalle illalliselle eivät sisälly matkan hintaan, mutta ne voi hankkia paikan päällä matkanjohtajan kautta.
Pvä 10
Guilin – Yangshuo. Risteily, pyöräretki ja käynti maalaiskylässä. Lisämaksullinen ulkoilmassa tapahtuva valo- ja teatteriesitys.
Tänään risteilemme romanttisella Li-joella, joka virtaa Guilinin ja Yangshuon välillä. Viimeksi mainittu on määränpäämme. Risteilyreitti kulkee hurmaavien maisemien läpi: Sokeritoppavuoret kohoavat korkealle riisipeltojen ylle ja kuvastuvat vedestä, vesipuhvelit viilentävät itseään joessa, ja pesijättäret pesevät pyykkiä rannassa, jossa myös lapset peuhaavat vedessä. Katselemme maisemia, jotka ovat jo hyvin kauan inspiroineet runoilijoita ja taidemaalareita. Näemme reheviä riisipeltoja, eksoottisia kasveja ja lintuja sekä maanviljelijöitä, jotka työskentelevät riisipelloilla, kuten ovat tehneet jo vuosisatojen ajan.
Saavuttuamme Yangshuoon tutustumme kaupunkiin lähemmin ja katselemme sen viihtyisää pääkatua. Vaikka Yangshuosta onkin tullut suosittu matkailukohde, pieni kaupunki on säilyttänyt charminsa ja on kuin pieni aikatasku, jossa aika on pysähtynyt.
Vuorten ja rehevien riisipeltojen ympäröiminä ajamme polkupyörillä kauniissa maisemissa. Valtaosa Kiinan väestöstä ansaitsee yhä elantonsa viljelemällä pieniä peltojaan eikä monikaan asia ole muuttunut viimeisten 2 000 vuoden aikana. Raskas työ riisipelloilla tapahtuu yhä käsivoimin hakkujen ja lapioiden avulla. Matkan varrella pysähdymme maalaiskylässä ja saamme käsityksen siitä, kuinka elämä maalla eroaa kaupungista. Paikallisessa ravintolassa nautitun lounaan jälkeen bussi vie meidät takaisin Yangshuoon, jossa loppuiltapäivä on omaa aikaa.
Halukkaat voivat lähteä katsomaan valo- ja teatteriesitystä, joka pidetään joka ilta Li-joella. Liput esitykseen ja siihen kuuluvalle illalliselle eivät sisälly matkan hintaan, mutta ne voi hankkia paikan päällä matkanjohtajan kautta.
On tullut aika hyvästellä kaunis luonto ja palata takaisin Guiliniin, josta luotijuna kuljettaa meidät nopsasti matkamme viimeiseen kohteeseen, Hongkongiin.
Aseman saapumismuodollisuuksien jälkeen ajamme hotellille. Saatuamme huoneet ja levättyämme hieman on aika tutustua lähiseutuun yhdessä matkanjohtajan kanssa. Ilta on omaa aikaa.
Pvä 11
Yangshuo – Guilin – Hongkong. Luotijunalla Hongkongiin ja aikaa rentoutumiselle.
On tullut aika hyvästellä kaunis luonto ja palata takaisin Guiliniin, josta luotijuna kuljettaa meidät nopsasti matkamme viimeiseen kohteeseen, Hongkongiin.
Aseman saapumismuodollisuuksien jälkeen ajamme hotellille. Saatuamme huoneet ja levättyämme hieman on aika tutustua lähiseutuun yhdessä matkanjohtajan kanssa. Ilta on omaa aikaa.
Manner-Kiinan eteläpuolella sijaitseva karun kivinen Hongkongin saari – ja sitä ympäröivä alue – herätti suurta kiinnostusta 1800-luvun yritteliäiden kauppiaiden keskuudessa. He näkivät hyvät mahdollisuudet kehittää aluetta turvalliseksi tukikohdaksi kannattavalle kaupalle pohjoisen Kiinan imperiumin kanssa. Vuonna 1841 Britannian lippu nostettiin saarella salkoon ja myöhemmin pieni osa Kiinan eteläisintä kärkeä liitettiin kasvavaan siirtokuntaan. Nykyisen kokonsa Hongkong saavutti 1898, kun britit vuokrasivat ”Uudet territoriot” Kiinalta. Hongkong palautettiin Kiinalle vuonna 1997.
Jättimäisine pilvenpiirtäjineen Hongkong muistuttaa ensi silmäyksellä monella tapaa New Yorkin Manhattania. On kuitenkin hyvä muistaa, että 98 % lähes kuudesta miljoonasta asukkaasta on kiinalaisia, jotka elävät tyypilliseen kiinalaiseen tapaan, johon kuuluvat päivittäiset ostokset vilkkailla toreilla, kova työ ja ahtaat asuinolot. Lisäksi siihen kuuluu uskonto lukemattomine jumalineen, joita rukoillaan sekä kodeissa että savuisissa temppeleissä. Hongkongissa yhdistyy toisin sanoen ikivanha kiinalainen kulttuuri sekä 21. vuosisadan huipputeknologia.
Päivän retkelle lähdetään legendaarisella Star Ferryllä, jonka alukset seilaavat mantereella sijaitsevan Kowloonin ja Hongkongin saaren väliä. Aluksesta näkee upeasti kaupungin ikonisen siluetin ja vilkkaan satama-alueen. Perillä Hongkongin saarella nousemme Peak Tramin, historiallisen köysiradan, kyytiin. Pääteasema on lähellä 554 m korkean Victoria Peakin huippua. Ylhäältä on selkeällä säällä hienot näkymät yli Hongkongin saaren aina Kiinan mantereen eteläkärkeen saakka.
Laskeuduttuamme alas käymme historiallisessa Man Mon temppelissä, joka on yksi kaupungin vanhimmista taolaisista temppeleistä. Historiallinen temppeli on omistettu Man Cheongille, kirjallisuuden jumalalle, sekä Mo Taille, sodan jumalalle. Temppeli on tärkeä kulttuurinen ja henkinen paikka, jonne opiskelijat tulevat usein rukoilemaan menestystä opinnoissa.
Kaupunkikierros päättyy käyntiin paikallisella torilla, jolla voit kokea aitoa Hongkongin tunnelmaa: kadut ovat täynnä värikkäitä kojuja, joissa myydään kaikkea tuoreista hedelmistä ja vihanneksista käsitöihin ja elektroniikkaan.
Loppupäivä ja ilta on omaa aikaa. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä!
Pvä 12
Hongkong. Kaupunkikierros: lauttamatka Victoria Harbourissa, Victoria Peak, Man Mon temppeli ja paikallinen tori.
Manner-Kiinan eteläpuolella sijaitseva karun kivinen Hongkongin saari – ja sitä ympäröivä alue – herätti suurta kiinnostusta 1800-luvun yritteliäiden kauppiaiden keskuudessa. He näkivät hyvät mahdollisuudet kehittää aluetta turvalliseksi tukikohdaksi kannattavalle kaupalle pohjoisen Kiinan imperiumin kanssa. Vuonna 1841 Britannian lippu nostettiin saarella salkoon ja myöhemmin pieni osa Kiinan eteläisintä kärkeä liitettiin kasvavaan siirtokuntaan. Nykyisen kokonsa Hongkong saavutti 1898, kun britit vuokrasivat ”Uudet territoriot” Kiinalta. Hongkong palautettiin Kiinalle vuonna 1997.
Jättimäisine pilvenpiirtäjineen Hongkong muistuttaa ensi silmäyksellä monella tapaa New Yorkin Manhattania. On kuitenkin hyvä muistaa, että 98 % lähes kuudesta miljoonasta asukkaasta on kiinalaisia, jotka elävät tyypilliseen kiinalaiseen tapaan, johon kuuluvat päivittäiset ostokset vilkkailla toreilla, kova työ ja ahtaat asuinolot. Lisäksi siihen kuuluu uskonto lukemattomine jumalineen, joita rukoillaan sekä kodeissa että savuisissa temppeleissä. Hongkongissa yhdistyy toisin sanoen ikivanha kiinalainen kulttuuri sekä 21. vuosisadan huipputeknologia.
Päivän retkelle lähdetään legendaarisella Star Ferryllä, jonka alukset seilaavat mantereella sijaitsevan Kowloonin ja Hongkongin saaren väliä. Aluksesta näkee upeasti kaupungin ikonisen siluetin ja vilkkaan satama-alueen. Perillä Hongkongin saarella nousemme Peak Tramin, historiallisen köysiradan, kyytiin. Pääteasema on lähellä 554 m korkean Victoria Peakin huippua. Ylhäältä on selkeällä säällä hienot näkymät yli Hongkongin saaren aina Kiinan mantereen eteläkärkeen saakka.
Laskeuduttuamme alas käymme historiallisessa Man Mon temppelissä, joka on yksi kaupungin vanhimmista taolaisista temppeleistä. Historiallinen temppeli on omistettu Man Cheongille, kirjallisuuden jumalalle, sekä Mo Taille, sodan jumalalle. Temppeli on tärkeä kulttuurinen ja henkinen paikka, jonne opiskelijat tulevat usein rukoilemaan menestystä opinnoissa.
Kaupunkikierros päättyy käyntiin paikallisella torilla, jolla voit kokea aitoa Hongkongin tunnelmaa: kadut ovat täynnä värikkäitä kojuja, joissa myydään kaikkea tuoreista hedelmistä ja vihanneksista käsitöihin ja elektroniikkaan.
Loppupäivä ja ilta on omaa aikaa. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä!
Päivä on varattu omille seikkailuille, mikäli et halua lähteä mukaan kiinnostavalle kokopäiväretkelle Portugalin entiseen siirtomaahan Macaoon. (Lisämaksullinen retki ei sisälly matkan hintaan ja varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa.)
Macao sijaitsee lyhyen lauttamatkan päässä Hongkongista ja tarjoaa ainutkertaisen sekoituksen portugalilaista ja kiinalaista kulttuuria, mikä tekee elämyksestä kiinnostavan monikulttuurisen. Pinta-alaltaan vain noin 33 neliökilometrin kokoinen Macaon siirtomaa liitettiin Kiinan kansantasavaltaan 20.12.1999. Tuolloin päättyi 442 vuotta kestänyt Portugalin kausi Etelä-Kiinassa.
Tällä retkellä syvennymme Macaon värikkääseen historiaan ja siihen, miten Portugalin vaikutukset näkyvät Macaossa. Aloitamme päivän käymällä katsomassa Kum Iamin patsasta. Kum Iam tunnetaan myös nimellä Guanyin. Patsas esittää buddhalaista armon jumalatarta Guanyiniä ja symboloi rauhaa ja myötätuntoa. Patsasta ympäröi puisto, jossa on useita paviljonkeja ja puutarha, joka toimii asukkaille täydellisenä pakopaikkana kaupungin melskeestä.
Jatkamme Senado-aukiolle, joka on jättikokoinen aukio historiallisessa keskustassa. Käymme vuonna 1835 palaneen vaikuttavan katedraalin raunioilla. Viihtyisällä aukiolla kirkon edustalla tuntuu kuin olisi jossakin Välimeren maassa. Kaupungin vanha osa, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin, on mutkittelevien katujen labyrintti, jonka historialliset rakennukset kertovat portugalilaisesta menneisyydestä. Värikkäät siirtomaatyyliset talot, pienet kahvilat ja viihtyisät putiikit tekevät tunnelmasta hurmaavan.
Käymme katsomassa myös Macaon vanhinta taolaista temppeliä nimeltä A-Ma, joka sijaitsee maalauksellisella paikalla Macaon niemimaan lounaiskärjessä lähellä Barranlahtea. Temppeli valmistui Ming-dynastian aikana vuonna 1488 ja on omistettu A-Malle, meren jumalattarelle, joka suojelee kalastajia ja merenkulkijoita. Temppeli pääsi 2005 Unescon maailmanperintökohteeksi.
Retkiohjelmaan on varattu aikaa myös omille seikkailuille. Suosittelemme käymään viihtyisässä Tai Pa Villagessa, jossa liuta pieniä ravintoloita houkuttelee lounaalle. Rohkeimmat voivat käydä jossakin saaren kuuluisista kasinoista ennen kuin palaamme samalla lautalla, joka toi meidät Macaoon.
Illalla kokoonnumme syömään matkan viimeisen yhteisen aterian.
Pvä 13
Omia seikkailuja tai lisämaksullinen retki Macaoon. Jäähyväisillallinen.
Päivä on varattu omille seikkailuille, mikäli et halua lähteä mukaan kiinnostavalle kokopäiväretkelle Portugalin entiseen siirtomaahan Macaoon. (Lisämaksullinen retki ei sisälly matkan hintaan ja varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa.)
Macao sijaitsee lyhyen lauttamatkan päässä Hongkongista ja tarjoaa ainutkertaisen sekoituksen portugalilaista ja kiinalaista kulttuuria, mikä tekee elämyksestä kiinnostavan monikulttuurisen. Pinta-alaltaan vain noin 33 neliökilometrin kokoinen Macaon siirtomaa liitettiin Kiinan kansantasavaltaan 20.12.1999. Tuolloin päättyi 442 vuotta kestänyt Portugalin kausi Etelä-Kiinassa.
Tällä retkellä syvennymme Macaon värikkääseen historiaan ja siihen, miten Portugalin vaikutukset näkyvät Macaossa. Aloitamme päivän käymällä katsomassa Kum Iamin patsasta. Kum Iam tunnetaan myös nimellä Guanyin. Patsas esittää buddhalaista armon jumalatarta Guanyiniä ja symboloi rauhaa ja myötätuntoa. Patsasta ympäröi puisto, jossa on useita paviljonkeja ja puutarha, joka toimii asukkaille täydellisenä pakopaikkana kaupungin melskeestä.
Jatkamme Senado-aukiolle, joka on jättikokoinen aukio historiallisessa keskustassa. Käymme vuonna 1835 palaneen vaikuttavan katedraalin raunioilla. Viihtyisällä aukiolla kirkon edustalla tuntuu kuin olisi jossakin Välimeren maassa. Kaupungin vanha osa, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin, on mutkittelevien katujen labyrintti, jonka historialliset rakennukset kertovat portugalilaisesta menneisyydestä. Värikkäät siirtomaatyyliset talot, pienet kahvilat ja viihtyisät putiikit tekevät tunnelmasta hurmaavan.
Käymme katsomassa myös Macaon vanhinta taolaista temppeliä nimeltä A-Ma, joka sijaitsee maalauksellisella paikalla Macaon niemimaan lounaiskärjessä lähellä Barranlahtea. Temppeli valmistui Ming-dynastian aikana vuonna 1488 ja on omistettu A-Malle, meren jumalattarelle, joka suojelee kalastajia ja merenkulkijoita. Temppeli pääsi 2005 Unescon maailmanperintökohteeksi.
Retkiohjelmaan on varattu aikaa myös omille seikkailuille. Suosittelemme käymään viihtyisässä Tai Pa Villagessa, jossa liuta pieniä ravintoloita houkuttelee lounaalle. Rohkeimmat voivat käydä jossakin saaren kuuluisista kasinoista ennen kuin palaamme samalla lautalla, joka toi meidät Macaoon.
Illalla kokoonnumme syömään matkan viimeisen yhteisen aterian.
Aamiaisen jälkeen bussi vie meidät lentokentälle. On aika palata kotiin!
Pvä 14
Kotimatka.
Aamiaisen jälkeen bussi vie meidät lentokentälle. On aika palata kotiin!
Tällä matkalla käytämme Kiinan kasvavaa luotijunaverkostoa kiertomatkan pidemmillä matkaosuuksilla. Rataverkosto on laajentunut voimakkaasti viime vuosien aikana, ja suurnopeusjunat ovat tänä päivänä maan käytetyin julkisen liikenteen kulkuväline. Kiinassa on maailman laajin luotijunien rataverkosto; yhteensä noin 40.000 kilomeriä. Junien keskinopeus on noin 200 km/tunnissa, ja jopa tätäkin enemmän. Pidemmätkin matkat taittuvat joutuisasti. Junakalusto on uutta ja vaunuissa on mukavat istuimet.
Matkaohjelman päivänä nro 13 on mahdollisuus osallistua lisämaksulliselle retkelle entiseen Portugalin siirtomaahan Macaoon.
Matkaamme nopealla lautalla Hongkongista Macaoon ja syvennymme Macaon värikkääseen historiaan ja Portugalin vaikutukseen. Aloitamme käymällä katsomassa saaren suurinta buddhalaista patsasta Kum Iamia, sen jälkeen suuntaamme kaupungin vanhaan osaan, jossa kuljeskelemme vaikuttavalla Senado-aukiolla, kuulemme palaneen katedraalin tarinan ja seikkailemme mutkittelevilla kaduilla historiallisten rakennusten keskellä.
Käymme myös Macaon vanhimmassa taolaisessa temppelissä A-Massa, joka sijaitsee maalauksellisella paikalla Macaon niemimaan lounaiskärjessä. Temppeli valmistui Ming-dynastian aikana vuonna 1488 ja on omistettu A-Malle, meren jumalattarelle, joka suojelee kalastajia ja merenkulkijoita. Temppeli pääsi Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 2005.
Matkan varrella on aikaa nauttia herkullinen lounas Tai Pan ympäristössä. Siellä on lukuisia pieniä ja viehättäviä ravintoloita. Rohkeimmat voivat lisäksi käydä kokeilemassa onneaan jossakin saaren kuuluisista kasinoista. Palaamme iltapäivän päätteeksi samalla laivalla, jolla saavuimme Macaoon.
(Retki toteutuu, jos osallistujia on vähintään 10.)
Hintaan sisältyy:
Matkaohjelman päivänä nro 13 on mahdollisuus osallistua lisämaksulliselle retkelle entiseen Portugalin siirtomaahan Macaoon.
Matkaamme nopealla lautalla Hongkongista Macaoon ja syvennymme Macaon värikkääseen historiaan ja Portugalin vaikutukseen. Aloitamme käymällä katsomassa saaren suurinta buddhalaista patsasta Kum Iamia, sen jälkeen suuntaamme kaupungin vanhaan osaan, jossa kuljeskelemme vaikuttavalla Senado-aukiolla, kuulemme palaneen katedraalin tarinan ja seikkailemme mutkittelevilla kaduilla historiallisten rakennusten keskellä.
Käymme myös Macaon vanhimmassa taolaisessa temppelissä A-Massa, joka sijaitsee maalauksellisella paikalla Macaon niemimaan lounaiskärjessä. Temppeli valmistui Ming-dynastian aikana vuonna 1488 ja on omistettu A-Malle, meren jumalattarelle, joka suojelee kalastajia ja merenkulkijoita. Temppeli pääsi Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 2005.
Matkan varrella on aikaa nauttia herkullinen lounas Tai Pan ympäristössä. Siellä on lukuisia pieniä ja viehättäviä ravintoloita. Rohkeimmat voivat lisäksi käydä kokeilemassa onneaan jossakin saaren kuuluisista kasinoista. Palaamme iltapäivän päätteeksi samalla laivalla, jolla saavuimme Macaoon.
(Retki toteutuu, jos osallistujia on vähintään 10.)
Hintaan sisältyy:
Matkaohjelman päivänä nro 13 on mahdollisuus osallistua lisämaksulliselle retkelle entiseen Portugalin siirtomaahan Macaoon.
Matkaamme nopealla lautalla Hongkongista Macaoon ja syvennymme Macaon värikkääseen historiaan ja Portugalin vaikutukseen. Aloitamme käymällä katsomassa saaren suurinta buddhalaista patsasta Kum Iamia, sen jälkeen suuntaamme kaupungin vanhaan osaan, jossa kuljeskelemme vaikuttavalla Senado-aukiolla, kuulemme palaneen katedraalin tarinan ja seikkailemme mutkittelevilla kaduilla historiallisten rakennusten keskellä.
Käymme myös Macaon vanhimmassa taolaisessa temppelissä A-Massa, joka sijaitsee maalauksellisella paikalla Macaon niemimaan lounaiskärjessä. Temppeli valmistui Ming-dynastian aikana vuonna 1488 ja on omistettu A-Malle, meren jumalattarelle, joka suojelee kalastajia ja merenkulkijoita. Temppeli pääsi Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 2005.
Matkan varrella on aikaa nauttia herkullinen lounas Tai Pan ympäristössä. Siellä on lukuisia pieniä ja viehättäviä ravintoloita. Rohkeimmat voivat lisäksi käydä kokeilemassa onneaan jossakin saaren kuuluisista kasinoista. Palaamme iltapäivän päätteeksi samalla laivalla, jolla saavuimme Macaoon.
(Retki toteutuu, jos osallistujia on vähintään 10.)
Hintaan sisältyy:
Modernin Kiinan täydellisimmillään kohtaamme Shanghain ja Pekingin metropoleissa, jotka ovat kokeneet viime vuosikymmeninä todella suuren muutoksen. Polkupyörät ja kovaääniset ajopelit ovat vaihtuneet äänettömiin sähköllä toimiviin kulkuneuvoihin ja robottivirkailijat toivottavat tervetulleeksi paikalliseen ruokakauppaan.
Näemme itse, kuinka valtavia vastakohdat tässä maassa ovat, kun jatkamme matkaamme läpi Kiinan mantereen ja käymme paikallisten vähemmistöryhmien luona Longjissa ja risteilyllä tarumaisella Li-joella, joka kiemurtelee kauniiden eteläkiinalaisten maisemien läpi. Täällä elämää eletään yhä samoin kuin on tehty useiden vuosisatojen ajan. Saamme tilaisuuden myös pyöräillä, kun teemme retken katsomaan riisipeltoja ja kauniita kalkkikivivuoria lähellä Yangshuota.
Kierros päättyy brittiläisen imperiumin entiseen siirtomaahan Hongkongiin, jossa yhä näkyy eurooppalainen vaikutus ja joka eroaa monella tavalla muusta Kiinasta. Seikkailunhaluiset voivat käydä myös Portugalin entisessä siirtomaassa Macaossa, jonne Hongkongista voi tehdä päiväretken.
Majoitumme hyviin keskustahotelleihin. Matkan hintaan sisältyy täysihoito muualla Kiinassa ja Hongkongissa on mahdollisuus valita itse omat ruokapaikat.
Modernin Kiinan täydellisimmillään kohtaamme Shanghain ja Pekingin metropoleissa, jotka ovat kokeneet viime vuosikymmeninä todella suuren muutoksen. Polkupyörät ja kovaääniset ajopelit ovat vaihtuneet äänettömiin sähköllä toimiviin kulkuneuvoihin ja robottivirkailijat toivottavat tervetulleeksi paikalliseen ruokakauppaan.
Peking 3 yötä, Shanghai 3, Guilin 2, Yangshuo 1 ja Hongkong 3.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen viimeistään noin viikkoa ennen lähtöpäivää.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
29. marraskuuta 2024 jälkeen Suomen kansalaiset eivät ole tarvinneet viisumia Kiinaan, kun matkan kesto on alle 30 päivää. Mikäli matkasi kesto on yli 30 päivää, sinun tulee hakea viisumia. Tämä viisumisääntö on edelleen voimassa vuonna 2025. Toivomme että se jatkuu myös vuonna 2026. Mikäli sinulla on matkavaraus Kiinaan vuodelle 2026, ja viisumisääntö muuttuisi ennen sitä, olemme sinuun yhteydessä.
Voit ennen matkaa pitää silmällä Albatrosin maahantulo-ohjeistusta, joka on tämän sivun alalaidassa. Ja/tai Ulkoministeriön matkustustiedotteita: https://um.fi/matkustustiedote
Huomioithan, että maahantulosäännöt voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla ja viime kädessä on sinun omalla vastuullasi huolehtia siitä, että täytät kaikki matkustusvaatimukset matkalle lähtiessä. Muussa tapauksessa matkalle pääsy voi estyä lentokentällä. Tässä tapauksessa matkan hintaa ei palauteta.
Ajoittain nähtävyydet voivat olla suljettuina virallisten vierailujen tai kongressien aikana. Tällaisessa tapauksessa pyrimme löytämään tilalle sopivan vaihtoehdon. Myös matkaohjelmassa mahdollisesti olevat koulut, päiväkodit ja muut laitokset saattavat olla kiinni lomien tai pyhäpäivien vuoksi. Näissäkin tapauksissa yritämme löytää tilalle sopivan vaihtoehdon.
Monien sovellusten käyttö ja pääsy sivustoille, joita olemme tottuneet käyttämään – kuten Google, Facebook, Instagram ja WhatsApp – on Kiinassa estetty. Tutustu etukäteen esim. puehlinoperaattorisi sivuilta, miten voit turavllisesti käyttää matkapuhelinta Kiinassa.
Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.
Peking 3 yötä, Shanghai 3, Guilin 2, Yangshuo 1 ja Hongkong 3.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen viimeistään noin viikkoa ennen lähtöpäivää.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
29. marraskuuta 2024 jälkeen Suomen kansalaiset eivät ole tarvinneet viisumia Kiinaan, kun matkan kesto on alle 30 päivää. Mikäli matkasi kesto on yli 30 päivää, sinun tulee hakea viisumia. Tämä viisumisääntö on edelleen voimassa vuonna 2025. Toivomme että se jatkuu myös vuonna 2026. Mikäli sinulla on matkavaraus Kiinaan vuodelle 2026, ja viisumisääntö muuttuisi ennen sitä, olemme sinuun yhteydessä.
Voit ennen matkaa pitää silmällä Albatrosin maahantulo-ohjeistusta, joka on tämän sivun alalaidassa. Ja/tai Ulkoministeriön matkustustiedotteita: https://um.fi/matkustustiedote
Huomioithan, että maahantulosäännöt voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla ja viime kädessä on sinun omalla vastuullasi huolehtia siitä, että täytät kaikki matkustusvaatimukset matkalle lähtiessä. Muussa tapauksessa matkalle pääsy voi estyä lentokentällä. Tässä tapauksessa matkan hintaa ei palauteta.
Ajoittain nähtävyydet voivat olla suljettuina virallisten vierailujen tai kongressien aikana. Tällaisessa tapauksessa pyrimme löytämään tilalle sopivan vaihtoehdon. Myös matkaohjelmassa mahdollisesti olevat koulut, päiväkodit ja muut laitokset saattavat olla kiinni lomien tai pyhäpäivien vuoksi. Näissäkin tapauksissa yritämme löytää tilalle sopivan vaihtoehdon.
Monien sovellusten käyttö ja pääsy sivustoille, joita olemme tottuneet käyttämään – kuten Google, Facebook, Instagram ja WhatsApp – on Kiinassa estetty. Tutustu etukäteen esim. puehlinoperaattorisi sivuilta, miten voit turavllisesti käyttää matkapuhelinta Kiinassa.
Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.
Suomalainen
Ei
Kyllä
Hongkongin dollari, Won ja Yen
Suomalainen
Ei
Kyllä
Hongkongin dollari, Won ja Yen