Saavuttuamme Splitiin ajamme kaupungin keskustassa olevaan satamaan, jossa laivamme jo odottaa. Asetumme hytteihimme ja suuntaamme Hvarin saarelle. Syömme illallisen laivalla ja pääsemme saaristoseikkailun tunnelmaan.
Hvar tunnetaan Adrianmeren Madeirana, ja ympäri saarta on vehreitä oliivitarhoja, viinitiloja ja viehättäviä sinivioletteja laventelipeltoja. Hvar on tunnettu aurinkoisista, lämpimistä päivistä ja sanotaan, että täällä aurinko paistaa enemmän kuin missään muualla Kroatiassa; keskimäärin 2724 tuntia vuodessa. Se on noin 1890 tuntia enemmän kuin Helsingissä!
Illalla saavumme Starigradiin Hvarin saarelle, ja meillä on mahdollisuus tutustua kaupunkiin matkajohtajan mukana.
(Illallinen laivalla sisältyy hintaan.)
Pvä 1
Helsinki – Split. Purjehdus Hvarin saarelle.
Saavuttuamme Splitiin ajamme kaupungin keskustassa olevaan satamaan, jossa laivamme jo odottaa. Asetumme hytteihimme ja suuntaamme Hvarin saarelle. Syömme illallisen laivalla ja pääsemme saaristoseikkailun tunnelmaan.
Hvar tunnetaan Adrianmeren Madeirana, ja ympäri saarta on vehreitä oliivitarhoja, viinitiloja ja viehättäviä sinivioletteja laventelipeltoja. Hvar on tunnettu aurinkoisista, lämpimistä päivistä ja sanotaan, että täällä aurinko paistaa enemmän kuin missään muualla Kroatiassa; keskimäärin 2724 tuntia vuodessa. Se on noin 1890 tuntia enemmän kuin Helsingissä!
Illalla saavumme Starigradiin Hvarin saarelle, ja meillä on mahdollisuus tutustua kaupunkiin matkajohtajan mukana.
(Illallinen laivalla sisältyy hintaan.)
Aamulla kapteeni etsii sopivan uintipaikan ennen kuin nautimme lounaan laivalla ja jatkamme purjehdusta kohti Trstenikiä. Saavumme satamaan illallisaikaan, ja täällä sinulla on mahdollisuus tutustua paikalliseen ravintolatarjontaan omatoimisesti. Matkajohtaja antaa mielellään vinkkejä sopivista ruokapaikoista.
Trstenik on pieni kylä Pelješacin niemimaan etelärannikolla. Vaikka mantereelle on tieyhteys, on täällä niin rauhallista, että tuntuu kuin oltaisiin kaukana kaikesta maailman menosta. Täällä elämä etenee kiireettömästi, ja ero suurkaupunkien tunnelmaan on huomattava.
Aina 1900-luvun alkuun asti tästä pienestä satamasta laivattiin paikallista viintä Pelješacin syrjäisiltä viinitarhoilta Italiaan ja edelleen muualle Eurooppaan. Seutu on hyvin seesteistä ja Trstenik todellakin on viihtyisä helmi!
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Pvä 2
Purjehdus Hvarista Trstenikiin. Uintipysähdys.
Aamulla kapteeni etsii sopivan uintipaikan ennen kuin nautimme lounaan laivalla ja jatkamme purjehdusta kohti Trstenikiä. Saavumme satamaan illallisaikaan, ja täällä sinulla on mahdollisuus tutustua paikalliseen ravintolatarjontaan omatoimisesti. Matkajohtaja antaa mielellään vinkkejä sopivista ruokapaikoista.
Trstenik on pieni kylä Pelješacin niemimaan etelärannikolla. Vaikka mantereelle on tieyhteys, on täällä niin rauhallista, että tuntuu kuin oltaisiin kaukana kaikesta maailman menosta. Täällä elämä etenee kiireettömästi, ja ero suurkaupunkien tunnelmaan on huomattava.
Aina 1900-luvun alkuun asti tästä pienestä satamasta laivattiin paikallista viintä Pelješacin syrjäisiltä viinitarhoilta Italiaan ja edelleen muualle Eurooppaan. Seutu on hyvin seesteistä ja Trstenik todellakin on viihtyisä helmi!
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Tänään otamme suunnan kohti Dubrovnikia, ja aikataulun salliessa pysähdymme matkan varrella uimaan.
Dubrovnik tunnetaan Adrianmeren helmenä. Kaupunki tunnetaan erityisesti tunnelmallisesta vanhastakaupungistaan Stari Gradista, joka on Unescon maailman kulttuuriperintöluettelossa. Aluetta reunustaa vaikuttava keskiaikainen kaupunginmuuri, joka on yksi Euroopan parhaiten säilyneistä. Muurin päältä on upeat näkymät merelle ja saaristoon. Autoilu ei ole sallittua Stari Gradissa, joten voit rauhassa ihastella upeita gootti-, renessanssi- ja barokkikauden rakennuksia. Kaikkialla kaupungissa on kauniita kirkkoja, luostareita ja museoita, ikäänkuin todistusaineistona tapahtumarikkaasta historiasta ja moninaisesta taiteellisesta perinteestä.
Kaupunkikierroksella tutustumme yhdessä vanhaankaupunkiin. Sen jälkeen voit jatkaa Dubrovnikiin tutustumista vielä omin päin ja kenties löytää viihtyisän ravintolan jossa nauttia illallista.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Pvä 3
Dubrovnik. Kävelykierros Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvassa vanhassakaupungissa.
Tänään otamme suunnan kohti Dubrovnikia, ja aikataulun salliessa pysähdymme matkan varrella uimaan.
Dubrovnik tunnetaan Adrianmeren helmenä. Kaupunki tunnetaan erityisesti tunnelmallisesta vanhastakaupungistaan Stari Gradista, joka on Unescon maailman kulttuuriperintöluettelossa. Aluetta reunustaa vaikuttava keskiaikainen kaupunginmuuri, joka on yksi Euroopan parhaiten säilyneistä. Muurin päältä on upeat näkymät merelle ja saaristoon. Autoilu ei ole sallittua Stari Gradissa, joten voit rauhassa ihastella upeita gootti-, renessanssi- ja barokkikauden rakennuksia. Kaikkialla kaupungissa on kauniita kirkkoja, luostareita ja museoita, ikäänkuin todistusaineistona tapahtumarikkaasta historiasta ja moninaisesta taiteellisesta perinteestä.
Kaupunkikierroksella tutustumme yhdessä vanhaankaupunkiin. Sen jälkeen voit jatkaa Dubrovnikiin tutustumista vielä omin päin ja kenties löytää viihtyisän ravintolan jossa nauttia illallista.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Nostamme ankkurin ja purjehdimme kohti Mljetiä, joka on Dalmatian saarista eteläisin. Elafitin saaristossa kapteeni etsii meille sopivan paikan pulahtaa uimaan. Saariryhmä sijaitsee hieman Dubrovnikista luoteeseen ja koostuu kuudesta saaresta – jos mukaan ei lasketa monia pieniä luotoja. Kolmella pääsaarella on yhteensä alle 1000 asukasta; tämä antaa käsityksen siitä, kuinka pieniä ja rauhallisia saaret ovat.
Mljetiä kutsutaan myös vihreäksi saareksi, sillä suurin osa saaren lähes 98 km²:stä on metsän ja kasvien peitossa. Saarella kasvaa Välimeren alueelle tyypillinen aleppon mänty, jonka pihkalla maustetaan tunnettu kreikkalainen viini, retsina. Tarinan mukaan tämä vehreä saari on se, jolla nymfi Kalypso piti Odysseusta vangittuna seitsemän vuoden ajan, kuten kuvataan Homeroksen eepoksessa Odysseia.
Nousemme maihin pienessä Pomenan kylässä ja vierailemme Mljetin kansallispuistossa, saaren luoteisosassa. Täältä löytyvät kauniit suolajärvet Veliko Jezero ja Malo Jezero, joiden nimet tarkoittavat suurta järveä ja pientä järveä. Veliko Jezeron keskellä sijaitsee Pyhän Marijan saari, jossa on 1200-luvulta peräisin oleva benediktiiniläisluostari. Seutu on suosittua virkistysaluetta vaellusreitteineen, järvillä näkeekin ihmisiä uimassa ja melomassa.
Kansallispuistosta palaamme laivalle. Olemme yön yli Pomenan satamassa, ja illallisen voi syödä kaupungissa omatoimisesti.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Pvä 4
Uintipysähdys Elafitin saarilla. Mljetin kansallispuisto.
Nostamme ankkurin ja purjehdimme kohti Mljetiä, joka on Dalmatian saarista eteläisin. Elafitin saaristossa kapteeni etsii meille sopivan paikan pulahtaa uimaan. Saariryhmä sijaitsee hieman Dubrovnikista luoteeseen ja koostuu kuudesta saaresta – jos mukaan ei lasketa monia pieniä luotoja. Kolmella pääsaarella on yhteensä alle 1000 asukasta; tämä antaa käsityksen siitä, kuinka pieniä ja rauhallisia saaret ovat.
Mljetiä kutsutaan myös vihreäksi saareksi, sillä suurin osa saaren lähes 98 km²:stä on metsän ja kasvien peitossa. Saarella kasvaa Välimeren alueelle tyypillinen aleppon mänty, jonka pihkalla maustetaan tunnettu kreikkalainen viini, retsina. Tarinan mukaan tämä vehreä saari on se, jolla nymfi Kalypso piti Odysseusta vangittuna seitsemän vuoden ajan, kuten kuvataan Homeroksen eepoksessa Odysseia.
Nousemme maihin pienessä Pomenan kylässä ja vierailemme Mljetin kansallispuistossa, saaren luoteisosassa. Täältä löytyvät kauniit suolajärvet Veliko Jezero ja Malo Jezero, joiden nimet tarkoittavat suurta järveä ja pientä järveä. Veliko Jezeron keskellä sijaitsee Pyhän Marijan saari, jossa on 1200-luvulta peräisin oleva benediktiiniläisluostari. Seutu on suosittua virkistysaluetta vaellusreitteineen, järvillä näkeekin ihmisiä uimassa ja melomassa.
Kansallispuistosta palaamme laivalle. Olemme yön yli Pomenan satamassa, ja illallisen voi syödä kaupungissa omatoimisesti.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Aamulla lähdemme Mljetistä ja seilaamme kohti Korčulaa, jonne saavumme iltapäivällä.
Korčula on Adrianmeren saarista kuudenneksi suurin. Korčulan erottaa Pelješacin niemimaasta kapea väylä, joka aikoinaan oli strategisesti merkittävä. Niinpä Korčulan asukkaat joutuivat aikojen kuluessa eri valtakuntien alaisuuteen: niin kreikkalaiset, roomalaiset, venetsialaiset, britit, venäläiset kuin italialaisetkin ovat hallinneet täällä.
Saaren historia ulottuu tiettävästi 1100-luvulle eaa. asti. Muinaiset tarinat kertovat Troijan sankari Antenorin perustaneen saaren, ja että tutkimusmatkailija Marco Polo olisi syntynyt Korčulassa - Venetsian sijaan. Tosin todisteet tästä vielä puuttuvat.
Rannikkoa täplittävät lukuisat pienet lahdet ja yksittäiset rannat. Saaren keskiosassa valmistetaan Kroatian tunnetuimpia valkoviinejä pošip- ja grk-rypäleistä, lisäksi Korčula tunnetaan oliiviöljystään. Maihin nousemme Korčulan kaupungissa, joka sijaitsee pienellä pyöreällä niemimaalla saaren pohjoiskärjessä. Kaupunkia ympäröi vanha kaupunginmuuri ja tornit. Teemme kävelykierroksen kaupungin kapeilla kujilla, ja näemme miten muurit suojaavat rakennuksia ja niiden asukkaita niemimaalta ajoittain puhaltavilta kylmiltä tuulilta.
Korčula oli venetsialaisten hallinnassa 1300-1700-luvuilla, siksi Venetsian vaakuna näkyykin monissa vanhoissa rakennuksissa. Kaupungin arkkitehtuuri on saanut vaikutteita venetsialaisesta renessanssista, ja keskellä kaupunkia sijaitsee upea Pyhän Markuksen katedraali, joka on rakennettu goottilaiseen renessanssityyliin.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Pvä 5
Mljet – Korčula.
Aamulla lähdemme Mljetistä ja seilaamme kohti Korčulaa, jonne saavumme iltapäivällä.
Korčula on Adrianmeren saarista kuudenneksi suurin. Korčulan erottaa Pelješacin niemimaasta kapea väylä, joka aikoinaan oli strategisesti merkittävä. Niinpä Korčulan asukkaat joutuivat aikojen kuluessa eri valtakuntien alaisuuteen: niin kreikkalaiset, roomalaiset, venetsialaiset, britit, venäläiset kuin italialaisetkin ovat hallinneet täällä.
Saaren historia ulottuu tiettävästi 1100-luvulle eaa. asti. Muinaiset tarinat kertovat Troijan sankari Antenorin perustaneen saaren, ja että tutkimusmatkailija Marco Polo olisi syntynyt Korčulassa - Venetsian sijaan. Tosin todisteet tästä vielä puuttuvat.
Rannikkoa täplittävät lukuisat pienet lahdet ja yksittäiset rannat. Saaren keskiosassa valmistetaan Kroatian tunnetuimpia valkoviinejä pošip- ja grk-rypäleistä, lisäksi Korčula tunnetaan oliiviöljystään. Maihin nousemme Korčulan kaupungissa, joka sijaitsee pienellä pyöreällä niemimaalla saaren pohjoiskärjessä. Kaupunkia ympäröi vanha kaupunginmuuri ja tornit. Teemme kävelykierroksen kaupungin kapeilla kujilla, ja näemme miten muurit suojaavat rakennuksia ja niiden asukkaita niemimaalta ajoittain puhaltavilta kylmiltä tuulilta.
Korčula oli venetsialaisten hallinnassa 1300-1700-luvuilla, siksi Venetsian vaakuna näkyykin monissa vanhoissa rakennuksissa. Kaupungin arkkitehtuuri on saanut vaikutteita venetsialaisesta renessanssista, ja keskellä kaupunkia sijaitsee upea Pyhän Markuksen katedraali, joka on rakennettu goottilaiseen renessanssityyliin.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Tänään jatkamme Bračin saarelle. Brač on kolmanneksi suurin Adrianmeren saarista ja tunnettu viineistään - mukaan lukien suosittu Bolski Plavac - sekä oliiveista ja makeista, mehukkaista sitrushedelmistä. Ankkuroimme Pučišćan kaupunkiin, Bračin pohjoispuolelle. Täällä kauniit kivitalot lepäävät vierekkäin kuin helminauhassa ja paistattelevat auringossa punaruskeiden tiilikattojensa alla. Pučišćalla on pitkä kivenmuurausperinne, ja tätä vaikuttavaa kädentaitoa opetetaan paikallisessa opistossa jossa on mahdollisuus pistäytyä (pääsymaksu, n. 4€, ei sisälly hintaan).
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Pvä 6
Korčula – Brač. Pučišća, yksi Euroopan kauneimmista kylistä.
Tänään jatkamme Bračin saarelle. Brač on kolmanneksi suurin Adrianmeren saarista ja tunnettu viineistään - mukaan lukien suosittu Bolski Plavac - sekä oliiveista ja makeista, mehukkaista sitrushedelmistä. Ankkuroimme Pučišćan kaupunkiin, Bračin pohjoispuolelle. Täällä kauniit kivitalot lepäävät vierekkäin kuin helminauhassa ja paistattelevat auringossa punaruskeiden tiilikattojensa alla. Pučišćalla on pitkä kivenmuurausperinne, ja tätä vaikuttavaa kädentaitoa opetetaan paikallisessa opistossa jossa on mahdollisuus pistäytyä (pääsymaksu, n. 4€, ei sisälly hintaan).
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Aamiaisen jälkeen jätämme Pučišćan ja Bračin saaren. Iltapäivällä saavumme Splitiin, joka on Kroatian toiseksi suurin kaupunki Zagrebin jälkeen. Vaikka suurin osa Splitin noin 175 000 asukkaasta on kroaatteja, on kaupungissa myös pieni serbivähemmistö. Teemme yhdessä kaupunkikierroksen.
Legendan mukaan Splitin ensimmäinen asukas oli Rooman keisari Diocletianus, joka rakensi valtavan palatsinsa tänne Adrianmeren rannikolle noin vuonna 300 jkr. Aikoinaaan Riva-promenadin pimeät kellarit toimivat keisarin mukavan viileinä asuntoina. Nykyään samaista kävelykatua reunustavat palmujen ja kahviloiden lisäksi kauppiaat joiden valikoimiin kuuluu käsitöiden, matkamuistojen ja kirjojen lisäksi paljon muuta.
Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvan Diocletianuksen palatsin rauniot ovat hajallaan vanhassakaupungissa. Palatsia ympäröivät kaksi metriä paksut ja 20 metriä korkeat muurit, jotka ovat osittain säilyneet hyvin. Sisäänkäyntejä oli kaikista neljästä maailman kulmasta: Rautaportin kautta lännessä, Kultaisen portin kautta pohjoisessa, Hopeaportin kautta idässä ja Pronssiportin kautta etelässä. Pronssiportti sijaitsi aikoinaan Adrianmeren rannalla, kauan ennen kuin kaupungin nykyinen satamapromenadi rakennettiin.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Pvä 7
Brač – Split. Kaupunkikierros ja Diocletianuksen palatsi.
Aamiaisen jälkeen jätämme Pučišćan ja Bračin saaren. Iltapäivällä saavumme Splitiin, joka on Kroatian toiseksi suurin kaupunki Zagrebin jälkeen. Vaikka suurin osa Splitin noin 175 000 asukkaasta on kroaatteja, on kaupungissa myös pieni serbivähemmistö. Teemme yhdessä kaupunkikierroksen.
Legendan mukaan Splitin ensimmäinen asukas oli Rooman keisari Diocletianus, joka rakensi valtavan palatsinsa tänne Adrianmeren rannikolle noin vuonna 300 jkr. Aikoinaaan Riva-promenadin pimeät kellarit toimivat keisarin mukavan viileinä asuntoina. Nykyään samaista kävelykatua reunustavat palmujen ja kahviloiden lisäksi kauppiaat joiden valikoimiin kuuluu käsitöiden, matkamuistojen ja kirjojen lisäksi paljon muuta.
Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvan Diocletianuksen palatsin rauniot ovat hajallaan vanhassakaupungissa. Palatsia ympäröivät kaksi metriä paksut ja 20 metriä korkeat muurit, jotka ovat osittain säilyneet hyvin. Sisäänkäyntejä oli kaikista neljästä maailman kulmasta: Rautaportin kautta lännessä, Kultaisen portin kautta pohjoisessa, Hopeaportin kautta idässä ja Pronssiportin kautta etelässä. Pronssiportti sijaitsi aikoinaan Adrianmeren rannalla, kauan ennen kuin kaupungin nykyinen satamapromenadi rakennettiin.
(Aamiainen ja lounas laivalla sisältyvät hintaan.)
Syömme aamiaisen laivalla, jonka jälkeen sanomme hyvästit laivan miehistölle ja ajamme lentokentälle.
(Aamiainen laivalla sisältyy hintaan.)
Pvä 8
Split ja paluumatka.
Syömme aamiaisen laivalla, jonka jälkeen sanomme hyvästit laivan miehistölle ja ajamme lentokentälle.
(Aamiainen laivalla sisältyy hintaan.)
M/S Eden on yksityisessä omistuksessa. Alus on rakennettu 2008 ja se on 4,5 m pitkä ja 7,6 m leveä.
Alus on vain Albatrosin käytössä. 15.9.2021 alkavalla matkalla aluksella on mukana asiakkaita sekä Suomesta että Tanskasta.
Kroatian risteilymme alkaa ja päättyy Splitissä, jossa pääsemme näkemään Unescon maailman kulttuuriperintöluettelossa olevan Diocletianuksen palatsin rauniot. Matkan varrella tutustumme myös vihreään Mljetin saareen kauniine kansallispuistoineen. Rantaudumme moniin viehättäviin kohteisiin, kuten laventelintuoksuiselle Hvarille, joka on kuin Adrianmeren Madeira. Teemme retkiä tunnelmallisiin keskiaikaisiin kaupunkeihin, mukaan lukien Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluva Dubrovnikin vanhakaupunki. Ja tietysti nautimme auringosta, lämpimästä ilmasta ja pulahdamme Adrianmeren kristallinkirkkaisiin vesiin.
Tätä matkaa varten Albatros Travel on vuokrannut pienen, kodikkaan M/S Edenin, jossa on vain 19 hyttiä, kaikki ulkohyttejä. Matkan hintaan sisältyy puolihoito laivalla; muut ateriat voit nauttia paikallisissa ravintoloissa ja tavernoissa.
Kroatian risteilymme alkaa ja päättyy Splitissä, jossa pääsemme näkemään Unescon maailman kulttuuriperintöluettelossa olevan Diocletianuksen palatsin rauniot. Matkan varrella tutustumme myös vihreään Mljetin saareen kauniine kansallispuistoineen. Rantaudumme moniin viehättäviin kohteisiin, kuten laventelintuoksuiselle Hvarille, joka on kuin Adrianmeren Madeira. Teemme retkiä tunnelmallisiin keskiaikaisiin kaupunkeihin, mukaan lukien Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluva Dubrovnikin vanhakaupunki. Ja tietysti nautimme auringosta, lämpimästä ilmasta ja pulahdamme Adrianmeren kristallinkirkkaisiin vesiin.
Yhden hengen hytin lisämaksu
Kahden hengen hytin korotuslisä
Lue lisää hyttityypeistä kohdasta Käytännön tietoja.
Yhden hengen hytin lisämaksu
Kahden hengen hytin korotuslisä
Lue lisää hyttityypeistä kohdasta Käytännön tietoja.
Mukaan kannattaa ottaa pieni päiväreppu tai –laukku sekä rantapyyhe. Rannat ovat kivisiä ja paikoin voi esiintyä merisiilejä, joten uimakengät ovat suositeltavia. Uimakenkiä voi ostaa paikan päältä edullisesti.
Pakkaa mukaan myös lämmintä vaatetta iltoja ja viileämpiä päiviä varten. Hyvät kävelykengät ja sateensuoja/sadetakki on hyvä olla mukana.
Laivassa on 19 hyttiä (9 – 12 m²), ja kaikki ovat ulkohyttejä , yksinkertaisesti ja käytännöllisesti sisustettuja. Hyteissä on kaappitila sekä oma kylpyhuone/wc.
Valittavissa on joko kaksi erillistä sänkyä tai parivuode, johon on mahdollista saada lisävuode kerrossänkynä (kansilla 1 ja 2). Käytettävissä on 220 V pistorasiat ja ilmastointi. Huomaa, että ilmastointi on päällä muutaman tunnin päivässä.
Laivalla jokaiselle matkustajalle on varattu risteily ajaksi kaksi pyyhettä. Mikäli uskot tarvitsevasi useamman pyyhkeen, kannattaa lisäpyyhe ottaa mukaan kotoa.
Alakansi/kansi 1
Pääkansi/kansi 2,
Yläkansi/kansi 3,
Satamissa laivat ankkuroidaan pituussuunnassa toistensa viereen, joten satamaan ja takaisin laivaan siirrytään kulkemalla naapurialusten läpi. Matkalla osallistujan on pystyttävä liikkumaan itsenäisesti, ja paikalliset viranomaiset edellyttävät että risteilymatkustajat kykenevät liikkumaan laivaan ja laivasta pois ilman apuvälineitä.
Laivalla ostokset maksetaan käteisenä (euro). Mikäli teet käteisostoksia maissa, valuuttana on euro. Vaikka isommissa kaupungeissa rahannosto on mahdollista, suosittelemme varaamaan käteisen mukaan Suomesta.
Täältä saat lisätietoja Kroatiasta:
Lue säästä, aikaerosta, muista vinkeistä ja katso, tarvitsetko viisumin tai rokotuksia.
Mukaan kannattaa ottaa pieni päiväreppu tai –laukku sekä rantapyyhe. Rannat ovat kivisiä ja paikoin voi esiintyä merisiilejä, joten uimakengät ovat suositeltavia. Uimakenkiä voi ostaa paikan päältä edullisesti.
Pakkaa mukaan myös lämmintä vaatetta iltoja ja viileämpiä päiviä varten. Hyvät kävelykengät ja sateensuoja/sadetakki on hyvä olla mukana.
Laivassa on 19 hyttiä (9 – 12 m²), ja kaikki ovat ulkohyttejä , yksinkertaisesti ja käytännöllisesti sisustettuja. Hyteissä on kaappitila sekä oma kylpyhuone/wc.
Valittavissa on joko kaksi erillistä sänkyä tai parivuode, johon on mahdollista saada lisävuode kerrossänkynä (kansilla 1 ja 2). Käytettävissä on 220 V pistorasiat ja ilmastointi. Huomaa, että ilmastointi on päällä muutaman tunnin päivässä.
Laivalla jokaiselle matkustajalle on varattu risteily ajaksi kaksi pyyhettä. Mikäli uskot tarvitsevasi useamman pyyhkeen, kannattaa lisäpyyhe ottaa mukaan kotoa.
Alakansi/kansi 1
Pääkansi/kansi 2,
Yläkansi/kansi 3,
Satamissa laivat ankkuroidaan pituussuunnassa toistensa viereen, joten satamaan ja takaisin laivaan siirrytään kulkemalla naapurialusten läpi. Matkalla osallistujan on pystyttävä liikkumaan itsenäisesti, ja paikalliset viranomaiset edellyttävät että risteilymatkustajat kykenevät liikkumaan laivaan ja laivasta pois ilman apuvälineitä.
Laivalla ostokset maksetaan käteisenä (euro). Mikäli teet käteisostoksia maissa, valuuttana on euro. Vaikka isommissa kaupungeissa rahannosto on mahdollista, suosittelemme varaamaan käteisen mukaan Suomesta.
Täältä saat lisätietoja Kroatiasta:
Lue säästä, aikaerosta, muista vinkeistä ja katso, tarvitsetko viisumin tai rokotuksia.
Laivamme on MS Eden. Yöt laiva viettää satamassa tai ankkurissa. Täten voit useimmissa satamissa itse päättää kuinka pitkään haluat tutustua kyseiseen kaupunkiin ja koska haluat palata takaisin laivaan. Joissakin satamissa saattaa viereisillä laivoilla olla viihdytystä ja musiikkia keskiyöhön asti.
Risteily pienemmällä laivalla on kodikas ja tunnelmallinen kokemus. Sisustus on usein hyvin klassinen, ja koska luonnollisesti olemme lähempänä veden pintaa, tunnet että todella asut laivassa. Pienellä laivalla on pienen aluksen mukavuudet, ja palvelun taso sekä gastronomiset elämykset ovat eri tyyppisiä kuin risteilyillä suurilla risteilyaluksilla.
Pienillä aluksilla on täysin omanlaisensa viehätyksensä. Suurten ja pienten risteilyalusten välillä on eroa, ja luokittelu (tähtien lukumäärä) noudattaa siksi pitkälti myös aluksen kokoa ja tyyppiä. Toisin sanoen, palvelu tai hyttikoko 3 tähden laivalla, jossa on tilaa 38 matkustajalle, ei ole suoraan verrannollinen 3 tähden alukseen, jossa on tilaa 2 000 matkustajalle.
Laivamme on MS Eden. Yöt laiva viettää satamassa tai ankkurissa. Täten voit useimmissa satamissa itse päättää kuinka pitkään haluat tutustua kyseiseen kaupunkiin ja koska haluat palata takaisin laivaan. Joissakin satamissa saattaa viereisillä laivoilla olla viihdytystä ja musiikkia keskiyöhön asti.
Risteily pienemmällä laivalla on kodikas ja tunnelmallinen kokemus. Sisustus on usein hyvin klassinen, ja koska luonnollisesti olemme lähempänä veden pintaa, tunnet että todella asut laivassa. Pienellä laivalla on pienen aluksen mukavuudet, ja palvelun taso sekä gastronomiset elämykset ovat eri tyyppisiä kuin risteilyillä suurilla risteilyaluksilla.
Pienillä aluksilla on täysin omanlaisensa viehätyksensä. Suurten ja pienten risteilyalusten välillä on eroa, ja luokittelu (tähtien lukumäärä) noudattaa siksi pitkälti myös aluksen kokoa ja tyyppiä. Toisin sanoen, palvelu tai hyttikoko 3 tähden laivalla, jossa on tilaa 38 matkustajalle, ei ole suoraan verrannollinen 3 tähden alukseen, jossa on tilaa 2 000 matkustajalle.
Suomalainen
Ei
Ei
Euro
Suomalainen
Ei
Ei
Euro