Tulevat matkatMatkatyypitKäytännön tietoaMatkakohteetLue AlbatrosistaInspiroidu
Tulevat matkat
Matkatyypit
Käytännön tietoa
Matkakohteet
Lue Albatrosista
Inspiroidu
Minun Albatros
Maksaminen
Uutiskirje
Vastuullisuus
Kysymyksiä & vastauksia
Ota yhteyttä

Ma-pe 9-16
09 31585999 (pvm/mpm)
info@albatros.fi
Tulevat matkat
Matkatyypit
Käytännön tietoa
Matkakohteet
Lue Albatrosista
Inspiroidu
Minun Albatros
Maksaminen
Uutiskirje
Vastuullisuus
Kysymyksiä & vastauksia
Ota yhteyttä

Ma-pe 9-16
09 31585999 (pvm/mpm)
info@albatros.fi
EsittelyKuviaPäiväohjelmaAjankohtaHintatiedotKäytännön tietoa
Siirry varaukseen

Tilaa uutiskirje ja ota yhteyttä

Saat tietää uutuuskohteista, lisälähdöistä ja matkatarjouksista ensimmäisenä. Uutiskirjeen tilaajana osallistut joka kolmas kuukausi 2500€:n matkalahjakortin arvontaan.

Matkakohteet

  • Eurooppa
  • Afrikka
  • Aasia
  • Australia ja Tyynenmeren alue
  • Pohjois-Amerikka
  • Karibia
  • Keski-Amerikka
  • Etelä-Amerikka
  • Antarktis

Suosituimmat maat

  • Italia
  • Etelä-Afrikka
  • Japani
  • Espanja
  • Uusi-Seelanti
  • Vietnam
  • Intia
  • Meksiko
  • Portugali
  • USA

Albatros Travel

Tøndergade 16

DK-1752

København V

Puh. 09 31585999 (pvm/mpm) 

info@albatros.fi

Ma-pe 9- 16

Matkatyypit

  • Kiertomatkat
  • Pitkät matkat
  • Risteilyt
  • Safarit
  • Kulttuuria ja kokkausta
  • Joulu ja uusi vuosi
  • Junamatkat
  • Oopperamatkat
  • Yksin -yhdessä
  • Kaupunkilomat
  • Bussimatkat
  • Makumatkat

Albatros Globaali

  • Albatros Tanska
  • Albatros Ruotsi
  • Albatros Norja
  • Albatros Puola
  • Albatros International
KRRTR01AFI

Etelä-Korea ja Japani

Lue lisää

Päivämäärä
2025-10-25
Kesto
16 Päivät
Hinta
5,498
Lähtö
Helsinki-Vantaa
Kieli
fi

Galleria

1 / 26
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Suurnopeusjuna Shinkansen
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Suurnopeusjuna Shinkansen
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Päiväohjelma

Lennämme Helsingistä Souliin.

Pvä 1

Lento Helsinki - Soul, Etelä-Korea

Lennämme Helsingistä Souliin.

Saavumme Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin. Soulin asukasluku on yli 12 miljoonaa, ja se on yksi maailman suurimmista metropoleista. Täällä on kaikkea pilvenpiirtäjien ympäröimistä ylellisistä ostosalueista ja vaatimattomammista perinteisistä kortteleista monipuoliseen yöelämään ja isoihin toreihin, jotka ovat erikoistuneet kukin mihinkin; antiikkiesineistä tuoreeseen kalaan. Kaupunkia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa ja temppeleissä tai kaupungin lukuisissa puistoissa.

Vierailemme yhdellä Aasian kiinnostavimmista toreista. Gwangjangin tori on toiminut yli 100 vuotta ja on nykyään yksi Korean suurimmista perinteisistä toreista, jolla myydään kaikkea laatusilkistä ja lakanoista käsitöihin ja matkamuistoihin. Käytettyjen vintage-vaatteiden osastosta on tullut suosittu erityisesti nuorten korealaisten keskuudessa. Älä ohita pieniä ruokakojuja, jotka tarjoilevat hyviä, juuri valmistettuja erikoisuuksia.

Palaamme hotellille ja sinulla on hieman omaa aikaa rentoutua ennen kuin kokoonnumme yhteiselle tervetuloillalliselle.

Pvä 2

Saapuminen Souliin - Gwangjangin tori ja tervetuloillallinen

Saavumme Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin. Soulin asukasluku on yli 12 miljoonaa, ja se on yksi maailman suurimmista metropoleista. Täällä on kaikkea pilvenpiirtäjien ympäröimistä ylellisistä ostosalueista ja vaatimattomammista perinteisistä kortteleista monipuoliseen yöelämään ja isoihin toreihin, jotka ovat erikoistuneet kukin mihinkin; antiikkiesineistä tuoreeseen kalaan. Kaupunkia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa ja temppeleissä tai kaupungin lukuisissa puistoissa.

Vierailemme yhdellä Aasian kiinnostavimmista toreista. Gwangjangin tori on toiminut yli 100 vuotta ja on nykyään yksi Korean suurimmista perinteisistä toreista, jolla myydään kaikkea laatusilkistä ja lakanoista käsitöihin ja matkamuistoihin. Käytettyjen vintage-vaatteiden osastosta on tullut suosittu erityisesti nuorten korealaisten keskuudessa. Älä ohita pieniä ruokakojuja, jotka tarjoilevat hyviä, juuri valmistettuja erikoisuuksia.

Palaamme hotellille ja sinulla on hieman omaa aikaa rentoutua ennen kuin kokoonnumme yhteiselle tervetuloillalliselle.

Aselepo Etelä- ja Pohjois-Korean välillä allekirjoitettiin vuonna 1953, mutta koska maiden välillä ei ole varsinaista rauhansopimusta, 38. leveyspiiri ei ole valtioiden välinen raja, vaan aselepolinja. Matkailijan ei tarvitse kuitenkaan huolestua turvallisuutensa puolesta. Matkalla demilitarisoidulle vyöhykkeelle meille kerrotaan, mitä perillä saa ja mitä ei saa tehdä. 

Paperimme tarkastetaan, jonka jälkeen voimme jatkaa yhteen maanalaisista tunneleista, joita Pohjois-Korea kaivoi 1960- ja 70-luvuilla. Tarkoituksena oli tehdä yllätyshyökkäys Etelä-Koreaan lähettämällä joukkoja laajan tunneliverkoston kautta. Tunnelit paljastuivat sattumalta, ja nykyään osaan niistä pääse käymään. Yhdessä tunneleista on mahdollista katsoa lyhyt filmi tunneleiden rakentamisesta.

Lounas sisältyy retken hintaan. Takaisin Soulissa tutustumme Kimchikan Museoon ja kimchin, korean kansallisruoan, valmistamiseen. Kimchin pääaines on fermentoitu vihannessekoitus, jossa on mm. kiinankaalia ja chiliä.  Päivän päätteeksi käymme Soulin maamerkissä, 236 m korkeassa Seoul Tower -tornissa, josta on vaikuttavat näkymät yli miljoonakaupungin.

Pvä 3

Soul - retki demilitarisoidulle vyöhykkeelle - Kimchikan museo - Soul Tower

Aselepo Etelä- ja Pohjois-Korean välillä allekirjoitettiin vuonna 1953, mutta koska maiden välillä ei ole varsinaista rauhansopimusta, 38. leveyspiiri ei ole valtioiden välinen raja, vaan aselepolinja. Matkailijan ei tarvitse kuitenkaan huolestua turvallisuutensa puolesta. Matkalla demilitarisoidulle vyöhykkeelle meille kerrotaan, mitä perillä saa ja mitä ei saa tehdä. 

Paperimme tarkastetaan, jonka jälkeen voimme jatkaa yhteen maanalaisista tunneleista, joita Pohjois-Korea kaivoi 1960- ja 70-luvuilla. Tarkoituksena oli tehdä yllätyshyökkäys Etelä-Koreaan lähettämällä joukkoja laajan tunneliverkoston kautta. Tunnelit paljastuivat sattumalta, ja nykyään osaan niistä pääse käymään. Yhdessä tunneleista on mahdollista katsoa lyhyt filmi tunneleiden rakentamisesta.

Lounas sisältyy retken hintaan. Takaisin Soulissa tutustumme Kimchikan Museoon ja kimchin, korean kansallisruoan, valmistamiseen. Kimchin pääaines on fermentoitu vihannessekoitus, jossa on mm. kiinankaalia ja chiliä.  Päivän päätteeksi käymme Soulin maamerkissä, 236 m korkeassa Seoul Tower -tornissa, josta on vaikuttavat näkymät yli miljoonakaupungin.

Tutustumme keisarilliseen palatsiin Gyeongbokgungiin. Palatsi on peräisin vuodelta 1395 ja piirtää kuvan maan melskeisestä historiasta viimeisten 600 vuoden ajalta. Palatsialue tuhoutui lähes täysin toistuneiden japanilaismiehitysten aikana, ja Korean sodassa 1950–53 tuhoa tuli lisää. Noin 40 hehtaarin alue on nykyään kuitenkin korjattu entiselleen. Käymme lähellä sijaitsevassa kansanperinteen museossa, jossa saamme käsityksen maan historiasta keisarikunnasta viimeiseen japanilaismiehitykseen vuonna 1910. Jatkamme matkaa Bukchon Hanokin kylään, joka sijaitsee keskellä Soulia.

Kylä on erittäin hyvin säilynyt ja antaa hyvän kuvan siitä, mitä elämä oli Koreassa 600 vuotta sitten Joseon-dynastian aikana. Perinteiset korealaiset kylät perustuivat klaaneihin ja kylissä oli tyypillisesti monia kapeita, ahtaitakin kujia. Hanok on termi, jota käytetään perinteisestä korealaisesta talosta.

Päivän päätteeksi vierailemme yhdessä Soulin monista kirkoista. Toisin kuin Japanissa, kristinusko on laajalle levinnyt Etelä-Koreassa ja keskittyy kahteen pääuskontokuntaan; protestantismiin ja katolilaisuuteen.

Pvä 4

Soul - Gyeongbokgungin keisarillinen palatsi - Bukchon Hanokin kylä, vierailu kirkossa

Tutustumme keisarilliseen palatsiin Gyeongbokgungiin. Palatsi on peräisin vuodelta 1395 ja piirtää kuvan maan melskeisestä historiasta viimeisten 600 vuoden ajalta. Palatsialue tuhoutui lähes täysin toistuneiden japanilaismiehitysten aikana, ja Korean sodassa 1950–53 tuhoa tuli lisää. Noin 40 hehtaarin alue on nykyään kuitenkin korjattu entiselleen. Käymme lähellä sijaitsevassa kansanperinteen museossa, jossa saamme käsityksen maan historiasta keisarikunnasta viimeiseen japanilaismiehitykseen vuonna 1910. Jatkamme matkaa Bukchon Hanokin kylään, joka sijaitsee keskellä Soulia.

Kylä on erittäin hyvin säilynyt ja antaa hyvän kuvan siitä, mitä elämä oli Koreassa 600 vuotta sitten Joseon-dynastian aikana. Perinteiset korealaiset kylät perustuivat klaaneihin ja kylissä oli tyypillisesti monia kapeita, ahtaitakin kujia. Hanok on termi, jota käytetään perinteisestä korealaisesta talosta.

Päivän päätteeksi vierailemme yhdessä Soulin monista kirkoista. Toisin kuin Japanissa, kristinusko on laajalle levinnyt Etelä-Koreassa ja keskittyy kahteen pääuskontokuntaan; protestantismiin ja katolilaisuuteen.

Aamiaisen jälkeen lähdemme Soulista ja suuntaamme Etelä-Korean keskiosiin.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Punggin kaupunki, joka tunnetaan ginsengjuuren viljelystä ja jalostuksesta. Kiinalaiset ja korealaiset huomasivat ensimmäisinä ginsengin terveyttä edistävät ominaisuudet. Koreassa ginsengiä on käytetty sairauksien ehkäisyyn jo yli 5 000 vuotta. Päivittäinen käyttö kirkastaa mieltä ja pidentää ikää, mutta sen väitetään toimivan myös potenssilääkkeenä.

Punggin ginsengmarkkinat, joka kuuluu maailman suurimpiin, houkuttelee ostajia kaikkialta maailmasta ja on poikkeuksellinen kokemus. Hyvin ansaitun lounaan jälkeen – joka sisältää luonnollisesti myös ginsengiä – jatkamme matkaa läpi kauniiden maisemien päämääränämme Etelä-Korean ylpeys, Gyeongju. Matkalla pysähdymme Andongin alueella ja Hahoen kylässä, joka on rakennettu korealaisen feng shuin, pungsun, mukaan ja tämän vuoksi ylhäältä katsottunu kaupunki muistuttaa lootuksen kukkaa. Kylä on listattu Unescon maailmanperintöluetteloon. Vierailemme myös kylän naamiomuseossa. Ennen kuin jatkamme matkaa ja ajamme viimeisen etapin ennen saapumista Korean ylpeään vanhaan pääkaupunkiin, Gyeongjuun.

Pvä 5

Soul - Punggi - Gyeongju - ginsengmarkkinat ja vierailu Hahoessa

Aamiaisen jälkeen lähdemme Soulista ja suuntaamme Etelä-Korean keskiosiin.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Punggin kaupunki, joka tunnetaan ginsengjuuren viljelystä ja jalostuksesta. Kiinalaiset ja korealaiset huomasivat ensimmäisinä ginsengin terveyttä edistävät ominaisuudet. Koreassa ginsengiä on käytetty sairauksien ehkäisyyn jo yli 5 000 vuotta. Päivittäinen käyttö kirkastaa mieltä ja pidentää ikää, mutta sen väitetään toimivan myös potenssilääkkeenä.

Punggin ginsengmarkkinat, joka kuuluu maailman suurimpiin, houkuttelee ostajia kaikkialta maailmasta ja on poikkeuksellinen kokemus. Hyvin ansaitun lounaan jälkeen – joka sisältää luonnollisesti myös ginsengiä – jatkamme matkaa läpi kauniiden maisemien päämääränämme Etelä-Korean ylpeys, Gyeongju. Matkalla pysähdymme Andongin alueella ja Hahoen kylässä, joka on rakennettu korealaisen feng shuin, pungsun, mukaan ja tämän vuoksi ylhäältä katsottunu kaupunki muistuttaa lootuksen kukkaa. Kylä on listattu Unescon maailmanperintöluetteloon. Vierailemme myös kylän naamiomuseossa. Ennen kuin jatkamme matkaa ja ajamme viimeisen etapin ennen saapumista Korean ylpeään vanhaan pääkaupunkiin, Gyeongjuun.

Korealaiset ovat syystäkin ylpeitä Gyeongjun alueesta ja kuvailevat sitä suureksi kulttuuriseksi museoksi avoimen taivaan alla. Valtaosa löydöistä ja raunioista on peräisin muinaisen Silla-dynastian ajoilta. Silla-dynastia hallitsi Koreaa lähes 1 000 vuotta, ja Gyeongju toimi pitkiä aikoja pääkaupunkina.

Koko päivä on varattu tutustumiseen tähän korealaisen kulttuurin keskukseen. Aloitamme Bulguksa-temppelissä, joka on vuodesta 1995 kuulunut Unescon maailmanperintökohteisiin. Temppelin takana sijaitsevalla kukkulalla on Seokguramin Buddha-luola. Luolaa pidetään yhtenä tärkeimmistä buddhalaisista monumenteista koko Pohjois-Aasian alueella. Vierailemme myös Gyeongjun kansallismuseossa ja Tumiparkenin hautausmaalla. Iltapäivällä ja illalla voit tutustua kaupunkiin omaan tahtiin. Suosittelemme käymään Gyeongjun asemaa vastapäätä olevilla ruokakojutorilla.

Illalla on mahdollisuus vierailla valaistulla Anabji-lammella, jonka luota monet kansallismuseon merkittävimmistä löydöistä on kaivettu esiin.

Pvä 6

Gyeongju - temppeleitä ja luontoa

Korealaiset ovat syystäkin ylpeitä Gyeongjun alueesta ja kuvailevat sitä suureksi kulttuuriseksi museoksi avoimen taivaan alla. Valtaosa löydöistä ja raunioista on peräisin muinaisen Silla-dynastian ajoilta. Silla-dynastia hallitsi Koreaa lähes 1 000 vuotta, ja Gyeongju toimi pitkiä aikoja pääkaupunkina.

Koko päivä on varattu tutustumiseen tähän korealaisen kulttuurin keskukseen. Aloitamme Bulguksa-temppelissä, joka on vuodesta 1995 kuulunut Unescon maailmanperintökohteisiin. Temppelin takana sijaitsevalla kukkulalla on Seokguramin Buddha-luola. Luolaa pidetään yhtenä tärkeimmistä buddhalaisista monumenteista koko Pohjois-Aasian alueella. Vierailemme myös Gyeongjun kansallismuseossa ja Tumiparkenin hautausmaalla. Iltapäivällä ja illalla voit tutustua kaupunkiin omaan tahtiin. Suosittelemme käymään Gyeongjun asemaa vastapäätä olevilla ruokakojutorilla.

Illalla on mahdollisuus vierailla valaistulla Anabji-lammella, jonka luota monet kansallismuseon merkittävimmistä löydöistä on kaivettu esiin.

Tänään perinteinen Korea tapaa modernin ja teollisen Korean. Siirrymme materialismin ja kokoonpanolinjojen maailmaan vierailemalla modernissa teollisuusyrityksessä. Meille esitellään tehtaan tuotantoa ja kuulemme ns. Lean-filosofiasta ja tehokkuudesta kokoonpanolinjoilla. Tämä on jyrkässä kontrastissa seuraavalle vierailullemme Haedong Yonggungsa -temppelissä, jossa nirvana näyttäisi olevan perimmäisenä tavoitteena. Useimmat temppelit Koreassa sijaitsevat vuorilla mutta Busanissa temppelit ovat kallioilla, meren rannalla.

Käymme kaupungin suurella YK:n hautausmaalla, joka on Korean sodassa kaatuneiden muistoksi. Paikka antaa surullisen käsityksen sodan laajuudesta. Jatkamme Yongdusan-puistoon, jossa sijaitsee kaupungin tunnusmerkki, 118 m korkea Busanin torni. Nousemme torniin nähdäksemme kaupungin yläilmoista. Sanotaan, että kirkkaalla säällä voit nähdä Japanin siintävän horisontissa.

Päätämme kaupunkikierroksen suurelle Jagalchin kalatorille, joka on yksi Aasian suurimmista ja tunnetuimmista. Monikerroksisen torin myymälät ovat täynnä koreja ja laatikoita täynnä erilaisia kaloja. Torin yhdessä osiossa myydään kuivattua kalaa kaikissa muodoissaan. Samoin kuin japanilaiset, korealaiset pitävät suuresti raakakalasta. Sekä satama-alueella että muualla kaupungissa saa sushia monista pienistä ravintoloista ja ruokapaikoista. Illalla hyvästelemme Etelä-Korean yhteisellä läksiäisillallisella.

Seuraavana päivänä matkamme jatkuu kohti Japania

Pvä 7

Gyeongju – Busan. Tehdasvierailu. Kaupunkikierros Busanissa, Busanin torni ja kalamarkkinat

Tänään perinteinen Korea tapaa modernin ja teollisen Korean. Siirrymme materialismin ja kokoonpanolinjojen maailmaan vierailemalla modernissa teollisuusyrityksessä. Meille esitellään tehtaan tuotantoa ja kuulemme ns. Lean-filosofiasta ja tehokkuudesta kokoonpanolinjoilla. Tämä on jyrkässä kontrastissa seuraavalle vierailullemme Haedong Yonggungsa -temppelissä, jossa nirvana näyttäisi olevan perimmäisenä tavoitteena. Useimmat temppelit Koreassa sijaitsevat vuorilla mutta Busanissa temppelit ovat kallioilla, meren rannalla.

Käymme kaupungin suurella YK:n hautausmaalla, joka on Korean sodassa kaatuneiden muistoksi. Paikka antaa surullisen käsityksen sodan laajuudesta. Jatkamme Yongdusan-puistoon, jossa sijaitsee kaupungin tunnusmerkki, 118 m korkea Busanin torni. Nousemme torniin nähdäksemme kaupungin yläilmoista. Sanotaan, että kirkkaalla säällä voit nähdä Japanin siintävän horisontissa.

Päätämme kaupunkikierroksen suurelle Jagalchin kalatorille, joka on yksi Aasian suurimmista ja tunnetuimmista. Monikerroksisen torin myymälät ovat täynnä koreja ja laatikoita täynnä erilaisia kaloja. Torin yhdessä osiossa myydään kuivattua kalaa kaikissa muodoissaan. Samoin kuin japanilaiset, korealaiset pitävät suuresti raakakalasta. Sekä satama-alueella että muualla kaupungissa saa sushia monista pienistä ravintoloista ja ruokapaikoista. Illalla hyvästelemme Etelä-Korean yhteisellä läksiäisillallisella.

Seuraavana päivänä matkamme jatkuu kohti Japania

Tänään on aika sanoa hyvästit Etelä-Korealle, ja suuntaamme kohti ultramodernia Fukuokan kaupunkia Japanissa. Fukuokan asukasluku on noin 1,5 miljoonaa. Alun perin kyse oli kahdesta kaupungista, joita erotti Nakagawajoki: Fukuokassa sijaitsi paikallisen prinssin linna, ja Hakatassa asuivat tavalliset kansalaiset.

Saavuttuamme Fukuokaan majoitumme hotelliimme ja loppupäivä on rennosti omaa aikaa. Jos mielesi tekee vilkaista ostosmahdollisuuksia, Daimyo-ostoskatu sijaitsee noin 8-10 minuutin kävelymatkan päässä hotellista. Fukuoka tunnetaan hyvästä ruoastaan ja hotellin lähellä on kuuluisa Tenjin Food Market. Sadat ruokakojut tarjoavat kaikkea Hakata ramenista (nuudelikeitto) motsunabeen, eräänlaiseen japanilaiseen fondueen.

Pvä 8

Busan – Fukuoka, Japani. Tenjin ruokamarkkinat.

Tänään on aika sanoa hyvästit Etelä-Korealle, ja suuntaamme kohti ultramodernia Fukuokan kaupunkia Japanissa. Fukuokan asukasluku on noin 1,5 miljoonaa. Alun perin kyse oli kahdesta kaupungista, joita erotti Nakagawajoki: Fukuokassa sijaitsi paikallisen prinssin linna, ja Hakatassa asuivat tavalliset kansalaiset.

Saavuttuamme Fukuokaan majoitumme hotelliimme ja loppupäivä on rennosti omaa aikaa. Jos mielesi tekee vilkaista ostosmahdollisuuksia, Daimyo-ostoskatu sijaitsee noin 8-10 minuutin kävelymatkan päässä hotellista. Fukuoka tunnetaan hyvästä ruoastaan ja hotellin lähellä on kuuluisa Tenjin Food Market. Sadat ruokakojut tarjoavat kaikkea Hakata ramenista (nuudelikeitto) motsunabeen, eräänlaiseen japanilaiseen fondueen.

Aamiaisen jälkeen matka jatkuu kohti Hiroshimaa. 250 km taittuu tunnissa ja 12 minuutissa maailman täsmällisimmällä junalla, Shinkansenilla.

Hiroshima tunnetaan toki parhaiten tapahtumista elokuun 6. päivänä vuonna 1945. Koko maailma muuttui, kun ydinpommi iski Hiroshimaan. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta ja yli 130 000 ihmisen kuolemasta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa Rauhanliekki– se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan, ja se on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen. Tänä päivänä Hiroshimassa on hyvin avoin ilmapiiri vierailijoita kohtaan.

Lounastamme kaupungissa ennen kuin jatkamme paikallisjunalla matkaa ja vaihdamme myöhemmin kulkupelin lauttaan, joka kuljettaa meidät pyhälle Miyajiman saarelle. Saapuessamme saaremme näemme yhden Japanin tunnetuimmista, kuvatuimmista ja rakastetuimmista näkymistä: oranssinpunaisen, “leijailevan” torii-portin saaren edustalla. Vaikka portti on ihmisten rakentama, se sopii ympäröivään luontoon täydellisesti. Torii-portti on Unescon maailmanperintökohde.

Nousemme myöhemmin jälleen Shinkansen-junan kyytiin ja ajamme sillä Kiotoon. Majoitumme hotelliin, jossa Fukuokasta edellämme lähetetyt matkatavaramme jo odottavat meitä.

Pvä 9

Shinkansen - luotijunalla Hiroshimaan - Miyajiman temppelisaari - Rauhanpuisto ja Atomikupoli - Shinkansenilla Kiotoon

Aamiaisen jälkeen matka jatkuu kohti Hiroshimaa. 250 km taittuu tunnissa ja 12 minuutissa maailman täsmällisimmällä junalla, Shinkansenilla.

Hiroshima tunnetaan toki parhaiten tapahtumista elokuun 6. päivänä vuonna 1945. Koko maailma muuttui, kun ydinpommi iski Hiroshimaan. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta ja yli 130 000 ihmisen kuolemasta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa Rauhanliekki– se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan, ja se on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen. Tänä päivänä Hiroshimassa on hyvin avoin ilmapiiri vierailijoita kohtaan.

Lounastamme kaupungissa ennen kuin jatkamme paikallisjunalla matkaa ja vaihdamme myöhemmin kulkupelin lauttaan, joka kuljettaa meidät pyhälle Miyajiman saarelle. Saapuessamme saaremme näemme yhden Japanin tunnetuimmista, kuvatuimmista ja rakastetuimmista näkymistä: oranssinpunaisen, “leijailevan” torii-portin saaren edustalla. Vaikka portti on ihmisten rakentama, se sopii ympäröivään luontoon täydellisesti. Torii-portti on Unescon maailmanperintökohde.

Nousemme myöhemmin jälleen Shinkansen-junan kyytiin ja ajamme sillä Kiotoon. Majoitumme hotelliin, jossa Fukuokasta edellämme lähetetyt matkatavaramme jo odottavat meitä.

Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita, puistoja ja liuta Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet. Valitettavasti kaupungin johto ei ole osoittanut samaa kunnioitusta, joten isot, kauniit puutalokorttelit ovat lähes kadonneet. Kukaan ei onneksi ole uskaltanut koskea tuhansiin temppeleihin, pyhättöihin ja ihastuttaviin puutarhoihin. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntee siirtyvänsä aikaan, jolloin kauneus ja estetiikka olivat arvossaan.

Samurai-ajan Japanin sotilaallinen ja poliittinen ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan vaikutusvaltaisin mies. Keisarin rooli on ollut suurimman osan maan historiasta pikemminkin vetäytyvä ja symbolinen. Muut ovat hallinneet keisarin nimissä.

Tokugawan perhe, jolla oli tuolloin shogunaattivalta, rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Japanin parhaiten säilyneen linnan rakennukset ovat erittäin korkealaatuisia. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.

Vierailemme linnassa, minkä jälkeen siirrymme ihailemaan kuuluisaa Kultaista paviljonkia. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs häiriintynyt munkki sytytti tuleen 1955. Paviljongin ympärillä on Kioton hieno kivi- ja hiekkapuutarha, Ryoanji, joka on peräisin 1400-luvulta. Kivet ovat buddhalaisen uskon mukaan täydellisyyden symboli. Temppelin kivipuutarhassa on 15 kiveä, joista vain 14 näkyy yhtä aikaa riippumatta siitä, mistä suunnasta niitä katsoo.

Päivän päätteeksi käymme vielä Heian-pyhäkössä. Kyse on upeasta temppelialueesta, jolla on japanilaisia puutarhoja ja klassisia rakennuksia.

Pvä 10

Kioto - Nijon linna - Kultainen paviljonki - Ryoanjin kivipuutarha - Heian-pyhättö

Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita, puistoja ja liuta Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet. Valitettavasti kaupungin johto ei ole osoittanut samaa kunnioitusta, joten isot, kauniit puutalokorttelit ovat lähes kadonneet. Kukaan ei onneksi ole uskaltanut koskea tuhansiin temppeleihin, pyhättöihin ja ihastuttaviin puutarhoihin. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntee siirtyvänsä aikaan, jolloin kauneus ja estetiikka olivat arvossaan.

Samurai-ajan Japanin sotilaallinen ja poliittinen ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan vaikutusvaltaisin mies. Keisarin rooli on ollut suurimman osan maan historiasta pikemminkin vetäytyvä ja symbolinen. Muut ovat hallinneet keisarin nimissä.

Tokugawan perhe, jolla oli tuolloin shogunaattivalta, rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Japanin parhaiten säilyneen linnan rakennukset ovat erittäin korkealaatuisia. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.

Vierailemme linnassa, minkä jälkeen siirrymme ihailemaan kuuluisaa Kultaista paviljonkia. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs häiriintynyt munkki sytytti tuleen 1955. Paviljongin ympärillä on Kioton hieno kivi- ja hiekkapuutarha, Ryoanji, joka on peräisin 1400-luvulta. Kivet ovat buddhalaisen uskon mukaan täydellisyyden symboli. Temppelin kivipuutarhassa on 15 kiveä, joista vain 14 näkyy yhtä aikaa riippumatta siitä, mistä suunnasta niitä katsoo.

Päivän päätteeksi käymme vielä Heian-pyhäkössä. Kyse on upeasta temppelialueesta, jolla on japanilaisia puutarhoja ja klassisia rakennuksia.

Suuntaamme Kiotosta kohti etelää ja viehättävää Naran kaupunkia, joka oli yksi Japanin ensimmäisistä pysyvistä pääkaupungeista. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Yksi kohteistamme on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa suuri pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme Kasuga Taishassa, noin 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee ja reunustaa noin 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä. Temppelin yhteydessä on viehättävä kasvitieteellinen puutarha. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat kovin kesyjä.

Palaamme Kiotoon, ja loppupäivä on omaa aikaa. Katsasta vaikka tunnetut Gion-korttelit. Täällä tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos sinulla on onnea, saatat nähdä geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.

Kioton päärautatieaseman ympäristö on kiinnostava. Jo itse futuristinen asemarakennus kauppoineen, ravintoloineen ja konserttiareenoineen on näkemisen arvoinen. Piipahda Kioton kuuluisalla Nishiki-torilla. Täältä löytyy valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina – hedelmiä ja vihanneksia, kalaa, lihaa, säilykkeitä ja naposteltavaa. Kioto tunnetaan erittäin laadukkaasta vihreästä teestä, joten kannattaa kurkistaa johonkin monista teekaupoista ja ostaa mukaan pieni makumuisto Japanista. Teen lisäksi käsintehty teemuki täydellistää muiston Japanista.

Jos haluat nähdä lisää Unescon suojelemia nähtävyyksiä, käy Kiyomizu-temppelissä vuorilla Kioton itäpuolella. Temppeli on peräisin vuodelta 798, mutta nykyinen rakennus on pystytetty 1633 – ilman yhtäkään naulaa!

Pvä 11

Kioto. Retki Naraan ja omaa aikaa

Suuntaamme Kiotosta kohti etelää ja viehättävää Naran kaupunkia, joka oli yksi Japanin ensimmäisistä pysyvistä pääkaupungeista. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Yksi kohteistamme on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa suuri pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme Kasuga Taishassa, noin 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee ja reunustaa noin 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä. Temppelin yhteydessä on viehättävä kasvitieteellinen puutarha. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat kovin kesyjä.

Palaamme Kiotoon, ja loppupäivä on omaa aikaa. Katsasta vaikka tunnetut Gion-korttelit. Täällä tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos sinulla on onnea, saatat nähdä geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.

Kioton päärautatieaseman ympäristö on kiinnostava. Jo itse futuristinen asemarakennus kauppoineen, ravintoloineen ja konserttiareenoineen on näkemisen arvoinen. Piipahda Kioton kuuluisalla Nishiki-torilla. Täältä löytyy valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina – hedelmiä ja vihanneksia, kalaa, lihaa, säilykkeitä ja naposteltavaa. Kioto tunnetaan erittäin laadukkaasta vihreästä teestä, joten kannattaa kurkistaa johonkin monista teekaupoista ja ostaa mukaan pieni makumuisto Japanista. Teen lisäksi käsintehty teemuki täydellistää muiston Japanista.

Jos haluat nähdä lisää Unescon suojelemia nähtävyyksiä, käy Kiyomizu-temppelissä vuorilla Kioton itäpuolella. Temppeli on peräisin vuodelta 798, mutta nykyinen rakennus on pystytetty 1633 – ilman yhtäkään naulaa!

Suuntaamme rautatieasemalle matkustaaksemme seuraavaan kohteeseemme: Japanin pääkaupunkiin Tokioon. Junamatkalla saamme käsityksen siitä, kuinka tiheästi asuttu Japani on. Jos sää sallii, voimme hyvällä onnella matkan varrella nähdä pyhän Fuji-vuoren. Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja. Herkullista eikä lainkaan kallista!

Tokio oli kerran pieni kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista suurkaupungeista. Tokio koostuu lukuisista pienistä kaupunginosista, ja seuraavien parin päivän aikana tutustumme niistä kiinnostavimpiin.

Aloitamme päivän retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta. Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.

Jos haluat piristää omaa keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.

Pvä 12

Shinkansen-luotijuna Tokioon. Asakusa-temppeli, Sky Tree

Suuntaamme rautatieasemalle matkustaaksemme seuraavaan kohteeseemme: Japanin pääkaupunkiin Tokioon. Junamatkalla saamme käsityksen siitä, kuinka tiheästi asuttu Japani on. Jos sää sallii, voimme hyvällä onnella matkan varrella nähdä pyhän Fuji-vuoren. Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja. Herkullista eikä lainkaan kallista!

Tokio oli kerran pieni kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista suurkaupungeista. Tokio koostuu lukuisista pienistä kaupunginosista, ja seuraavien parin päivän aikana tutustumme niistä kiinnostavimpiin.

Aloitamme päivän retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta. Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.

Jos haluat piristää omaa keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.

Tänään voit viettää aikaa Tokiossa omin päin tai lähteä lisämaksulliselle retkelle Hakonen kansallispuistoon, joka sijaitsee Tokiosta länteen. Kaunis ja majesteettinen Fuji-vuori on Japanin tunnetuin symboli ja yksi maan pyhimmistä paikoista. Jos sää sallii, vuoren voi nähdä useista kulmista matkalla kansallispuistoon. Fuji kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein vuori. Tulivuoren muovaamassa maisemassa, joka on noin 40 000 vuotta vanhaa, meitä odottaa matka gondolihissillä ylös vuorelle, vulkaaninen Owakudani-laakso rikkihöryineen ja risteily kraaterijärvellä.

Palaamme Tokioon alkuillasta.

Pvä 13

Tokio. Omaa aikaa tai retki Hakonen kansallispuistoon ja Fuji-vuorelle (lisämaksullinen)

Tänään voit viettää aikaa Tokiossa omin päin tai lähteä lisämaksulliselle retkelle Hakonen kansallispuistoon, joka sijaitsee Tokiosta länteen. Kaunis ja majesteettinen Fuji-vuori on Japanin tunnetuin symboli ja yksi maan pyhimmistä paikoista. Jos sää sallii, vuoren voi nähdä useista kulmista matkalla kansallispuistoon. Fuji kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein vuori. Tulivuoren muovaamassa maisemassa, joka on noin 40 000 vuotta vanhaa, meitä odottaa matka gondolihissillä ylös vuorelle, vulkaaninen Owakudani-laakso rikkihöryineen ja risteily kraaterijärvellä.

Palaamme Tokioon alkuillasta.

Aloitamme päivän tutustumalla yhteen kaupungin kuuluisimmista alueista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin mielestä – nimittäin Shibuyaan, jonka asema on yksi Tokion liikenteen solmukohtia. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Shibuyan-risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla tauluilla, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachi-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachin tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.

Illalla kokoonnumme yhteiselle läksiäisillalliselle.

Pvä 14

Tokio. Cool Tokio – Shibuyan-alue ja omaa aikaa. Läksiäisillallinen.

Aloitamme päivän tutustumalla yhteen kaupungin kuuluisimmista alueista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin mielestä – nimittäin Shibuyaan, jonka asema on yksi Tokion liikenteen solmukohtia. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Shibuyan-risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla tauluilla, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachi-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachin tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.

Illalla kokoonnumme yhteiselle läksiäisillalliselle.

Lennämme Tokiosta Helsinkiin.

Pvä 15

Lento Tokio-Helsinki

Lennämme Tokiosta Helsinkiin.

  

Pvä 16

Saapuminen Helsinkiin

  

Ajankohta

Lähdöt
Hinta
5.498€
Kesto
16 päivää
Lähtö kohteesta
Helsinki-Vantaa
Lok 2025
Lähdöt
Hinta
5.498€
Kesto
16 päivää
Lähtö kohteesta
Helsinki-Vantaa
Valitse
Lähdöt
Hinta
5.398€
Kesto
16 päivää
Lähtö kohteesta
Helsinki-Vantaa
Mar 2025
Valitse
Lähdöt
Hinta
5.398€
Kesto
16 päivää
Lähtö kohteesta
Helsinki-Vantaa
Valitse
Lähdöt
Hinta
5.598€
Kesto
16 päivää
Lähtö kohteesta
Helsinki-Vantaa
Maa 2026
Valitse
Lähdöt
Hinta
5.598€
Kesto
16 päivää
Lähtö kohteesta
Helsinki-Vantaa
Suurnopeusjuna Shinkansen

Shinkansen luotijuna

Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h. Vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin.

Lue lisää: http://english.jr-central.co.jp/about/

Retket

Retki Hakonen kansallispuistoon, näkymiä Fuji-vuorelle

Matkustamme Hakoneen, jossa nousemme laivaan, joka vie meidät Ashijärven yli Hakone-puutarhaan ja kansallispuistoon. Puutarhasta jatkamme köysiradalla Komagatake-vuorelle, jossa pääsemme ihailemaan kauniita maisemia Fuji-vuorelle ja alas laaksoon. Vuori kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein.

Retki varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa. Mukana on suomalainen matkanjohtaja ja retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 12 henkeä.

Hinta: 198€/hlö, sis. lounaan.
Retki Hakonen kansallispuistoon, näkymiä Fuji-vuorelle

Retki Hakonen kansallispuistoon, näkymiä Fuji-vuorelle

Matkustamme Hakoneen, jossa nousemme laivaan, joka vie meidät Ashijärven yli Hakone-puutarhaan ja kansallispuistoon. Puutarhasta jatkamme köysiradalla Komagatake-vuorelle, jossa pääsemme ihailemaan kauniita maisemia Fuji-vuorelle ja alas laaksoon. Vuori kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein.

Retki varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa. Mukana on suomalainen matkanjohtaja ja retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 12 henkeä.

Hinta: 198€/hlö, sis. lounaan.
image

Retki Hakonen kansallispuistoon, näkymiä Fuji-vuorelle

Matkustamme Hakoneen, jossa nousemme laivaan, joka vie meidät Ashijärven yli Hakone-puutarhaan ja kansallispuistoon. Puutarhasta jatkamme köysiradalla Komagatake-vuorelle, jossa pääsemme ihailemaan kauniita maisemia Fuji-vuorelle ja alas laaksoon. Vuori kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein.

Retki varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa. Mukana on suomalainen matkanjohtaja ja retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 12 henkeä.

Hinta: 198€/hlö, sis. lounaan.
Asiakasarvioinnit
4.4 * 243 arviointia

Koe kaksi kiehtovaa maata, joissa ikiaikaiset perinteet kulkevat tämän päivän rinnalla.

Varattavat lähdöt
16 Päivää
5.498€
Helsinki
Lento
Suomalainen

Koe kaksi kiehtovaa maata, joissa ikiaikaiset perinteet kulkevat tämän päivän rinnalla.

image

Soulia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa, temppeleissä ja lukuisissa puistoissa. Keisarillinen Gyeongju hurmaa ja Busanin elinkeino on raaka rauta ja laivanrakennus.

Etelä-Koreasta lennämme lyhyen lennon Japaniin, jossa nousemme Shinkansen luotijunaan. Juna vie meidät temppeleistään ja puutarhoistaan sekä geishakortteleista kuuluisaan Kiotoon ja pääkaupunki Tokioon, jossa katselemme pääkaupunkia yhdestä maailman korkeimmasta rakennuksesta; Skytree Towerista käsin.

Teemme retket Pohjois-Korean rajalle ja maanalaisiin tunneleihin sekä pysäyttävään Hiroshimaan. Mahdollisuus lähteä  Fuji-vuoren vaikuttaviin maisemiin (lisämaksullinen retki).

Niin Etelä-Koreassa kuin Japanissakin on ehdottomasti käytävä suosituilla ruokatoreilla maistelemassa paikallisia herkkuja.

Soulia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa, temppeleissä ja lukuisissa puistoissa. Keisarillinen Gyeongju hurmaa ja Busanin elinkeino on raaka rauta ja laivanrakennus.

Lue lisää
image
Klikkaa karttaa nähdäksesi sen suurempana
Kohokohdat
Kirsikka67 - 17/04/2023
"Hieno matkakokonaisuus"
Lue lisää
Helena ja Eero - 13/11/2023
"Tiivis kiinnostava ohjelma ja huippupätevä matkanjohtaja"
Lue lisää
AiJi - 07/04/2024
"Katsaus Kaukoitään"
Lue lisää

Hintatiedot

image
Päivämäärä

2025-10-25T00:00:00+02:00

Hinta

5.498€

Yhden hengen huoneen lisämaksu

798€

Matkan hinta
5.498€
5.498€

Yhden hengen huoneen lisämaksu
798€
798€

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki - Soul ja Tokio - Helsinki turistiluokassa
  • Reittilento Busan - Fukuoka (Etelä-Koreasta Japaniin) turistiluokassa
  • Shinkansen luotijuna Fukuoka - Hiroshima ja edelleen Kiotoon sekä Kioto-Tokio 2. luokassa
  • Matkalaukkujen kuljetus Fukuoka - Kioto sekä Kioto - Tokio
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden hotelleissa
  • Aamiaiset
  • Lounas matkapäivinä 3-6 ja 9-11
  • Illallinen matkapäivinä 2, 7 ja 14
  • Retket ohjelman mukaan
  • Kuljetukset kohteissa
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

Huom. suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi

  • Reittilennot Helsinki - Soul ja Tokio - Helsinki turistiluokassa
  • Reittilento Busan - Fukuoka (Etelä-Koreasta Japaniin) turistiluokassa
  • Shinkansen luotijuna Fukuoka - Hiroshima ja edelleen Kiotoon sekä Kioto-Tokio 2. luokassa
  • Matkalaukkujen kuljetus Fukuoka - Kioto sekä Kioto - Tokio
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden hotelleissa
  • Aamiaiset
  • Lounas matkapäivinä 3-6 ja 9-11
  • Illallinen matkapäivinä 2, 7 ja 14
  • Retket ohjelman mukaan
  • Kuljetukset kohteissa
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

Huom. suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi


Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Kokopäiväretki Hakonen kansallispuistoon ja Fuji –vuorelle 198€/hlö. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen lähtöpäivää.
  • Muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Kokopäiväretki Hakonen kansallispuistoon ja Fuji –vuorelle 198€/hlö. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen lähtöpäivää.
  • Muut ruokailut ja juomat matkan aikana

Käytännön tietoa

Noudatamme Albatros Travel A/S lisä- ja erityisehtoja ja Yleisiä matkapakettiehtoja, edellytämme että matkustaja on lukenut ehdot.

visa ja maahantulovaatimukset

Viisumia ei vaadita Etelä-Koreaan saapumiseen. Kuitenkin maahantulodokumentteja vaaditaan. Lue lisää täältä.



Liikkuminen matkan aikana

Käytämme Japanin (myös Etelä-Korea&Japani-matkalla) matkoillamme julkisia kulkuvälineitä, kuten metroa ja luotijunaa.

Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.

Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.

Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla.

Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).



Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Yöpymiset

Soul 3 yötä, Gyeongju 2, Busan 1, Fukuoka 1, Kioto 3  ja Tokio 3.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Lue lisää matkakohteista

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

Lue lisää Etelä-Koreasta: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/etela-korea

Lue lisää Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani

 

Hyvä tietää

visa ja maahantulovaatimukset

Viisumia ei vaadita Etelä-Koreaan saapumiseen. Kuitenkin maahantulodokumentteja vaaditaan. Lue lisää täältä.



Liikkuminen matkan aikana

Käytämme Japanin (myös Etelä-Korea&Japani-matkalla) matkoillamme julkisia kulkuvälineitä, kuten metroa ja luotijunaa.

Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.

Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.

Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla.

Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).



Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Yöpymiset

Soul 3 yötä, Gyeongju 2, Busan 1, Fukuoka 1, Kioto 3  ja Tokio 3.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Lue lisää matkakohteista

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

Lue lisää Etelä-Koreasta: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/etela-korea

Lue lisää Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani

 

Matkan fyysinen vaativuus
Albatrosin matkalle osallistumisen edellytykset. Ryhmämatkan onnistumisen edellytyksenä on, että ryhmän kaikki osallistujat voivat noudattaa etukäteen ilmoitettua matkaohjelmaa ja liikkumaan ryhmälle suunniteltujen aikataulujen mukaan. Matkojen turvallinen toteutuminen edellyttää esteetöntä liikuntakykyä, normaalia yleiskuntoa sekä henkistä terveyttä. Ennen matkan varaamista osallistumismahdollisuudesta tulee tarvittaessa keskustella Albatrosin asiakaspalveluhenkilön kanssa ja varmistaa matkalle lähtemisen edellytykset. Myös bussi- ja junamatkoilla sekä risteilyillä nähtävyyksille on usein käveltävä. Monilla matkoillamme päivittäiset kävelymatkat ylittävät helposti 5 kilometriä.


Matkavakuutus
Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa.


Vakuutuksen voimassaolo
Tarkistathan, että vakuutus on riittävän kattava, ja että vakuutus on voimassa koko matkan ajan. Vakuutusta ei voi ottaa matkan jo alettua.


Albatros Travelin matkanjohtajat
Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteeseen saapuessanne lentokentällä. Bussimatkoilla tapaat matkanjohtajan viimeistään viimeisessä noutopaikassa. Kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa, kertoo istumapakoista ja varmistaa, että saavut turvallisesti perille. Albatros Travelin ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Näillä matkanpidennyksellä kohteessa on englanninkielinen yhteyshenkilömme. Albatros Expeditionsin tutkimusmatkoilla sinua opastaa engalnninkieliset tutkimusmatkatiimin jäsenet, jotka ovat mukana retkillä ja pitävät matkaan kuuluvat tiedotustilaisuudet. Huomioi, ettei matkalla välttämättä ole mukana suomenkielistä tutkimustiimin jäsentä. Osalla matkoistamme ei ole mukana paikallisopasta. Kaikki matkanjohtajamme ja paikallisoppaat ovat kokeneita, koulutettuja ja Albatros Travelin huolellisesti valitsemia.


Juomaraha
Matkoillamme pääsemme usein tutustumaan paikkalliseen kulttuuriin, joka saattaa poiketa paljon suomalaisista toimintatavoista, kuten esimerkiksi juomarahan antaminen. Monissa maissa on tapana antaa juomarahaa esimerkiksi paikallisoppaille ja kuljettajille. Palvelualan palkka on usein sidonnainen juomarahakulttuuriin. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan, sillä kertomamme juomarahan suuruus on suositus ja sen antaminen asiakkaan päätettävissä.


Yhden hengen huoneen tai hytin lisämaksu
Matkojemme alkaen hinnat perustuvat kahden henkilön majoittumiseen jaetussa kahden hengen huoneessa tai hytissä. Yksin matkustavien edellytetään varaavan yhden hengen huoneen/hytin, josta veloitetaan yhden hengen huoneen lisämaksu. Lisämaksu perustuu hintaan, jonka saamme yhteistyökumppaneiltamme varatessamme huoneita. Yhden hengen huoneet ovat yleensä kalliimpia kuin kahden hengen huoneet. Lisämaksu näkyy kotisivuillamme ja matkan varauslomakkeessa


Passi
Huomioithan, että passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Tämä vaatimus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset saattavat vaihdella maittain ja passin voimassaoloaikavaatimus olla jossain maissa lyhyempi. Tällä säännöksellä vältämme tilanteet, jossa matkakohteen maahantulovaatimukset muuttuvat matkan varaamisen jälkeen.


Matkustaminen alaikäisten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja. Tästä syystä voi olla tarpeellista ottaa mukaan lapsen syntymätodistus sekä allekirjoitettu asiakirja, joka valtuuttaa lapsen matkustamaan nimetyn aikuisen kanssa. Muista myös tarkistaa asiakirjojen voimassaoloa koskevat säännöt, esimerkiksi koskien mahdollisia leimoja sekä matkustuspäivämääriä. Yhdysvallat ovat esimerkiksi yksi niistä maista, joilla on voimassa edellä mainitut vaatimukset, mutta tietoa kaikkien muiden maiden käytännöistä ei ole suoraan saatavilla. Tästä syystä suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.


Istumapaikat lennoilla
Huomioithan, että lentoyhtiöt vastaavat istumapaikkojen jakamisesta lennoilla.


Istumapaikat bussissa
Matkoillamme kuljetus kohteessa tapahtuu useimmiten bussilla. Näillä matkoilla ei ole mahdollista varata paikkaa bussissa, eikä myöskään ostaa tiettyä paikkaa ennen matkan alkua. Matkustajat voivat paikan päällä sopia istumapaikoista matkanjohtajan kanssa. Paikat useimmiten vaihtuvat matkan aikana, joten kaikki matkustajat pääsevät vuorotellen istumaan bussin edessä tai takana.


Ruokailu lentokoneessa
Suurimmalla osalla matkoistamme on käytössä reittilennot. Euroopan sisäisillä lennoilla on yleensä mahdollista ostaa juomia ja pientä purtavaa. Joillain lentoyhtiöillä on mahdollista saada maksutta vettä, mehua, kahvia tai teetä. Jos haluat tilata viiniä, olutta tai väkeviä alkoholijuomia, joudut yleensä maksamaan ne itse. Lentoyhtiöiden tarjoamat palvelut ovat yhtiökohtaisia ja vaihtelevat , joten emme valitettavasti voi antaa tarkempaa tietoa ennen matkaa.


Erikoisruokavalio
Lennoille tarvittavat erikoisruokavaliot, kuten kasvisruoat, tulee tilata viimeistään 45 päivää ennen lähtöä. Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat erikoisruokavalioista lisämaksun. Välitämme aina tiedon erikoisruokavalion toiveesta lentoyhtiölle, mutta huomioithan ettemme voi taata erikoisruokavalion saatavuutta. Bussimatkoilla emme voi valitettavasti tarjota erikoisruokavaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mahdollisuutta taata erikoisruokavalioita matkoillamme, sillä monilla matkoilla hintaan sisältyy yhteiset ateriat. Näillä aterioilla ruokalista päätetään ja tilataan etukäteen koko ryhmälle. Huomioimme ja välitämme erikoisruokapyynnöt ja tiedon allergioista yhteistyökumppaneillemme, mutta emme voi taata pyyntöjen toteutumista.


Varaukset/muutokset
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin. Albatros Travel ja paikalliset yhteistyökumppanimme pyrkivät aina toteuttamaan matkan ohjelman mukaisesti, mutta matkaohjelma saattaa muuttua esimerkiksi nähtävyyksien aukioloaikojen, sääolosuhteiden, tieolosuhteiden tai viivästyneiden lentojen vuoksi. Matkojemme sisältöä arvioidaan ja kehitetään jokaisen matkan jälkeen saamamme asiakasarviointien perusteella. Matkan ohjelma saattaa siis muuttua ennen matkan alkua. Ennen lähtöä kaikki matkalle osallistuvat saavat päivitetyn ja viimeisimmän matkaohjelman, jonka tarkoituksena on palvella asiakkaiden etua ja varmistaa matkan sujuva toteutus. Ostetusta matkapaketista ei ole mahdollista saada hyvitystä niistä paketin osista, joita ei mahdollisesti matkan aikana käytetä. Huomioithan, että lisämaksulliset retket voidaan toteuttaa ainoastaan jos ilmoittautuneita on riittävästi. Retkien hinta palautetaan asiakkaille joko ennen matkaa tai sen jälkeen, riippuen retken peruutusajankohdasta.

Yleistä tietoa

Matkan fyysinen vaativuus
Albatrosin matkalle osallistumisen edellytykset. Ryhmämatkan onnistumisen edellytyksenä on, että ryhmän kaikki osallistujat voivat noudattaa etukäteen ilmoitettua matkaohjelmaa ja liikkumaan ryhmälle suunniteltujen aikataulujen mukaan. Matkojen turvallinen toteutuminen edellyttää esteetöntä liikuntakykyä, normaalia yleiskuntoa sekä henkistä terveyttä. Ennen matkan varaamista osallistumismahdollisuudesta tulee tarvittaessa keskustella Albatrosin asiakaspalveluhenkilön kanssa ja varmistaa matkalle lähtemisen edellytykset. Myös bussi- ja junamatkoilla sekä risteilyillä nähtävyyksille on usein käveltävä. Monilla matkoillamme päivittäiset kävelymatkat ylittävät helposti 5 kilometriä.


Matkavakuutus
Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa.


Vakuutuksen voimassaolo
Tarkistathan, että vakuutus on riittävän kattava, ja että vakuutus on voimassa koko matkan ajan. Vakuutusta ei voi ottaa matkan jo alettua.


Albatros Travelin matkanjohtajat
Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteeseen saapuessanne lentokentällä. Bussimatkoilla tapaat matkanjohtajan viimeistään viimeisessä noutopaikassa. Kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa, kertoo istumapakoista ja varmistaa, että saavut turvallisesti perille. Albatros Travelin ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Näillä matkanpidennyksellä kohteessa on englanninkielinen yhteyshenkilömme. Albatros Expeditionsin tutkimusmatkoilla sinua opastaa engalnninkieliset tutkimusmatkatiimin jäsenet, jotka ovat mukana retkillä ja pitävät matkaan kuuluvat tiedotustilaisuudet. Huomioi, ettei matkalla välttämättä ole mukana suomenkielistä tutkimustiimin jäsentä. Osalla matkoistamme ei ole mukana paikallisopasta. Kaikki matkanjohtajamme ja paikallisoppaat ovat kokeneita, koulutettuja ja Albatros Travelin huolellisesti valitsemia.


Juomaraha
Matkoillamme pääsemme usein tutustumaan paikkalliseen kulttuuriin, joka saattaa poiketa paljon suomalaisista toimintatavoista, kuten esimerkiksi juomarahan antaminen. Monissa maissa on tapana antaa juomarahaa esimerkiksi paikallisoppaille ja kuljettajille. Palvelualan palkka on usein sidonnainen juomarahakulttuuriin. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan, sillä kertomamme juomarahan suuruus on suositus ja sen antaminen asiakkaan päätettävissä.


Yhden hengen huoneen tai hytin lisämaksu
Matkojemme alkaen hinnat perustuvat kahden henkilön majoittumiseen jaetussa kahden hengen huoneessa tai hytissä. Yksin matkustavien edellytetään varaavan yhden hengen huoneen/hytin, josta veloitetaan yhden hengen huoneen lisämaksu. Lisämaksu perustuu hintaan, jonka saamme yhteistyökumppaneiltamme varatessamme huoneita. Yhden hengen huoneet ovat yleensä kalliimpia kuin kahden hengen huoneet. Lisämaksu näkyy kotisivuillamme ja matkan varauslomakkeessa


Passi
Huomioithan, että passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Tämä vaatimus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset saattavat vaihdella maittain ja passin voimassaoloaikavaatimus olla jossain maissa lyhyempi. Tällä säännöksellä vältämme tilanteet, jossa matkakohteen maahantulovaatimukset muuttuvat matkan varaamisen jälkeen.


Matkustaminen alaikäisten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja. Tästä syystä voi olla tarpeellista ottaa mukaan lapsen syntymätodistus sekä allekirjoitettu asiakirja, joka valtuuttaa lapsen matkustamaan nimetyn aikuisen kanssa. Muista myös tarkistaa asiakirjojen voimassaoloa koskevat säännöt, esimerkiksi koskien mahdollisia leimoja sekä matkustuspäivämääriä. Yhdysvallat ovat esimerkiksi yksi niistä maista, joilla on voimassa edellä mainitut vaatimukset, mutta tietoa kaikkien muiden maiden käytännöistä ei ole suoraan saatavilla. Tästä syystä suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.


Istumapaikat lennoilla
Huomioithan, että lentoyhtiöt vastaavat istumapaikkojen jakamisesta lennoilla.


Istumapaikat bussissa
Matkoillamme kuljetus kohteessa tapahtuu useimmiten bussilla. Näillä matkoilla ei ole mahdollista varata paikkaa bussissa, eikä myöskään ostaa tiettyä paikkaa ennen matkan alkua. Matkustajat voivat paikan päällä sopia istumapaikoista matkanjohtajan kanssa. Paikat useimmiten vaihtuvat matkan aikana, joten kaikki matkustajat pääsevät vuorotellen istumaan bussin edessä tai takana.


Ruokailu lentokoneessa
Suurimmalla osalla matkoistamme on käytössä reittilennot. Euroopan sisäisillä lennoilla on yleensä mahdollista ostaa juomia ja pientä purtavaa. Joillain lentoyhtiöillä on mahdollista saada maksutta vettä, mehua, kahvia tai teetä. Jos haluat tilata viiniä, olutta tai väkeviä alkoholijuomia, joudut yleensä maksamaan ne itse. Lentoyhtiöiden tarjoamat palvelut ovat yhtiökohtaisia ja vaihtelevat , joten emme valitettavasti voi antaa tarkempaa tietoa ennen matkaa.


Erikoisruokavalio
Lennoille tarvittavat erikoisruokavaliot, kuten kasvisruoat, tulee tilata viimeistään 45 päivää ennen lähtöä. Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat erikoisruokavalioista lisämaksun. Välitämme aina tiedon erikoisruokavalion toiveesta lentoyhtiölle, mutta huomioithan ettemme voi taata erikoisruokavalion saatavuutta. Bussimatkoilla emme voi valitettavasti tarjota erikoisruokavaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mahdollisuutta taata erikoisruokavalioita matkoillamme, sillä monilla matkoilla hintaan sisältyy yhteiset ateriat. Näillä aterioilla ruokalista päätetään ja tilataan etukäteen koko ryhmälle. Huomioimme ja välitämme erikoisruokapyynnöt ja tiedon allergioista yhteistyökumppaneillemme, mutta emme voi taata pyyntöjen toteutumista.


Varaukset/muutokset
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin. Albatros Travel ja paikalliset yhteistyökumppanimme pyrkivät aina toteuttamaan matkan ohjelman mukaisesti, mutta matkaohjelma saattaa muuttua esimerkiksi nähtävyyksien aukioloaikojen, sääolosuhteiden, tieolosuhteiden tai viivästyneiden lentojen vuoksi. Matkojemme sisältöä arvioidaan ja kehitetään jokaisen matkan jälkeen saamamme asiakasarviointien perusteella. Matkan ohjelma saattaa siis muuttua ennen matkan alkua. Ennen lähtöä kaikki matkalle osallistuvat saavat päivitetyn ja viimeisimmän matkaohjelman, jonka tarkoituksena on palvella asiakkaiden etua ja varmistaa matkan sujuva toteutus. Ostetusta matkapaketista ei ole mahdollista saada hyvitystä niistä paketin osista, joita ei mahdollisesti matkan aikana käytetä. Huomioithan, että lisämaksulliset retket voidaan toteuttaa ainoastaan jos ilmoittautuneita on riittävästi. Retkien hinta palautetaan asiakkaille joko ennen matkaa tai sen jälkeen, riippuen retken peruutusajankohdasta.
Matkanjohtaja

Suomalainen

Viisumi

Ei

Rokotus

Kyllä

Valuutta

Jeni ja won

Matkanjohtaja

Suomalainen

Viisumi

Ei

Rokotus

Kyllä

Valuutta

Jeni ja won

Vastaavia matkoja

Katso kaikki 0 Albatros-matkaa