Tulevat matkatMatkatyypitKäytännön tietoaMatkakohteetLue AlbatrosistaInspiroidu
Tulevat matkat
Matkatyypit
Käytännön tietoa
Matkakohteet
Lue Albatrosista
Inspiroidu
Minun Albatros
Maksaminen
Uutiskirje
Vastuullisuus
Kysymyksiä & vastauksia
Ota yhteyttä

Ma-pe 9-16
09 31585999 (pvm/mpm)
info@albatros.fi
Tulevat matkat
Matkatyypit
Käytännön tietoa
Matkakohteet
Lue Albatrosista
Inspiroidu
Minun Albatros
Maksaminen
Uutiskirje
Vastuullisuus
Kysymyksiä & vastauksia
Ota yhteyttä

Ma-pe 9-16
09 31585999 (pvm/mpm)
info@albatros.fi
EsittelyKuviaPäiväohjelmaHintatiedotKäytännön tietoa
Kiinnostuslista

Tilaa uutiskirje ja ota yhteyttä

Saat tietää uutuuskohteista, lisälähdöistä ja matkatarjouksista ensimmäisenä. Uutiskirjeen tilaajana osallistut joka kolmas kuukausi 2500€:n matkalahjakortin arvontaan.

Matkakohteet

  • Eurooppa
  • Afrikka
  • Aasia
  • Australia ja Tyynenmeren alue
  • Pohjois-Amerikka
  • Karibia
  • Keski-Amerikka
  • Etelä-Amerikka
  • Antarktis

Suosituimmat maat

  • Italia
  • Etelä-Afrikka
  • Japani
  • Espanja
  • Uusi-Seelanti
  • Vietnam
  • Intia
  • Meksiko
  • Portugali
  • USA

Albatros Travel

Tøndergade 16

DK-1752

København V

Puh. 09 31585999 (pvm/mpm) 

info@albatros.fi

Ma-pe 9- 16

Matkatyypit

  • Kiertomatkat
  • Pitkät matkat
  • Risteilyt
  • Safarit
  • Kulttuuria ja kokkausta
  • Joulu ja uusi vuosi
  • Junamatkat
  • Oopperamatkat
  • Yksin -yhdessä
  • Kaupunkilomat
  • Bussimatkat
  • Makumatkat

Albatros Globaali

  • Albatros Tanska
  • Albatros Ruotsi
  • Albatros Norja
  • Albatros Puola
  • Albatros International
NARTR05BFIM

Galleria

1 / 26
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Päiväohjelma

Lähdemme aamulla Helsingistä kohti Johannesburgia ja Etelä-Afrikkaa, jonne saavumme illalla. Matkalla on välilasku ja koneenvaihto.

Yövymme Johannesburgissa ennen kuin jatkamme seuraavana aamuna lentäen Windhoekiin, Namibiaan.

Joillain lähtöpäivillä lennämme Helsingistä Windhoekiin (välilasku ja koneenvaihto).

Pvä 1

Lento Helsinki - Johannesburg, Etelä-Afrikka

Lähdemme aamulla Helsingistä kohti Johannesburgia ja Etelä-Afrikkaa, jonne saavumme illalla. Matkalla on välilasku ja koneenvaihto.

Yövymme Johannesburgissa ennen kuin jatkamme seuraavana aamuna lentäen Windhoekiin, Namibiaan.

Joillain lähtöpäivillä lennämme Helsingistä Windhoekiin (välilasku ja koneenvaihto).

Saavuttuamme Windhoekiin ajamme hotellille rentoutuaksemme pitkän matkan jälkeen. Iltapäivällä lähdemme vierailulle Martti Ahtisaari Primary Schooliin.

Käynti Martti Ahtisaari Primary Schoolissa Namibiassa on valaiseva kokemus. Se esittelee sekoituksen kulttuurista rikkautta ja sitoutumista koulutukseen. Kun astuu koulun tiloihin, huomaa heti innokkaiden oppilaiden ja omistautuneiden opettajien synnyttämän ilmapiirin. Vastikään lisätyt luokkahuoneet kertovat koulun kasvusta ja omistautumisesta oppimisympäristön parantamiseen. Koulu tarjoaa opetusta namibialaisille lapsille luokalta 0 luokalle 7.

Illalla kokoonnumme nauttimaan yhteisen tervetuloillallisen.

Pvä 2

Saapuminen Windhoekiin. Vierailu Martti Ahtisaari Primary Schoolissa ja tervetuloillallinen.

Saavuttuamme Windhoekiin ajamme hotellille rentoutuaksemme pitkän matkan jälkeen. Iltapäivällä lähdemme vierailulle Martti Ahtisaari Primary Schooliin.

Käynti Martti Ahtisaari Primary Schoolissa Namibiassa on valaiseva kokemus. Se esittelee sekoituksen kulttuurista rikkautta ja sitoutumista koulutukseen. Kun astuu koulun tiloihin, huomaa heti innokkaiden oppilaiden ja omistautuneiden opettajien synnyttämän ilmapiirin. Vastikään lisätyt luokkahuoneet kertovat koulun kasvusta ja omistautumisesta oppimisympäristön parantamiseen. Koulu tarjoaa opetusta namibialaisille lapsille luokalta 0 luokalle 7.

Illalla kokoonnumme nauttimaan yhteisen tervetuloillallisen.

Ajamme lounaaseen läpi maisemien, joita leimaavat korkeat punaiset esihistorialliset dyynit. Täällä elää paljon villieläimiä. Leirimme sijaitsee Namibin aavikon laidalla.

Pääsemme kokemaan upeat dyynit, jotka kohtaavat tähtitaivaan ja tarjoavat vertaansa vailla olevan seikkailun maailman ainutlaatuisimpiin kuuluvissa maisemissa.

Teemme auringon laskiessa pienen iltakävelyn aavikolla. Illallinen leirissä.

Päivän ajomatka n. 370 km.

Pvä 3

Windhoek–Namib-Naukluftin kansallispuisto

Ajamme lounaaseen läpi maisemien, joita leimaavat korkeat punaiset esihistorialliset dyynit. Täällä elää paljon villieläimiä. Leirimme sijaitsee Namibin aavikon laidalla.

Pääsemme kokemaan upeat dyynit, jotka kohtaavat tähtitaivaan ja tarjoavat vertaansa vailla olevan seikkailun maailman ainutlaatuisimpiin kuuluvissa maisemissa.

Teemme auringon laskiessa pienen iltakävelyn aavikolla. Illallinen leirissä.

Päivän ajomatka n. 370 km.

Vietämme koko päivän upean kauniissa Namib-Naukluftin kansallispuistossa, joka on Afrikan kolmanneksi suurin. Kansallispuistoon kuuluu Naukluft-vuoret sekä osa Namibin autiomaasta, jota pidetään maailman vanhimpana. Vaikka autiomaa on karu ja kuiva, siellä asuu iso joukko eläimiä, mm. käärmeitä ja hyönteisiä sekä gekkoja, hyeenoja, sakaaleja, strutseja, hyppyantilooppeja ja beisoja. Kasvi- ja eläinmaailma pysyy aavikolla elossa satunnaisten sadekuurojen ja Atlantilta nousevan sumun ansiosta. Voimakas tuuli muodostaa myös jättimäisiä hiekkadyynejä, jotka voivat olla jopa 340-metrisiä. Dyynin väri kertoo sen iästä: hiekan sisältämä rauta ruostuu ajan kanssa.

Ajamme Sossuvleihin, jossa okranväriset hiekkadyynit ympäröivät kuivuneita vesialtaita, suolasaostumia ja pystyyn kuolleita puita. Seuraava kohteemme on aavemainen Deadvlei. Yli tuhat vuotta sitten Tsauchabjoki tulvi rankkasateiden seurauksena ja alueelle syntyi pieniä lampia. Akaasiapuut alkoivat kasvaa seudulla. Muutamien satojen vuosien jälkeen ilmasto muuttui rajusti ja alue kärsi kuivuudesta. Puut eivät selvinneet ilman vettä. Kuivuus oli niin vakava, että puut kuivuivat pystyyn, ja aavikon ankara aurinko paahtoi puut mustiksi. Vielä 900 vuotta myöhemmin puunrungot seisovat yhä pystyssä.

Seuraava kohteemme on Dune 45, yksi Namibian kuvatuimpia hiekkadyynejä. 170 metrin korkeudesta on hyvä ihailla ympäröiviä maisemia, mikäli onnistut kiipeämään dyynin päälle.

Tyhjennettyämme hiekat kengistä jatkamme matkaa kohti Sesriem-rotkoa. Teemme lyhyen kävelyretken alas rotkoon, joka on syntynyt, kun Tsauchabjoki on kaivertanut reittinsä läpi kallioiden. Rotko on noin kilometrin mittainen, jopa 30 m syvä ja paikka paikoin vain 2 m leveä. Nimi Sesriem on afrikaansia ja merkitsee kuutta vyötä, sillä uudisasukkaiden täytyi kiinnittää yhteen kuusi vyötä, jotta he saivat nostettua vettä rotkosta.

Illallinen leirissä.

Päivän ajomatka n. 140 km.

Pvä 4

Namib-Naukluftin kansallispuisto–Sossusvlei, hiekkadyynit, Deadvlei ja Sesriem-rotko
.

Vietämme koko päivän upean kauniissa Namib-Naukluftin kansallispuistossa, joka on Afrikan kolmanneksi suurin. Kansallispuistoon kuuluu Naukluft-vuoret sekä osa Namibin autiomaasta, jota pidetään maailman vanhimpana. Vaikka autiomaa on karu ja kuiva, siellä asuu iso joukko eläimiä, mm. käärmeitä ja hyönteisiä sekä gekkoja, hyeenoja, sakaaleja, strutseja, hyppyantilooppeja ja beisoja. Kasvi- ja eläinmaailma pysyy aavikolla elossa satunnaisten sadekuurojen ja Atlantilta nousevan sumun ansiosta. Voimakas tuuli muodostaa myös jättimäisiä hiekkadyynejä, jotka voivat olla jopa 340-metrisiä. Dyynin väri kertoo sen iästä: hiekan sisältämä rauta ruostuu ajan kanssa.

Ajamme Sossuvleihin, jossa okranväriset hiekkadyynit ympäröivät kuivuneita vesialtaita, suolasaostumia ja pystyyn kuolleita puita. Seuraava kohteemme on aavemainen Deadvlei. Yli tuhat vuotta sitten Tsauchabjoki tulvi rankkasateiden seurauksena ja alueelle syntyi pieniä lampia. Akaasiapuut alkoivat kasvaa seudulla. Muutamien satojen vuosien jälkeen ilmasto muuttui rajusti ja alue kärsi kuivuudesta. Puut eivät selvinneet ilman vettä. Kuivuus oli niin vakava, että puut kuivuivat pystyyn, ja aavikon ankara aurinko paahtoi puut mustiksi. Vielä 900 vuotta myöhemmin puunrungot seisovat yhä pystyssä.

Seuraava kohteemme on Dune 45, yksi Namibian kuvatuimpia hiekkadyynejä. 170 metrin korkeudesta on hyvä ihailla ympäröiviä maisemia, mikäli onnistut kiipeämään dyynin päälle.

Tyhjennettyämme hiekat kengistä jatkamme matkaa kohti Sesriem-rotkoa. Teemme lyhyen kävelyretken alas rotkoon, joka on syntynyt, kun Tsauchabjoki on kaivertanut reittinsä läpi kallioiden. Rotko on noin kilometrin mittainen, jopa 30 m syvä ja paikka paikoin vain 2 m leveä. Nimi Sesriem on afrikaansia ja merkitsee kuutta vyötä, sillä uudisasukkaiden täytyi kiinnittää yhteen kuusi vyötä, jotta he saivat nostettua vettä rotkosta.

Illallinen leirissä.

Päivän ajomatka n. 140 km.

On aika ottaa suunta kohti Namibian kolmanneksi suurinta kaupunkia, Swakopmundia, joka sijaitsee rannikolla. Swakopmund toimii tukikohtanamme seuraavat päivät. Matkan varrella pysähdymme ylittäessämme Kauriin kääntöpiirin 23. leveyspiirillä päiväntasaajan eteläpuolella. Noin 30 km ennen Swakopmundia ohitamme Walvis Bay  laguunin, jossa voi hyvällä onnella nähdä mm. pelikaaneja ja flamingoja.

Swakopmund perustettiin 1892, kun alue oli Saksan siirtomaa. Kaupungin arkkitehtuurissa näkyy vahva saksalaisvaikute, erityisesti vanhassa keskustassa on monia baijerilaistyylisiä rakennuksia. Kaupunkia ympäröi kolmelta sivulta Namibin aavikko ja yhdellä sivulla tyrskyää viileä Atlantti. Swakopmundissa sataa harvoin, mutta kiitos kylmän Benguelan merivirran, alue saa kosteutta mereltä nousevasta sumusta, jonka tuuli puhaltaa jopa 140 km:n tuntivauhdilla yli kaupungin. Eläimet ja kasvit ovat sopeutuneet erikoiseen ilmiöön, jossa sumu on ensisijainen kosteuden lähde.

Majoituttuamme hotelliin loppupäivä on omaa aikaa tässä idyllisessä rannikkokaupungissa.

Pvä 5

Namib-Naukluftin kansallispuisto–Swakopmund.

On aika ottaa suunta kohti Namibian kolmanneksi suurinta kaupunkia, Swakopmundia, joka sijaitsee rannikolla. Swakopmund toimii tukikohtanamme seuraavat päivät. Matkan varrella pysähdymme ylittäessämme Kauriin kääntöpiirin 23. leveyspiirillä päiväntasaajan eteläpuolella. Noin 30 km ennen Swakopmundia ohitamme Walvis Bay  laguunin, jossa voi hyvällä onnella nähdä mm. pelikaaneja ja flamingoja.

Swakopmund perustettiin 1892, kun alue oli Saksan siirtomaa. Kaupungin arkkitehtuurissa näkyy vahva saksalaisvaikute, erityisesti vanhassa keskustassa on monia baijerilaistyylisiä rakennuksia. Kaupunkia ympäröi kolmelta sivulta Namibin aavikko ja yhdellä sivulla tyrskyää viileä Atlantti. Swakopmundissa sataa harvoin, mutta kiitos kylmän Benguelan merivirran, alue saa kosteutta mereltä nousevasta sumusta, jonka tuuli puhaltaa jopa 140 km:n tuntivauhdilla yli kaupungin. Eläimet ja kasvit ovat sopeutuneet erikoiseen ilmiöön, jossa sumu on ensisijainen kosteuden lähde.

Majoituttuamme hotelliin loppupäivä on omaa aikaa tässä idyllisessä rannikkokaupungissa.

Varhaisen aamiaisen jälkeen lähdemme Walvis Bayn satamakaupunkiin, joka sijaitsee samannimisessä lahdessa. Walvis Bay on Namibian ainoa syväsatama. Teemme mukavan veneretken lahdella. Näemme pelikaaneja, harmaalokkeja ja merimetsoja. Pääsemme ehkä näkemään, kuinka tarkasti ja ylväästi merilinnut nappaavat kalan nokkaansa – joko suoraan merestä tai turistin käsistä. Jos meillä on onnea, saamme seuraksemme retkelle hylkeitä ja delfiinejä – tätä emme kuitenkaan voi taata. Lahdella toimii monia osteriviljelyksiä, ja ohitamme Pelican Point -särkän, jolla elää iso turkishyljeyhdyskunta. Ennen kuin saavumme Walvis Bayn teollisuussatamaan, kapteeni avaa pari pulloa kuohuviiniä, jota nautimme tuoreiden ostereiden kyytipoikana.

Mikäli haluat ottaa rauhallisemmin, voit viettää päivän shoppaillen ja hankkia itsellesi muistoksi paikallisia käsitöitä, kuten naamioita, patsaita tai mattoja. Voit käydä myös jossakin monista museoista, esim. Swakopmund Museumissa, joka kertoo kaupungin historiasta. Ehkä kiinnostavampaa on vierailu Kristall Galeriessa, joka esittelee jalokiviä, puolijalokiviä ja kristalleja. Esillä on mm. maailman suurin kvartsikristalli, joka painaa yli 14 tonnia ja jonka iäksi arvioidaan 530 miljoonaa vuotta. Hyvä vaihtoehto on myös kävelykierros kaupungilla ihaillen rakennuksia, jotka edustavat klassista saksalaista arkkitehtuuria. Esimerkkinä mainittakoon upea vanha vankilarakennus Alte Gefängnis, jota voisi erehtyä luulemaan rautatieasemaksi tai kylpyläksi.

Päivien 5 ja 6 ajomatka n. 350 km.

Pvä 6

Swakopmund. Veneretki Walvis Bayssä ja omaa aikaa
.

Varhaisen aamiaisen jälkeen lähdemme Walvis Bayn satamakaupunkiin, joka sijaitsee samannimisessä lahdessa. Walvis Bay on Namibian ainoa syväsatama. Teemme mukavan veneretken lahdella. Näemme pelikaaneja, harmaalokkeja ja merimetsoja. Pääsemme ehkä näkemään, kuinka tarkasti ja ylväästi merilinnut nappaavat kalan nokkaansa – joko suoraan merestä tai turistin käsistä. Jos meillä on onnea, saamme seuraksemme retkelle hylkeitä ja delfiinejä – tätä emme kuitenkaan voi taata. Lahdella toimii monia osteriviljelyksiä, ja ohitamme Pelican Point -särkän, jolla elää iso turkishyljeyhdyskunta. Ennen kuin saavumme Walvis Bayn teollisuussatamaan, kapteeni avaa pari pulloa kuohuviiniä, jota nautimme tuoreiden ostereiden kyytipoikana.

Mikäli haluat ottaa rauhallisemmin, voit viettää päivän shoppaillen ja hankkia itsellesi muistoksi paikallisia käsitöitä, kuten naamioita, patsaita tai mattoja. Voit käydä myös jossakin monista museoista, esim. Swakopmund Museumissa, joka kertoo kaupungin historiasta. Ehkä kiinnostavampaa on vierailu Kristall Galeriessa, joka esittelee jalokiviä, puolijalokiviä ja kristalleja. Esillä on mm. maailman suurin kvartsikristalli, joka painaa yli 14 tonnia ja jonka iäksi arvioidaan 530 miljoonaa vuotta. Hyvä vaihtoehto on myös kävelykierros kaupungilla ihaillen rakennuksia, jotka edustavat klassista saksalaista arkkitehtuuria. Esimerkkinä mainittakoon upea vanha vankilarakennus Alte Gefängnis, jota voisi erehtyä luulemaan rautatieasemaksi tai kylpyläksi.

Päivien 5 ja 6 ajomatka n. 350 km.

Jätämme hetkeksi hyvästit rannikolle ja ajamme sisämaahan kohti kaunista ja koskematonta Damaralandin aluetta. Täällä on aukeita tasankoja ja syviä rotkoja. Vuoristoja leikkaavat leveät soratasangot, jotka muuttuvat hiekkaisiksi, reheväkasvuisiksi jokiuomiksi ja kuumiksi, kuiviksi laaksoiksi. Alueella elää norsuja, kirahveja ja strutseja. Hyvällä onnella näemme myös uhanalaisia pensassarvikuonoja. Sarvikuonokanta kehittyy parhaillaan hyvään suuntaan, mutta laji on yhä uhanalainen. Syömme illallista yhdessä.

Päivän ajomatka n. 330 km.

Pvä 7

Swakopmund - Damaraland

Jätämme hetkeksi hyvästit rannikolle ja ajamme sisämaahan kohti kaunista ja koskematonta Damaralandin aluetta. Täällä on aukeita tasankoja ja syviä rotkoja. Vuoristoja leikkaavat leveät soratasangot, jotka muuttuvat hiekkaisiksi, reheväkasvuisiksi jokiuomiksi ja kuumiksi, kuiviksi laaksoiksi. Alueella elää norsuja, kirahveja ja strutseja. Hyvällä onnella näemme myös uhanalaisia pensassarvikuonoja. Sarvikuonokanta kehittyy parhaillaan hyvään suuntaan, mutta laji on yhä uhanalainen. Syömme illallista yhdessä.

Päivän ajomatka n. 330 km.

Aamiaisen jälkeen matka jatkuu Kamanjabin kylään. Matkan varrella pysähdymme pienessä heimokylässä, jossa asuu himba-kansaa. Himbat ovat puolipaimentolaisia, jotka pitävät lampaita ja vuohia ja jotka tunnistaa yleensä helposti. Erityisesti naisten tapa koristella itsensä on omalaatuinen: naiset voitelevat itsensä päivittäin punertavalla rasvan, tuhkan ja okran seoksella sekä suojellakseen ihoaan auringolta että noudattaakseen himbojen kauneusihanteita. Myös hiukset voidellaan ja ne roikkuvat paksuina punaisina pötkylöinä. Punertavan voiteen lisäksi naiset kantavat yllään ainoastaan vuohennahkaisia hameita ja värikkäitä koruja, jotka ilmaisevat naisen paikan heimon hierarkiassa.

Naiset huolehtivat tyypillisesti lapsista, eläimistä ja muista töistä, kun taas miesten hommia ovat pienen kylän poliittiset tehtävät. Himbat esittelevät meille perinteistä elämäntapaansa, ja saamme kuulla heidän uskomusjärjestelmästään, rituaaleistaan ja suhteestaan luontoon.

Yövymme Opuwossa ja syömme illallisen.

Päivän ajomatka n. 210 km.

Pvä 8

Kaokoland–vierailu himba-kansan luona–Opuwo.

Aamiaisen jälkeen matka jatkuu Kamanjabin kylään. Matkan varrella pysähdymme pienessä heimokylässä, jossa asuu himba-kansaa. Himbat ovat puolipaimentolaisia, jotka pitävät lampaita ja vuohia ja jotka tunnistaa yleensä helposti. Erityisesti naisten tapa koristella itsensä on omalaatuinen: naiset voitelevat itsensä päivittäin punertavalla rasvan, tuhkan ja okran seoksella sekä suojellakseen ihoaan auringolta että noudattaakseen himbojen kauneusihanteita. Myös hiukset voidellaan ja ne roikkuvat paksuina punaisina pötkylöinä. Punertavan voiteen lisäksi naiset kantavat yllään ainoastaan vuohennahkaisia hameita ja värikkäitä koruja, jotka ilmaisevat naisen paikan heimon hierarkiassa.

Naiset huolehtivat tyypillisesti lapsista, eläimistä ja muista töistä, kun taas miesten hommia ovat pienen kylän poliittiset tehtävät. Himbat esittelevät meille perinteistä elämäntapaansa, ja saamme kuulla heidän uskomusjärjestelmästään, rituaaleistaan ja suhteestaan luontoon.

Yövymme Opuwossa ja syömme illallisen.

Päivän ajomatka n. 210 km.

Matkamme jatkuu Etoshan kansallispuiston pohjoispuolella. Käymme Nakambale-museossa, joka toimii entisellä suomalaisella lähetysasemalla Olukondassa lähellä Ondangwan kaupunkia Namibian pohjoisosassa. Museo on nimetty suomalaisen lähetystyöntekijän Martti Rautasen mukaan: hänen ambonkielinen lempinimensä oli Nakambale, “mies, joka käyttää hattua”. Rautanen saapui Olukondaan vuonna 1880 ja toimi lähetysaseman johtajana. Hänen ehdotuksestaan rakennettiin kirkko ja lähetystalo. Molemmat rakennukset ovat yhä olemassa.

Yövymme lodgessa Ondangwan ulkopuolella ja syömme illallisen.

Päivän ajomatka n, 220 km.

Pvä 9

Opuwo–Nakambale-museo, entinen suomalainen lähetysasema.


Matkamme jatkuu Etoshan kansallispuiston pohjoispuolella. Käymme Nakambale-museossa, joka toimii entisellä suomalaisella lähetysasemalla Olukondassa lähellä Ondangwan kaupunkia Namibian pohjoisosassa. Museo on nimetty suomalaisen lähetystyöntekijän Martti Rautasen mukaan: hänen ambonkielinen lempinimensä oli Nakambale, “mies, joka käyttää hattua”. Rautanen saapui Olukondaan vuonna 1880 ja toimi lähetysaseman johtajana. Hänen ehdotuksestaan rakennettiin kirkko ja lähetystalo. Molemmat rakennukset ovat yhä olemassa.

Yövymme lodgessa Ondangwan ulkopuolella ja syömme illallisen.

Päivän ajomatka n, 220 km.

Matka jatkuu maailmankuuluun Etoshan kansallispuistoon, jonka keskellä on valtava suolapannu – kangastukset ja lämpöväreily kuuluvat asiaan. Jättikokoisen suolapannun reunoilla on lähteitä, jotka synnyttävät vesikuoppia. Niiden ympärille kokoontuu joukoittain eläimiä.

Suolapannu kuivui joitakin tuhansia vuosia sitten, mutta sadeaikaan osa valkoisesta suolapannusta jää tulvan alle. Paikalle saapuu tuolloin isoja parvia flamingoja ja pelikaaneja. Täällä voi nähdä myös leijonia, norsuja, leopardeja, sarvikuonoja ja kirahveja.

Teemme ensimmäisen safarin kauniissa kansallispuistossa erikoisvalmisteisilla Kiboko-busseilla. Aamusafari kestää noin kolme tuntia. Puiston pinta-ala on noin 20 000 km2. Puistossa elää yli 340 lintulajia, 110 liskolajia, 16 sammakkolajia ja yksi kalalaji sekä 114 nisäkäslajia, kuten norsu, leijona, sarvikuono, seepra, sakaali, gepardi ja mustanaamaimpala. Safarin jälkeen palaamme leiriin ja meillä on aikaa rentoutua ennen iltapäiväsafaria.

Yövymme leirissä, joka sijaitsee kansallispuiston alueella. Naapureinamme ovat upea luonto ja villit eläimet. Illallisen syömme leirissä.

Pvä 10

Etoshan kansallispuisto.


Matka jatkuu maailmankuuluun Etoshan kansallispuistoon, jonka keskellä on valtava suolapannu – kangastukset ja lämpöväreily kuuluvat asiaan. Jättikokoisen suolapannun reunoilla on lähteitä, jotka synnyttävät vesikuoppia. Niiden ympärille kokoontuu joukoittain eläimiä.

Suolapannu kuivui joitakin tuhansia vuosia sitten, mutta sadeaikaan osa valkoisesta suolapannusta jää tulvan alle. Paikalle saapuu tuolloin isoja parvia flamingoja ja pelikaaneja. Täällä voi nähdä myös leijonia, norsuja, leopardeja, sarvikuonoja ja kirahveja.

Teemme ensimmäisen safarin kauniissa kansallispuistossa erikoisvalmisteisilla Kiboko-busseilla. Aamusafari kestää noin kolme tuntia. Puiston pinta-ala on noin 20 000 km2. Puistossa elää yli 340 lintulajia, 110 liskolajia, 16 sammakkolajia ja yksi kalalaji sekä 114 nisäkäslajia, kuten norsu, leijona, sarvikuono, seepra, sakaali, gepardi ja mustanaamaimpala. Safarin jälkeen palaamme leiriin ja meillä on aikaa rentoutua ennen iltapäiväsafaria.

Yövymme leirissä, joka sijaitsee kansallispuiston alueella. Naapureinamme ovat upea luonto ja villit eläimet. Illallisen syömme leirissä.

Etosha on yksi Afrikan tärkeimpiä suojelualueita ja siellä elää tuhansia villieläimiä, kuten juovagnuita, hyppyantilooppeja, seeproja, kuduja, kirahveja, gepardeja, leopardeja, leijonia ja norsuja. Ajamme Kiboko-busseilla puiston poikki suolapannun kautta. Yövymme Ethosan kansallispuiston ulkoupolella ja syömme yhteisen illallisen.

Pvä 11

Etoshan kansallispuisto.



Etosha on yksi Afrikan tärkeimpiä suojelualueita ja siellä elää tuhansia villieläimiä, kuten juovagnuita, hyppyantilooppeja, seeproja, kuduja, kirahveja, gepardeja, leopardeja, leijonia ja norsuja. Ajamme Kiboko-busseilla puiston poikki suolapannun kautta. Yövymme Ethosan kansallispuiston ulkoupolella ja syömme yhteisen illallisen.

Lähdemme kohti etelää ja pääkaupunkia Windhoekia. Yövymme Otijworangon kaupungissa ja syömme illallisen.

Päivän ajaomatka n. 170 km.

Pvä 12

Etoshan kansallispuisto - Otijwarongo

Lähdemme kohti etelää ja pääkaupunkia Windhoekia. Yövymme Otijworangon kaupungissa ja syömme illallisen.

Päivän ajaomatka n. 170 km.

Aamiaisen jälkeen ajamme Windhoekin lentokentälle ja kotimatka alkaa. Lennämme ensin Johannesburgiin, josta jatkamme Helsinkiin (matkalla on välilasku ja koneenvaihto).

Päivän ajomatka on n. 300 km.

Pvä 13

Otijwarongo–Windhoek-Johannesburg. Lento Helsinkiin.

Aamiaisen jälkeen ajamme Windhoekin lentokentälle ja kotimatka alkaa. Lennämme ensin Johannesburgiin, josta jatkamme Helsinkiin (matkalla on välilasku ja koneenvaihto).

Päivän ajomatka on n. 300 km.

          

Pvä 14

Saapuminen Helsinkiin

          

Aavikon hehkua - Namibia

image
Lue lisää

Kieli
fi

Namibia ei muistuta mitään muuta Afrikan maata. Namib-Naukluftin ja Sossuvleisin mahtavat hiekkadyynit aavikkomaisemissa ovat jo yksistään matkan arvoiset!

Lähtenyt
Varattavia lähtöjä ei saatavilla
Lento
Suomalainen

Namibia ei muistuta mitään muuta Afrikan maata. Namib-Naukluftin ja Sossuvleisin mahtavat hiekkadyynit aavikkomaisemissa ovat jo yksistään matkan arvoiset!

image

Käymme idyllisessä Swakopmundin merenrantakaupungissa, jota Namibin aavikko ympäröi kolmesta suunnasta ja yhdellä sivulla tyrskyää viileä Atlantti. Vierailemme myös kiehtovan himba-kansan luona.

Etoshan kansallispuistossa näemme Afrikan klassisia isoja villieläimiä savannimaisemissa, joita hallitsevat valtavat valkoiset hiekkatasangot. Saksan vaikutus näkyy yhä, ja Namibia onkin afrikkalaisen ja eurooppalaisen kulttuurin kudelma. Käymme myös Martti Ahtisaari Primary Schoolissa, jossa saamme käsityksen kouluopetuksen edistyksestä Namibiassa ja tunteen oppilaiden innostuneisuudesta. (Emme voi taata, että tapaamme oppilaita.) Toinen tärkeä kohde matkalla on Nakambale-museo, joka toimii entisellä suomalaisten lähetysasemalla Olukondassa. Saamme kuulla lisää ondonga-kansan historiasta ja kulttuurista.

Teemme matkaa Afrikan maastoon sopivilla nelivetobusseilla. Ajamme kovassa maastossa, mutta usein on mahdotonta ennustaa, missä kunnossa tiet kulloinkin ovat, ja osa ajomatkoista on väistämättä pitkiä. Pääsemme kuitenkin liikkumaan maastossa, jonne emme tavallisella bussilla voisi mennä. Safaribussit ovat tilavia, vaikkei istumamukavuus olekaan ihan huippuluokkaa.

Käymme idyllisessä Swakopmundin merenrantakaupungissa, jota Namibin aavikko ympäröi kolmesta suunnasta ja yhdellä sivulla tyrskyää viileä Atlantti. Vierailemme myös kiehtovan himba-kansan luona.

Lue lisää
image
Klikkaa karttaa nähdäksesi sen suurempana
Kohokohdat

Hintatiedot

image
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Johannesburg – Helsinki (välilaskut ja koneenvaihto menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • Reittilennot Johannesburg - Windhoek - Johannesburg turistiluokassa (joillain lähtöpäivillä lennot Helsingistä voi olla Windhoekiin, välilasku ja koneenvaihto matkalla)
  • Majoitus 12 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa hyvätasoisissa hotelleissa ja lodgeissa
  • Aamiaiset päivinä 3-13 
  • 9 illallista
  • Kuljetukset, retket ja safarit ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
  • Reittilennot Helsinki – Johannesburg – Helsinki (välilaskut ja koneenvaihto menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • Reittilennot Johannesburg - Windhoek - Johannesburg turistiluokassa (joillain lähtöpäivillä lennot Helsingistä voi olla Windhoekiin, välilasku ja koneenvaihto matkalla)
  • Majoitus 12 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa hyvätasoisissa hotelleissa ja lodgeissa
  • Aamiaiset päivinä 3-13 
  • 9 illallista
  • Kuljetukset, retket ja safarit ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Muut juomat ja ruoat matkan aikana
  • Juomarahat kuljettajille ja paikallisoppaille 100 USD/hlö (suositus)
  • Visum Namibiaan.
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Muut juomat ja ruoat matkan aikana
  • Juomarahat kuljettajille ja paikallisoppaille 100 USD/hlö (suositus)
  • Visum Namibiaan.

Asiakasarvioinnit
4 * 2 arviointia

Käytännön tietoa

Noudatamme Albatros Travel A/S lisä- ja erityisehtoja ja Yleisiä matkapakettiehtoja, edellytämme että matkustaja on lukenut ehdot.

Visa ja maahantulovaatimukset

Visa vaaditaan maahantuloon Namibia. Lue lisää täältä
 



Yöpymiset ja hotellit

Yöpymiset

Johannesburg 1 yö, Windhoek 1, Namib-Naukluftin kansallispuiston alueella  2, Swakopmund 2, Damarland 1, Opuwo1, Ondangwa 1, Etoshan kansallispuistossa 2 ja Otijwarongo 1.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikko ennen matkan lähtöpäivää. 



Ilmasto

Maan ilmasto on hyvin kuiva. Windhoekissa on vuodessa keskimäärin 300 aurinkoista päivää. Namibiassa on neljä vuodenaikaa ja sadekausi ajoittuu joulu–huhtikuulle.

Keskimääräisiä lämpötiloja lokakuussa esim. Windhoekissa päivän ylin noin + 25C ja yön alin noin +16C. Päivän keskilämpötila noin +20-23C.

Katso tarkemmat säätiedot ennen matkaa, esim. www.foreca.fi



Pakkaaminen ja liikkuminen matkan aikana

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Mikäli jatkat kiertomatkan jälkeen matkan pidennykselle Etelä-Afrikkaan, huomoi nämä matkatavaroihin liityvät seikat.

Matkatavaroita koskevat säännöt ovat muuttuneet Johannesburgin lentokentällä 25.3.2019 alkaen. Kirjattavassa, eli lentokoneen ruumaan menevässä laukussa tulee olla vähintään yksi tasainen sivu/pohja. Laukku ei saa olla pyöreä tai muuten epämääräisen muotoinen, vaan sen tulee pysyä pystyssä tai lappeellaan. Laukussa ei saa olla pitkää irtonaista hihnaa tai muita ulkonevia osia, kuten kädensijaa/kahvaa, jota ei voi kääntää. 
Nämä uudet vaatimukset on otettu käyttöön, jottei laukkuhihnat tukkeutuisi tai pysähtyisi turhaan, jolloin lennon myöhästymisen riski kasvaa.
Mikäli laukku ei täytä vaatimuksia, matkustajan tulee poistaa mahdolliset hihnat ja ulkonevat kädensijat lentokentällä. Laukku voidaan myös vaatia pakkaamaan tiukkaan muoviin lentokentän muovituspisteessä.
Uusi sääntö ei koske ns. erikoismatkatavaraa, kuten golfbageja ja lastenrattaita. Tai muuta ”isoksi” matkatavaraksi luokiteltavaa.



Passivaatimukset

Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Suomen kansalaiset eivät tarvitse Namibiaan viisumia, kun matkan pituus on alle 90 päivää.



Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Suomen kansalaiset eivät tarvitse Namibiaan viisumia, kun matkan pituus on alle 90 päivää.

Safareilla päivä alkaa varhain aamulla. Päivän ensimmäinen safari alkaa yleensä heti auringonnousun jälkeen, jolloin ulkona on viileää. Matkalle on hyvä ottaa mukaan lämmin paita tai takki, päähine ja käsineet sekä pitkälahkeiset housut. Kerrospukeutuminen on toimiva ratkaisu. Kävelyretkillä tulee liikkuessa nopeammin lämmin. Jalassa tulisi olla hyvät kävelykengät, jotka peittävät koko jalkaterän.

Ota matkalle mukaan:
- kevyet kengät ja/tai sandaalit safariajoja varten
- tukevammat kengät kävelyretkille
- lippalakki tai hattu
- sateen- ja tuulenpitävä takki
- uima-asu
- kiikarit
- aurinkovoide
- hyttyskarkote ja käsidesiä



Valuutta

Namibian rahayksikkö on Namibian dollari (NAD). Euroja on mahdollista vaihtaa monessa paikassa, mutta kurssi saattaa olla heikompi kuin etukäteen kotimaassa vaihdettaessa.

Namibian dollari on sidottu Etelä-Afrikan randiin (ZAR) ja molempia valuuttoja käytetään Namibiassa. Etelä-Afrikan randi on yleisesti vaihdettava valuutta, joten suosittelemme vaihtamaan randeja.



Lue lisää matkakohteesta

Lue lisää käytännön tietoa Namibiasta täältä:

https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/afrikka/namibia

Hyvä tietää

Visa ja maahantulovaatimukset

Visa vaaditaan maahantuloon Namibia. Lue lisää täältä
 



Yöpymiset ja hotellit

Yöpymiset

Johannesburg 1 yö, Windhoek 1, Namib-Naukluftin kansallispuiston alueella  2, Swakopmund 2, Damarland 1, Opuwo1, Ondangwa 1, Etoshan kansallispuistossa 2 ja Otijwarongo 1.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikko ennen matkan lähtöpäivää. 



Ilmasto

Maan ilmasto on hyvin kuiva. Windhoekissa on vuodessa keskimäärin 300 aurinkoista päivää. Namibiassa on neljä vuodenaikaa ja sadekausi ajoittuu joulu–huhtikuulle.

Keskimääräisiä lämpötiloja lokakuussa esim. Windhoekissa päivän ylin noin + 25C ja yön alin noin +16C. Päivän keskilämpötila noin +20-23C.

Katso tarkemmat säätiedot ennen matkaa, esim. www.foreca.fi



Pakkaaminen ja liikkuminen matkan aikana

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Mikäli jatkat kiertomatkan jälkeen matkan pidennykselle Etelä-Afrikkaan, huomoi nämä matkatavaroihin liityvät seikat.

Matkatavaroita koskevat säännöt ovat muuttuneet Johannesburgin lentokentällä 25.3.2019 alkaen. Kirjattavassa, eli lentokoneen ruumaan menevässä laukussa tulee olla vähintään yksi tasainen sivu/pohja. Laukku ei saa olla pyöreä tai muuten epämääräisen muotoinen, vaan sen tulee pysyä pystyssä tai lappeellaan. Laukussa ei saa olla pitkää irtonaista hihnaa tai muita ulkonevia osia, kuten kädensijaa/kahvaa, jota ei voi kääntää. 
Nämä uudet vaatimukset on otettu käyttöön, jottei laukkuhihnat tukkeutuisi tai pysähtyisi turhaan, jolloin lennon myöhästymisen riski kasvaa.
Mikäli laukku ei täytä vaatimuksia, matkustajan tulee poistaa mahdolliset hihnat ja ulkonevat kädensijat lentokentällä. Laukku voidaan myös vaatia pakkaamaan tiukkaan muoviin lentokentän muovituspisteessä.
Uusi sääntö ei koske ns. erikoismatkatavaraa, kuten golfbageja ja lastenrattaita. Tai muuta ”isoksi” matkatavaraksi luokiteltavaa.



Passivaatimukset

Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Suomen kansalaiset eivät tarvitse Namibiaan viisumia, kun matkan pituus on alle 90 päivää.



Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Suomen kansalaiset eivät tarvitse Namibiaan viisumia, kun matkan pituus on alle 90 päivää.

Safareilla päivä alkaa varhain aamulla. Päivän ensimmäinen safari alkaa yleensä heti auringonnousun jälkeen, jolloin ulkona on viileää. Matkalle on hyvä ottaa mukaan lämmin paita tai takki, päähine ja käsineet sekä pitkälahkeiset housut. Kerrospukeutuminen on toimiva ratkaisu. Kävelyretkillä tulee liikkuessa nopeammin lämmin. Jalassa tulisi olla hyvät kävelykengät, jotka peittävät koko jalkaterän.

Ota matkalle mukaan:
- kevyet kengät ja/tai sandaalit safariajoja varten
- tukevammat kengät kävelyretkille
- lippalakki tai hattu
- sateen- ja tuulenpitävä takki
- uima-asu
- kiikarit
- aurinkovoide
- hyttyskarkote ja käsidesiä



Valuutta

Namibian rahayksikkö on Namibian dollari (NAD). Euroja on mahdollista vaihtaa monessa paikassa, mutta kurssi saattaa olla heikompi kuin etukäteen kotimaassa vaihdettaessa.

Namibian dollari on sidottu Etelä-Afrikan randiin (ZAR) ja molempia valuuttoja käytetään Namibiassa. Etelä-Afrikan randi on yleisesti vaihdettava valuutta, joten suosittelemme vaihtamaan randeja.



Lue lisää matkakohteesta

Lue lisää käytännön tietoa Namibiasta täältä:

https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/afrikka/namibia

Käytämme erikoisvalmisteisia safaribusseja

Matkan aikana käytämme nelivetobusseja, jotka on suunniteltu afrikkalaisessa luonnossa liikkumiseen. Useinkaan ei ole ennakoitavissa, missä kunnossa tiet kulloinkin ovat ja osa ajomatkoista on pitkiä. Pääsemme kuitenkin liikkumaan sellaisessakin maastossa, johon emme tavallisella bussilla pääsisi. Safaribussit ovat tilavia, mutta istumamukavuus ei ole huippuluokkaa. Tämäkin on osa seikkailua Namibiassa!

Käsi sydämellä

Käytämme erikoisvalmisteisia safaribusseja

Matkan aikana käytämme nelivetobusseja, jotka on suunniteltu afrikkalaisessa luonnossa liikkumiseen. Useinkaan ei ole ennakoitavissa, missä kunnossa tiet kulloinkin ovat ja osa ajomatkoista on pitkiä. Pääsemme kuitenkin liikkumaan sellaisessakin maastossa, johon emme tavallisella bussilla pääsisi. Safaribussit ovat tilavia, mutta istumamukavuus ei ole huippuluokkaa. Tämäkin on osa seikkailua Namibiassa!

Matkan fyysinen vaativuus
Albatrosin matkalle osallistumisen edellytykset. Ryhmämatkan onnistumisen edellytyksenä on, että ryhmän kaikki osallistujat voivat noudattaa etukäteen ilmoitettua matkaohjelmaa ja liikkumaan ryhmälle suunniteltujen aikataulujen mukaan. Matkojen turvallinen toteutuminen edellyttää esteetöntä liikuntakykyä, normaalia yleiskuntoa sekä henkistä terveyttä. Ennen matkan varaamista osallistumismahdollisuudesta tulee tarvittaessa keskustella Albatrosin asiakaspalveluhenkilön kanssa ja varmistaa matkalle lähtemisen edellytykset. Myös bussi- ja junamatkoilla sekä risteilyillä nähtävyyksille on usein käveltävä. Monilla matkoillamme päivittäiset kävelymatkat ylittävät helposti 5 kilometriä.


Matkavakuutus
Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa.


Vakuutuksen voimassaolo
Tarkistathan, että vakuutus on riittävän kattava, ja että vakuutus on voimassa koko matkan ajan. Vakuutusta ei voi ottaa matkan jo alettua.


Albatros Travelin matkanjohtajat
Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteeseen saapuessanne lentokentällä. Bussimatkoilla tapaat matkanjohtajan viimeistään viimeisessä noutopaikassa. Kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa, kertoo istumapakoista ja varmistaa, että saavut turvallisesti perille. Albatros Travelin ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Näillä matkanpidennyksellä kohteessa on englanninkielinen yhteyshenkilömme. Albatros Expeditionsin tutkimusmatkoilla sinua opastaa engalnninkieliset tutkimusmatkatiimin jäsenet, jotka ovat mukana retkillä ja pitävät matkaan kuuluvat tiedotustilaisuudet. Huomioi, ettei matkalla välttämättä ole mukana suomenkielistä tutkimustiimin jäsentä. Osalla matkoistamme ei ole mukana paikallisopasta. Kaikki matkanjohtajamme ja paikallisoppaat ovat kokeneita, koulutettuja ja Albatros Travelin huolellisesti valitsemia.


Juomaraha
Matkoillamme pääsemme usein tutustumaan paikkalliseen kulttuuriin, joka saattaa poiketa paljon suomalaisista toimintatavoista, kuten esimerkiksi juomarahan antaminen. Monissa maissa on tapana antaa juomarahaa esimerkiksi paikallisoppaille ja kuljettajille. Palvelualan palkka on usein sidonnainen juomarahakulttuuriin. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan, sillä kertomamme juomarahan suuruus on suositus ja sen antaminen asiakkaan päätettävissä.


Yhden hengen huoneen tai hytin lisämaksu
Matkojemme alkaen hinnat perustuvat kahden henkilön majoittumiseen jaetussa kahden hengen huoneessa tai hytissä. Yksin matkustavien edellytetään varaavan yhden hengen huoneen/hytin, josta veloitetaan yhden hengen huoneen lisämaksu. Lisämaksu perustuu hintaan, jonka saamme yhteistyökumppaneiltamme varatessamme huoneita. Yhden hengen huoneet ovat yleensä kalliimpia kuin kahden hengen huoneet. Lisämaksu näkyy kotisivuillamme ja matkan varauslomakkeessa


Passi
Huomioithan, että passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Tämä vaatimus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset saattavat vaihdella maittain ja passin voimassaoloaikavaatimus olla jossain maissa lyhyempi. Tällä säännöksellä vältämme tilanteet, jossa matkakohteen maahantulovaatimukset muuttuvat matkan varaamisen jälkeen.


Matkustaminen alaikäisten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja. Tästä syystä voi olla tarpeellista ottaa mukaan lapsen syntymätodistus sekä allekirjoitettu asiakirja, joka valtuuttaa lapsen matkustamaan nimetyn aikuisen kanssa. Muista myös tarkistaa asiakirjojen voimassaoloa koskevat säännöt, esimerkiksi koskien mahdollisia leimoja sekä matkustuspäivämääriä. Yhdysvallat ovat esimerkiksi yksi niistä maista, joilla on voimassa edellä mainitut vaatimukset, mutta tietoa kaikkien muiden maiden käytännöistä ei ole suoraan saatavilla. Tästä syystä suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.


Istumapaikat lennoilla
Huomioithan, että lentoyhtiöt vastaavat istumapaikkojen jakamisesta lennoilla.


Istumapaikat bussissa
Matkoillamme kuljetus kohteessa tapahtuu useimmiten bussilla. Näillä matkoilla ei ole mahdollista varata paikkaa bussissa, eikä myöskään ostaa tiettyä paikkaa ennen matkan alkua. Matkustajat voivat paikan päällä sopia istumapaikoista matkanjohtajan kanssa. Paikat useimmiten vaihtuvat matkan aikana, joten kaikki matkustajat pääsevät vuorotellen istumaan bussin edessä tai takana.


Ruokailu lentokoneessa
Suurimmalla osalla matkoistamme on käytössä reittilennot. Euroopan sisäisillä lennoilla on yleensä mahdollista ostaa juomia ja pientä purtavaa. Joillain lentoyhtiöillä on mahdollista saada maksutta vettä, mehua, kahvia tai teetä. Jos haluat tilata viiniä, olutta tai väkeviä alkoholijuomia, joudut yleensä maksamaan ne itse. Lentoyhtiöiden tarjoamat palvelut ovat yhtiökohtaisia ja vaihtelevat , joten emme valitettavasti voi antaa tarkempaa tietoa ennen matkaa.


Erikoisruokavalio
Lennoille tarvittavat erikoisruokavaliot, kuten kasvisruoat, tulee tilata viimeistään 45 päivää ennen lähtöä. Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat erikoisruokavalioista lisämaksun. Välitämme aina tiedon erikoisruokavalion toiveesta lentoyhtiölle, mutta huomioithan ettemme voi taata erikoisruokavalion saatavuutta. Bussimatkoilla emme voi valitettavasti tarjota erikoisruokavaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mahdollisuutta taata erikoisruokavalioita matkoillamme, sillä monilla matkoilla hintaan sisältyy yhteiset ateriat. Näillä aterioilla ruokalista päätetään ja tilataan etukäteen koko ryhmälle. Huomioimme ja välitämme erikoisruokapyynnöt ja tiedon allergioista yhteistyökumppaneillemme, mutta emme voi taata pyyntöjen toteutumista.


Varaukset/muutokset
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin. Albatros Travel ja paikalliset yhteistyökumppanimme pyrkivät aina toteuttamaan matkan ohjelman mukaisesti, mutta matkaohjelma saattaa muuttua esimerkiksi nähtävyyksien aukioloaikojen, sääolosuhteiden, tieolosuhteiden tai viivästyneiden lentojen vuoksi. Matkojemme sisältöä arvioidaan ja kehitetään jokaisen matkan jälkeen saamamme asiakasarviointien perusteella. Matkan ohjelma saattaa siis muuttua ennen matkan alkua. Ennen lähtöä kaikki matkalle osallistuvat saavat päivitetyn ja viimeisimmän matkaohjelman, jonka tarkoituksena on palvella asiakkaiden etua ja varmistaa matkan sujuva toteutus. Ostetusta matkapaketista ei ole mahdollista saada hyvitystä niistä paketin osista, joita ei mahdollisesti matkan aikana käytetä. Huomioithan, että lisämaksulliset retket voidaan toteuttaa ainoastaan jos ilmoittautuneita on riittävästi. Retkien hinta palautetaan asiakkaille joko ennen matkaa tai sen jälkeen, riippuen retken peruutusajankohdasta.

Yleistä tietoa

Matkan fyysinen vaativuus
Albatrosin matkalle osallistumisen edellytykset. Ryhmämatkan onnistumisen edellytyksenä on, että ryhmän kaikki osallistujat voivat noudattaa etukäteen ilmoitettua matkaohjelmaa ja liikkumaan ryhmälle suunniteltujen aikataulujen mukaan. Matkojen turvallinen toteutuminen edellyttää esteetöntä liikuntakykyä, normaalia yleiskuntoa sekä henkistä terveyttä. Ennen matkan varaamista osallistumismahdollisuudesta tulee tarvittaessa keskustella Albatrosin asiakaspalveluhenkilön kanssa ja varmistaa matkalle lähtemisen edellytykset. Myös bussi- ja junamatkoilla sekä risteilyillä nähtävyyksille on usein käveltävä. Monilla matkoillamme päivittäiset kävelymatkat ylittävät helposti 5 kilometriä.


Matkavakuutus
Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa.


Vakuutuksen voimassaolo
Tarkistathan, että vakuutus on riittävän kattava, ja että vakuutus on voimassa koko matkan ajan. Vakuutusta ei voi ottaa matkan jo alettua.


Albatros Travelin matkanjohtajat
Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteeseen saapuessanne lentokentällä. Bussimatkoilla tapaat matkanjohtajan viimeistään viimeisessä noutopaikassa. Kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa, kertoo istumapakoista ja varmistaa, että saavut turvallisesti perille. Albatros Travelin ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Näillä matkanpidennyksellä kohteessa on englanninkielinen yhteyshenkilömme. Albatros Expeditionsin tutkimusmatkoilla sinua opastaa engalnninkieliset tutkimusmatkatiimin jäsenet, jotka ovat mukana retkillä ja pitävät matkaan kuuluvat tiedotustilaisuudet. Huomioi, ettei matkalla välttämättä ole mukana suomenkielistä tutkimustiimin jäsentä. Osalla matkoistamme ei ole mukana paikallisopasta. Kaikki matkanjohtajamme ja paikallisoppaat ovat kokeneita, koulutettuja ja Albatros Travelin huolellisesti valitsemia.


Juomaraha
Matkoillamme pääsemme usein tutustumaan paikkalliseen kulttuuriin, joka saattaa poiketa paljon suomalaisista toimintatavoista, kuten esimerkiksi juomarahan antaminen. Monissa maissa on tapana antaa juomarahaa esimerkiksi paikallisoppaille ja kuljettajille. Palvelualan palkka on usein sidonnainen juomarahakulttuuriin. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan, sillä kertomamme juomarahan suuruus on suositus ja sen antaminen asiakkaan päätettävissä.


Yhden hengen huoneen tai hytin lisämaksu
Matkojemme alkaen hinnat perustuvat kahden henkilön majoittumiseen jaetussa kahden hengen huoneessa tai hytissä. Yksin matkustavien edellytetään varaavan yhden hengen huoneen/hytin, josta veloitetaan yhden hengen huoneen lisämaksu. Lisämaksu perustuu hintaan, jonka saamme yhteistyökumppaneiltamme varatessamme huoneita. Yhden hengen huoneet ovat yleensä kalliimpia kuin kahden hengen huoneet. Lisämaksu näkyy kotisivuillamme ja matkan varauslomakkeessa


Passi
Huomioithan, että passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Tämä vaatimus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset saattavat vaihdella maittain ja passin voimassaoloaikavaatimus olla jossain maissa lyhyempi. Tällä säännöksellä vältämme tilanteet, jossa matkakohteen maahantulovaatimukset muuttuvat matkan varaamisen jälkeen.


Matkustaminen alaikäisten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja. Tästä syystä voi olla tarpeellista ottaa mukaan lapsen syntymätodistus sekä allekirjoitettu asiakirja, joka valtuuttaa lapsen matkustamaan nimetyn aikuisen kanssa. Muista myös tarkistaa asiakirjojen voimassaoloa koskevat säännöt, esimerkiksi koskien mahdollisia leimoja sekä matkustuspäivämääriä. Yhdysvallat ovat esimerkiksi yksi niistä maista, joilla on voimassa edellä mainitut vaatimukset, mutta tietoa kaikkien muiden maiden käytännöistä ei ole suoraan saatavilla. Tästä syystä suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.


Istumapaikat lennoilla
Huomioithan, että lentoyhtiöt vastaavat istumapaikkojen jakamisesta lennoilla.


Istumapaikat bussissa
Matkoillamme kuljetus kohteessa tapahtuu useimmiten bussilla. Näillä matkoilla ei ole mahdollista varata paikkaa bussissa, eikä myöskään ostaa tiettyä paikkaa ennen matkan alkua. Matkustajat voivat paikan päällä sopia istumapaikoista matkanjohtajan kanssa. Paikat useimmiten vaihtuvat matkan aikana, joten kaikki matkustajat pääsevät vuorotellen istumaan bussin edessä tai takana.


Ruokailu lentokoneessa
Suurimmalla osalla matkoistamme on käytössä reittilennot. Euroopan sisäisillä lennoilla on yleensä mahdollista ostaa juomia ja pientä purtavaa. Joillain lentoyhtiöillä on mahdollista saada maksutta vettä, mehua, kahvia tai teetä. Jos haluat tilata viiniä, olutta tai väkeviä alkoholijuomia, joudut yleensä maksamaan ne itse. Lentoyhtiöiden tarjoamat palvelut ovat yhtiökohtaisia ja vaihtelevat , joten emme valitettavasti voi antaa tarkempaa tietoa ennen matkaa.


Erikoisruokavalio
Lennoille tarvittavat erikoisruokavaliot, kuten kasvisruoat, tulee tilata viimeistään 45 päivää ennen lähtöä. Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat erikoisruokavalioista lisämaksun. Välitämme aina tiedon erikoisruokavalion toiveesta lentoyhtiölle, mutta huomioithan ettemme voi taata erikoisruokavalion saatavuutta. Bussimatkoilla emme voi valitettavasti tarjota erikoisruokavaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mahdollisuutta taata erikoisruokavalioita matkoillamme, sillä monilla matkoilla hintaan sisältyy yhteiset ateriat. Näillä aterioilla ruokalista päätetään ja tilataan etukäteen koko ryhmälle. Huomioimme ja välitämme erikoisruokapyynnöt ja tiedon allergioista yhteistyökumppaneillemme, mutta emme voi taata pyyntöjen toteutumista.


Varaukset/muutokset
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin. Albatros Travel ja paikalliset yhteistyökumppanimme pyrkivät aina toteuttamaan matkan ohjelman mukaisesti, mutta matkaohjelma saattaa muuttua esimerkiksi nähtävyyksien aukioloaikojen, sääolosuhteiden, tieolosuhteiden tai viivästyneiden lentojen vuoksi. Matkojemme sisältöä arvioidaan ja kehitetään jokaisen matkan jälkeen saamamme asiakasarviointien perusteella. Matkan ohjelma saattaa siis muuttua ennen matkan alkua. Ennen lähtöä kaikki matkalle osallistuvat saavat päivitetyn ja viimeisimmän matkaohjelman, jonka tarkoituksena on palvella asiakkaiden etua ja varmistaa matkan sujuva toteutus. Ostetusta matkapaketista ei ole mahdollista saada hyvitystä niistä paketin osista, joita ei mahdollisesti matkan aikana käytetä. Huomioithan, että lisämaksulliset retket voidaan toteuttaa ainoastaan jos ilmoittautuneita on riittävästi. Retkien hinta palautetaan asiakkaille joko ennen matkaa tai sen jälkeen, riippuen retken peruutusajankohdasta.
Matkanjohtaja

Suomalainen

Viisumi

Kyllä

Rokotus

Kyllä

Valuutta

Namibian dollari

Matkanjohtaja

Suomalainen

Viisumi

Kyllä

Rokotus

Kyllä

Valuutta

Namibian dollari

Vastaavia matkoja

Katso kaikki 0 Albatros-matkaa