Tulevat matkatMatkatyypitKäytännön tietoaMatkakohteetLue AlbatrosistaInspiroidu
Tulevat matkat
Matkatyypit
Käytännön tietoa
Matkakohteet
Lue Albatrosista
Inspiroidu
Minun Albatros
Maksaminen
Uutiskirje
Vastuullisuus
Kysymyksiä & vastauksia
Ota yhteyttä

Ma-pe 9-16
09 31585999 (pvm/mpm)
info@albatros.fi
Tulevat matkat
Matkatyypit
Käytännön tietoa
Matkakohteet
Lue Albatrosista
Inspiroidu
Minun Albatros
Maksaminen
Uutiskirje
Vastuullisuus
Kysymyksiä & vastauksia
Ota yhteyttä

Ma-pe 9-16
09 31585999 (pvm/mpm)
info@albatros.fi
EsittelyKuviaPäiväohjelmaHintatiedotKäytännön tietoa
Kiinnostuslista

Tilaa uutiskirje ja ota yhteyttä

Saat tietää uutuuskohteista, lisälähdöistä ja matkatarjouksista ensimmäisenä. Uutiskirjeen tilaajana osallistut joka kolmas kuukausi 2500€:n matkalahjakortin arvontaan.

Matkakohteet

  • Eurooppa
  • Afrikka
  • Aasia
  • Australia ja Tyynenmeren alue
  • Pohjois-Amerikka
  • Karibia
  • Keski-Amerikka
  • Etelä-Amerikka
  • Antarktis

Suosituimmat maat

  • Italia
  • Etelä-Afrikka
  • Japani
  • Espanja
  • Uusi-Seelanti
  • Vietnam
  • Intia
  • Meksiko
  • Portugali
  • USA

Albatros Travel

Tøndergade 16

DK-1752

København V

Puh. 09 31585999 (pvm/mpm) 

info@albatros.fi

Ma-pe 9- 16

Matkatyypit

  • Kiertomatkat
  • Pitkät matkat
  • Risteilyt
  • Safarit
  • Kulttuuria ja kokkausta
  • Joulu ja uusi vuosi
  • Junamatkat
  • Oopperamatkat
  • Yksin -yhdessä
  • Kaupunkilomat
  • Bussimatkat
  • Makumatkat

Albatros Globaali

  • Albatros Tanska
  • Albatros Ruotsi
  • Albatros Norja
  • Albatros Puola
  • Albatros International
INRTR20AFIM

Junamatka Pohjois-Intiassa

elämyksien ja värien kirjo

image
Lue lisää

Kieli
fi

Galleria

1 / 31
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Matkamuistot
  • image
  • image
  • Junamatka Intiassa on elämys itsessään
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Matkamuistot
  • image
  • image
  • Junamatka Intiassa on elämys itsessään
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Päiväohjelma

Lennämme Helsingistä kohti Intian pääkaupunkia, Delhiä.

Pvä 1

Lähtö Helsingistä.

Lennämme Helsingistä kohti Intian pääkaupunkia, Delhiä.

Laskeudumme Delhiin Indira Gandhin kansainväliselle lentoasemalle varhain aamulla ja lähdemme heti tutustumaan kaupunkiin.
 

Delhin historia ulottuu yli 3 000 vuoden päähän. Kaupungilla on ollut suuri vaikutus Intian kulttuurihistoriaan. Kun Intian muut rannikkokaupungit olivat vielä pelkkiä mutaisia penkereitä, oli Delhi ikivanhan valtion vilkas pääkaupunki. Harvat kaupungit on rakennettu, vallattu, ryöstetty, poltettu, hylätty ja rakennettu uudestaan yhtä monta kertaa kuin Delhi. Kaiken kaikkiaan kaksi kuningatarta ja 70 kuningasta pitänyt valtaa kaupungissa sitten vuoden 1193. Valloittajia on tullut ja mennyt ja he kaikki ovat jättäneet kaupunkiin jälkensä, hyvässä ja pahassa.

Delhi on hengästyttävä ja värikäs pääkaupunki, jossa menneisyys ja nykyaika elävät rinta rinnan. Tai pikemminkin se on kaksi kaupunkia yhdessä: Vanha Delhi (eng. Old Delhi) on moskeijoita ja basaareja, Uusi Delhi (eng. New Delhi) on brittien 1930-luvulla alulle panema elegantti metropoli, jossa on leveitä bulevardeja, loistokkaita rakennuksia ja hyvin hoidettuja puutarhoja.

Vanha ja uusi elävät rinnakkain useimmissa intialaisissa kaupungeissa, mutta missään muualla se ei ole yhtä silmiin pistävää kuin Delhissä. Vanha, köyhä kaupunginosa elää omaa elämäänsä niin kuin aina ennenkin samalla kun rikkaat ja poliittinen eliitti linnoittautuvat korkeiden aitojen taa ja keskustelevat sivistyneesti köyhyydestä. Delhin tilanne kuvastaa hyvin koko maan tilannetta.

Aloitamme kaupungin uudemmasta osasta, jossa käymme katsomassa mm. India Gatea ja kaupungin vihreitä keuhkoja, Sir Edward Lutyens Parkia. Myöhemmin päivällä suuntaamme vanhaan osaan, jossa seikkailemme mm. jännittävällä basaarialueella. Basaarien kojut myyvät kaikenlaisia outoja hedelmiä ja tuoksuvia yrttejä. Kojujen väleissä on pieniä vaatimattomia kauppoja, joissa räätälit, parturit ja käsityöläiset ovat aina kiireisiä.

Päivän päätteeksi nautimme hyvin ansaitun illallisen hotellissamme.

Pvä 2

Saapuminen Delhiin ja kaupunkikierros ja polkupyöräriksa-ajelu.

Laskeudumme Delhiin Indira Gandhin kansainväliselle lentoasemalle varhain aamulla ja lähdemme heti tutustumaan kaupunkiin.
 

Delhin historia ulottuu yli 3 000 vuoden päähän. Kaupungilla on ollut suuri vaikutus Intian kulttuurihistoriaan. Kun Intian muut rannikkokaupungit olivat vielä pelkkiä mutaisia penkereitä, oli Delhi ikivanhan valtion vilkas pääkaupunki. Harvat kaupungit on rakennettu, vallattu, ryöstetty, poltettu, hylätty ja rakennettu uudestaan yhtä monta kertaa kuin Delhi. Kaiken kaikkiaan kaksi kuningatarta ja 70 kuningasta pitänyt valtaa kaupungissa sitten vuoden 1193. Valloittajia on tullut ja mennyt ja he kaikki ovat jättäneet kaupunkiin jälkensä, hyvässä ja pahassa.

Delhi on hengästyttävä ja värikäs pääkaupunki, jossa menneisyys ja nykyaika elävät rinta rinnan. Tai pikemminkin se on kaksi kaupunkia yhdessä: Vanha Delhi (eng. Old Delhi) on moskeijoita ja basaareja, Uusi Delhi (eng. New Delhi) on brittien 1930-luvulla alulle panema elegantti metropoli, jossa on leveitä bulevardeja, loistokkaita rakennuksia ja hyvin hoidettuja puutarhoja.

Vanha ja uusi elävät rinnakkain useimmissa intialaisissa kaupungeissa, mutta missään muualla se ei ole yhtä silmiin pistävää kuin Delhissä. Vanha, köyhä kaupunginosa elää omaa elämäänsä niin kuin aina ennenkin samalla kun rikkaat ja poliittinen eliitti linnoittautuvat korkeiden aitojen taa ja keskustelevat sivistyneesti köyhyydestä. Delhin tilanne kuvastaa hyvin koko maan tilannetta.

Aloitamme kaupungin uudemmasta osasta, jossa käymme katsomassa mm. India Gatea ja kaupungin vihreitä keuhkoja, Sir Edward Lutyens Parkia. Myöhemmin päivällä suuntaamme vanhaan osaan, jossa seikkailemme mm. jännittävällä basaarialueella. Basaarien kojut myyvät kaikenlaisia outoja hedelmiä ja tuoksuvia yrttejä. Kojujen väleissä on pieniä vaatimattomia kauppoja, joissa räätälit, parturit ja käsityöläiset ovat aina kiireisiä.

Päivän päätteeksi nautimme hyvin ansaitun illallisen hotellissamme.

Ajamme varhain aamulla rautatieasemalle, jossa Varanasin-juna odottaa. Junamatka kestää n. 8 tuntia. Juna kuljettaa meidät Uttar Pradeshin, Intian väkirikkaimman osavaltion, keskisen osan läpi.

Junamatka Intiassa on hyvin erityinen kokemus. Junamatkalla pääsee katselemaan maaseutua ja sen asukkaita. Aiemmin junamatkat Intiassa tapahtuivat täyteen pakkautuneissa, hajoamispisteessä olevissa junavaunuissa, joissa jopa portaat ja katto olivat täynnä puolialastomia ihmiskehoja. Vielä nykyäänkään Intian junat eivät ole maailman nopeimpien ja täsmällisimpien joukossa. Pikajunat ovat kuitenkin nopeita ja tehokkaita, ja me matkustamme mukavasti: jokaisella on oma istumapaikka ja hyvin tilaa ympärillä.

Varanasi sijaitsee kohdassa, jossa Gangesjoki tekee pienen mutkan. Ganges virtaa näin ollen kaupungissa muutaman kilometrin etelästä pohjoiseen, mikä on tehnyt Varanasista erittäin pyhän. Varanasi on ollut yli 2 000 vuoden ajan Intian uskonnollinen pääkaupunki ja hindujen ehdottomasti tärkein pyhiinvaelluspaikka. Varanasi merkitsee hinduille samaa kuin Mekka muslimeille. Kaikki hindut tekevät pyhiinvaelluksen tänne meditoidakseen ja kylpeäkseen pyhässä joessa. Lisäksi hindut toivovat kuolevansa täällä. Jokivarren portailla palaakin hautajaisrovioita vuorokauden ympäri.

Perillä Varanasissa ajamme suoraan keskustahotellillemme. Loppupäivä on varattu omille seikkailuille tai rentoutumiselle hotellissa.

Päivän päätteeksi osallistumme kauniiseen ilta-pujaan erään hindutemppelin luona Gangesin rannalla. Puja on uskonnollinen rituaali, jonka kuka tahansa voi toimittaa. Temppeleissä pujan toimittavat kuitenkin pääasiassa papit, jolloin muut ovat enemmän katsojia kuin osallistujia.

Ajomatka: Juna – noin 800 km/ 8 tuntia

Pvä 3

Delhi – Varanasi. Junamatka Varanasiin ja ilta-puja.

Ajamme varhain aamulla rautatieasemalle, jossa Varanasin-juna odottaa. Junamatka kestää n. 8 tuntia. Juna kuljettaa meidät Uttar Pradeshin, Intian väkirikkaimman osavaltion, keskisen osan läpi.

Junamatka Intiassa on hyvin erityinen kokemus. Junamatkalla pääsee katselemaan maaseutua ja sen asukkaita. Aiemmin junamatkat Intiassa tapahtuivat täyteen pakkautuneissa, hajoamispisteessä olevissa junavaunuissa, joissa jopa portaat ja katto olivat täynnä puolialastomia ihmiskehoja. Vielä nykyäänkään Intian junat eivät ole maailman nopeimpien ja täsmällisimpien joukossa. Pikajunat ovat kuitenkin nopeita ja tehokkaita, ja me matkustamme mukavasti: jokaisella on oma istumapaikka ja hyvin tilaa ympärillä.

Varanasi sijaitsee kohdassa, jossa Gangesjoki tekee pienen mutkan. Ganges virtaa näin ollen kaupungissa muutaman kilometrin etelästä pohjoiseen, mikä on tehnyt Varanasista erittäin pyhän. Varanasi on ollut yli 2 000 vuoden ajan Intian uskonnollinen pääkaupunki ja hindujen ehdottomasti tärkein pyhiinvaelluspaikka. Varanasi merkitsee hinduille samaa kuin Mekka muslimeille. Kaikki hindut tekevät pyhiinvaelluksen tänne meditoidakseen ja kylpeäkseen pyhässä joessa. Lisäksi hindut toivovat kuolevansa täällä. Jokivarren portailla palaakin hautajaisrovioita vuorokauden ympäri.

Perillä Varanasissa ajamme suoraan keskustahotellillemme. Loppupäivä on varattu omille seikkailuille tai rentoutumiselle hotellissa.

Päivän päätteeksi osallistumme kauniiseen ilta-pujaan erään hindutemppelin luona Gangesin rannalla. Puja on uskonnollinen rituaali, jonka kuka tahansa voi toimittaa. Temppeleissä pujan toimittavat kuitenkin pääasiassa papit, jolloin muut ovat enemmän katsojia kuin osallistujia.

Ajomatka: Juna – noin 800 km/ 8 tuntia

Hyvien yöunien jälkeen on tullut aika katsella lähemmin Varanasia, jonka asukasluku on noin 2 miljoonaa ja joka on Intian 15. suurin kaupunki. Varanasi, jonka alkuperä on kadonnut mytologian usvaan, on yksi maailman vanhimpia yhä asuttuja kaupunkeja. Tarkka perustamisvuosi on tuntematon, mutta kaupungin väitetään olleen tärkeä kulttuurinen ja uskonnollinen keskus jo yli 3 000 vuoden ajan. Arkeologiset löydöt viittaavat siihen, että alueen asutus voidaan jäljittää noin vuoteen 1200 eKr., mikä alleviivaa kaupungin pitkää ja rikasta historiaa.

Aloitamme päivän käymällä Bharat Matan temppelissä. Temppeli, joka muodostaa voimakkaan vastakohdan perinteisille intialaisille temppeleille, on omistettu Äiti Intialle. Jumalien ja jumalattarien sijaan temppelissä on vaikuttava marmoriin kaiverrettu Intian kartta. Vuonna 1936 avattu ja Mahatma Gandhin tukema temppeli symboloi Intian kansallisuusaatetta ja yhtenäisyyttä. Tunnelmaa leimaa pikemminkin isänmaallisuus kuin uskonnollinen palvonta, mikä tekee temppelistä kiinnostavan ja ajatuksia herättävän kohteen.

Jatkamme kävellen vanhankaupungin läpi. Tuntuu kuin siirtyisimme toiseen aikaan. Labyrinttimaisia kapeita katuja reunustavat ikivanhat rakennukset ja meno on vilkasta. Riksojen äänet, savun tuoksu ja paikallisten kauppiaiden huudot sekoittuvat aisteja aktivoivaksi sinfoniaksi. Katsastamme mm. paikallisen sari-torin, joka on yksi värikkäimpiä, mitä kuvitella saattaa. Tori on hämmästyttävä näky: perinteisiä intialaisia sareja kiiltävästä silkistä yksityiskohtaisiin brokadeihin. Myyjät esittelevät ylpeinä tuotteitaan ja paikalliset ostajat tinkivät hinnoista. Jokainen sari kertoo oman tarinansa, joka on kudottu Varanasin rikkaaseen kulttuurikarttaan.

Päivän kokemusten jälkeen palaamme hotellille, jossa on aikaa levähtää ennen kuin syömme yhteisen illallisen hotellissa.

Pvä 4

Varanasi. Bharat Matan temppeli ja kaupunkikävely vanhassakaupungissa.

Hyvien yöunien jälkeen on tullut aika katsella lähemmin Varanasia, jonka asukasluku on noin 2 miljoonaa ja joka on Intian 15. suurin kaupunki. Varanasi, jonka alkuperä on kadonnut mytologian usvaan, on yksi maailman vanhimpia yhä asuttuja kaupunkeja. Tarkka perustamisvuosi on tuntematon, mutta kaupungin väitetään olleen tärkeä kulttuurinen ja uskonnollinen keskus jo yli 3 000 vuoden ajan. Arkeologiset löydöt viittaavat siihen, että alueen asutus voidaan jäljittää noin vuoteen 1200 eKr., mikä alleviivaa kaupungin pitkää ja rikasta historiaa.

Aloitamme päivän käymällä Bharat Matan temppelissä. Temppeli, joka muodostaa voimakkaan vastakohdan perinteisille intialaisille temppeleille, on omistettu Äiti Intialle. Jumalien ja jumalattarien sijaan temppelissä on vaikuttava marmoriin kaiverrettu Intian kartta. Vuonna 1936 avattu ja Mahatma Gandhin tukema temppeli symboloi Intian kansallisuusaatetta ja yhtenäisyyttä. Tunnelmaa leimaa pikemminkin isänmaallisuus kuin uskonnollinen palvonta, mikä tekee temppelistä kiinnostavan ja ajatuksia herättävän kohteen.

Jatkamme kävellen vanhankaupungin läpi. Tuntuu kuin siirtyisimme toiseen aikaan. Labyrinttimaisia kapeita katuja reunustavat ikivanhat rakennukset ja meno on vilkasta. Riksojen äänet, savun tuoksu ja paikallisten kauppiaiden huudot sekoittuvat aisteja aktivoivaksi sinfoniaksi. Katsastamme mm. paikallisen sari-torin, joka on yksi värikkäimpiä, mitä kuvitella saattaa. Tori on hämmästyttävä näky: perinteisiä intialaisia sareja kiiltävästä silkistä yksityiskohtaisiin brokadeihin. Myyjät esittelevät ylpeinä tuotteitaan ja paikalliset ostajat tinkivät hinnoista. Jokainen sari kertoo oman tarinansa, joka on kudottu Varanasin rikkaaseen kulttuurikarttaan.

Päivän kokemusten jälkeen palaamme hotellille, jossa on aikaa levähtää ennen kuin syömme yhteisen illallisen hotellissa.

Hieman ennen auringonnousua seuraamme pyhiinvaeltajia alas Gangesille. Mikäli taivas on kirkas, näemme, että joki tekee kaupungin kohdalla puoliympyrän tai puolikuun – Shiva-jumalan merkin. Joen toisella puolella ei ole asutusta, sillä hindut eivät pidä kyseistä maakaistaletta pyhänä. Jos ihminen kuolee siellä, hän syntyy uudelleen apinana tai naisena. Kun taivas värjäytyy punaiseksi ja valon heijastuminen Gangesista enteilee uutta päivää, lähdemme joelle soutuveneillä. Aamusumu antaa maisemille hieman yliluonnollisen vivahteen, ja ympäristö muuttuu nopeasti jättimäiseksi kaleidoskoopiksi, jossa sekoittuvat temppelipapit, sadhut, kytevät polttohautausnuotiot ja pyhiinvaeltajat yläruumiit paljaina tai punaisiin, keltaisiin ja sinisiin sareihin kietoutuneina laskeutumassa viimeiset portaat veteen. Tätä on Intia parhaimmillaan!

Aamiaisen jälkeen käymme katsomassa jokivarren vanhaa basaaria ja jatkamme alas joelle ja portaille, joilla toimitetaan polttohautauksia. Koko päivän alueen yllä leijuu savua. On melko tavallista, että yleisö seuraa vainajaa matkalla hautajaisiin. Näkymä on yhtä aikaa karmea, vertaansa vailla ja vapauttava.

Kyllästettyämme itsemme aamupäivän monilla elämyksillä syömme hyvän lounaan. Sitten lähdemme retkelle Sarnathiin, joka sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Varanasista koilliseen. Kontrasti Varanasiin on valtava: Sarnath on rauhallinen buddhalainen keskus, jossa näemme stupia (kypärän tai kellon muotoisia pyhiä rakennuksia) ja pieniä temppeleitä. Täällä Buddha piti noin 2 500 vuotta sitten ensimmäisen puheensa seuraajilleen.

Meillä on aikaa käveleskellä ja nauttia kauniista ympäristöstä ennen kuin iltapäivän päätteeksi palaamme Varanasiin.

Päivän ajomatka bussilla noin 40 km

Pvä 5

Varanasi. Risteily Gangesilla ja retki Sarnathin pyhään buddhalaiseen kaupunkiin.

Hieman ennen auringonnousua seuraamme pyhiinvaeltajia alas Gangesille. Mikäli taivas on kirkas, näemme, että joki tekee kaupungin kohdalla puoliympyrän tai puolikuun – Shiva-jumalan merkin. Joen toisella puolella ei ole asutusta, sillä hindut eivät pidä kyseistä maakaistaletta pyhänä. Jos ihminen kuolee siellä, hän syntyy uudelleen apinana tai naisena. Kun taivas värjäytyy punaiseksi ja valon heijastuminen Gangesista enteilee uutta päivää, lähdemme joelle soutuveneillä. Aamusumu antaa maisemille hieman yliluonnollisen vivahteen, ja ympäristö muuttuu nopeasti jättimäiseksi kaleidoskoopiksi, jossa sekoittuvat temppelipapit, sadhut, kytevät polttohautausnuotiot ja pyhiinvaeltajat yläruumiit paljaina tai punaisiin, keltaisiin ja sinisiin sareihin kietoutuneina laskeutumassa viimeiset portaat veteen. Tätä on Intia parhaimmillaan!

Aamiaisen jälkeen käymme katsomassa jokivarren vanhaa basaaria ja jatkamme alas joelle ja portaille, joilla toimitetaan polttohautauksia. Koko päivän alueen yllä leijuu savua. On melko tavallista, että yleisö seuraa vainajaa matkalla hautajaisiin. Näkymä on yhtä aikaa karmea, vertaansa vailla ja vapauttava.

Kyllästettyämme itsemme aamupäivän monilla elämyksillä syömme hyvän lounaan. Sitten lähdemme retkelle Sarnathiin, joka sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Varanasista koilliseen. Kontrasti Varanasiin on valtava: Sarnath on rauhallinen buddhalainen keskus, jossa näemme stupia (kypärän tai kellon muotoisia pyhiä rakennuksia) ja pieniä temppeleitä. Täällä Buddha piti noin 2 500 vuotta sitten ensimmäisen puheensa seuraajilleen.

Meillä on aikaa käveleskellä ja nauttia kauniista ympäristöstä ennen kuin iltapäivän päätteeksi palaamme Varanasiin.

Päivän ajomatka bussilla noin 40 km

Aamu on varattu omille seikkailuille, sillä juna Khajurahoon lähtee vasta keskipäivällä. Aamupäivän päätteeksi siirrymme rautatieasemalle. Otamme hotellista mukaan omat eväät, joten voimme muiden matkalaisten tapaan nauttia lounaan junan kyydissä.

Koska Khajuraho on nykyään pienehkö kaupunki, jonka asukasluku on noin 25 000, sinne ei ole suoraa junayhteyttä. Näin ollen nousemme Sarnath Expressin kyytiin, joka vie meidät Satnaan, 120 km päähän Khajurahosta. Loppumatkan kuljemme bussilla ja saavumme hotellille illan päätteeksi.

Kuten Taj Mahal, Jaipur, Delhi ja Varanasi, Khajurahon temppelit on yksi Intian tärkeimmistä nähtävyyksistä. Kerran Khajuraho oli iso chandela (pääkaupunki), mutta nykyään se on suhteellisen pieni kaupunki, huolimatta monista turisteista. Khajurahossa on eniten keskiajalta peräisin olevia hindulaisia ja jainalaisia temppeleitä koko Intiassa. Temppelit, jotka kuuluvat Unescon maailmanperintökohteisiin, tunnetaan erityisesti eroottisista veistoksista.

Yhä nykyään ihmetellään, miksi temppelit rakennettiin näin autioon paikkaan. Meidän on kuitenkin oltava kiitollisia tästä syrjäisestä sijainnista, koska se on mahdollistanut temppeleiden säilymisen. Khajuraho säästyi nimittäin muslimiarmeijoilta, jotka tuhosivat Pohjois-Intiaa 1100–1400 ja jotka olisivat olleet liiankin halukkaita tuhoamaan tämän tyyppiset temppelit.

Kun katselemme eri temppeleitä, huomaamme, ettei mitään jätetä mielikuvituksen varaan.

Päivän ajomatkat: Juna – 300 km / 6 tuntia ja bussi 120 km / 2½ tuntia.

Pvä 6

Junamatka Varanasi – Khajuraho. Juna Satnaan ja edelleen bussilla eroottisille temppeleille.

Aamu on varattu omille seikkailuille, sillä juna Khajurahoon lähtee vasta keskipäivällä. Aamupäivän päätteeksi siirrymme rautatieasemalle. Otamme hotellista mukaan omat eväät, joten voimme muiden matkalaisten tapaan nauttia lounaan junan kyydissä.

Koska Khajuraho on nykyään pienehkö kaupunki, jonka asukasluku on noin 25 000, sinne ei ole suoraa junayhteyttä. Näin ollen nousemme Sarnath Expressin kyytiin, joka vie meidät Satnaan, 120 km päähän Khajurahosta. Loppumatkan kuljemme bussilla ja saavumme hotellille illan päätteeksi.

Kuten Taj Mahal, Jaipur, Delhi ja Varanasi, Khajurahon temppelit on yksi Intian tärkeimmistä nähtävyyksistä. Kerran Khajuraho oli iso chandela (pääkaupunki), mutta nykyään se on suhteellisen pieni kaupunki, huolimatta monista turisteista. Khajurahossa on eniten keskiajalta peräisin olevia hindulaisia ja jainalaisia temppeleitä koko Intiassa. Temppelit, jotka kuuluvat Unescon maailmanperintökohteisiin, tunnetaan erityisesti eroottisista veistoksista.

Yhä nykyään ihmetellään, miksi temppelit rakennettiin näin autioon paikkaan. Meidän on kuitenkin oltava kiitollisia tästä syrjäisestä sijainnista, koska se on mahdollistanut temppeleiden säilymisen. Khajuraho säästyi nimittäin muslimiarmeijoilta, jotka tuhosivat Pohjois-Intiaa 1100–1400 ja jotka olisivat olleet liiankin halukkaita tuhoamaan tämän tyyppiset temppelit.

Kun katselemme eri temppeleitä, huomaamme, ettei mitään jätetä mielikuvituksen varaan.

Päivän ajomatkat: Juna – 300 km / 6 tuntia ja bussi 120 km / 2½ tuntia.

Tänään kierrämme laajalla temppelialueella, jollaista ei löydy muualta maailmasta. Yksi kohokohdista on epäilyksettä Kandariya Mahadevan temppeli, joka on omistettu Shivalle. Tämä on Khajurahon temppeleistä suurin ja koristeellisin, ja tunnetaan vaikuttavasta koostaan ja hienostuneesta arkkitehtuuristaan. Temppelin julkisivu on peitetty lukemattomilla veistoksilla, jotka kuvaavat elämän eri osa-alueita, mukaan lukien kuuluisat eroottiset hahmot, jotka heijastavat tantrista filosofiaa ja ihmisen olemassaolon juhlistamista sen kaikissa muodoissa.

Käymme katsomassa myös Chandelan temppeleitä, jotka ovat hajallaan alueella ja kertovat Chandela-dynastian voimasta ja uskonnollisesta omistautumisesta. Nämä temppelit hienoine veistoksineen ja taidokkaine koristeluineen esittävät hindujumalia ja -jumalattaria sekä kohtauksia mytologiasta. Kaikki koristelut ovat kuin peilausta tuonaikaisesta yhteiskuntarakenteesta ja uskonnollisista vakaumuksista.

On mahdotonta olla vaikuttumatta muinaisten taiteilijoiden käsityötaidosta. Jokainen kivi on veistetty uskomattoman tarkasti ja yksityiskohtaisesti. On kuvattu kaikenlaista eleganteista tanssijoista taistelukohtauksiin ja arkisiin aktiviteetteihin, jotka kaikki kertovat tarinaa menneestä ajasta.

Syömme lounaan paikallisessa ravintolassa ja sulattelemme kokemuksia. Sitten palaamme hotellille. Loppupäivä on varattu omille seikkailuille.

Pvä 7

Khajuraho. Temppelivierailu ja omaa aikaa.

Tänään kierrämme laajalla temppelialueella, jollaista ei löydy muualta maailmasta. Yksi kohokohdista on epäilyksettä Kandariya Mahadevan temppeli, joka on omistettu Shivalle. Tämä on Khajurahon temppeleistä suurin ja koristeellisin, ja tunnetaan vaikuttavasta koostaan ja hienostuneesta arkkitehtuuristaan. Temppelin julkisivu on peitetty lukemattomilla veistoksilla, jotka kuvaavat elämän eri osa-alueita, mukaan lukien kuuluisat eroottiset hahmot, jotka heijastavat tantrista filosofiaa ja ihmisen olemassaolon juhlistamista sen kaikissa muodoissa.

Käymme katsomassa myös Chandelan temppeleitä, jotka ovat hajallaan alueella ja kertovat Chandela-dynastian voimasta ja uskonnollisesta omistautumisesta. Nämä temppelit hienoine veistoksineen ja taidokkaine koristeluineen esittävät hindujumalia ja -jumalattaria sekä kohtauksia mytologiasta. Kaikki koristelut ovat kuin peilausta tuonaikaisesta yhteiskuntarakenteesta ja uskonnollisista vakaumuksista.

On mahdotonta olla vaikuttumatta muinaisten taiteilijoiden käsityötaidosta. Jokainen kivi on veistetty uskomattoman tarkasti ja yksityiskohtaisesti. On kuvattu kaikenlaista eleganteista tanssijoista taistelukohtauksiin ja arkisiin aktiviteetteihin, jotka kaikki kertovat tarinaa menneestä ajasta.

Syömme lounaan paikallisessa ravintolassa ja sulattelemme kokemuksia. Sitten palaamme hotellille. Loppupäivä on varattu omille seikkailuille.

On tullut aika hyvästellä Khajuraho ja suunnata seuraavaan kulttuuriaarteeseen, nimittäin Orchhan kaupunkiin. Matkan varrella pysähdymme syömään lounaan paikallisessa ravintolassa.

Orchha oli muinoin Bundelan vanhan hallitsijasuvun vilkas pääkaupunki. Orchha on yksi Intian kätketyistä aarteista, joka jää monilta maahan vuosittain tulevilta turisteilta näkemättä. Kaupunki sijaitsee useiden hyvin säilyneiden palatsien ja temppelien keskellä Betwajoen varrella. Joen keskellä on linnoitettu saari.

Alunperin kaupunki perustettiin vuonna 1531. Se toimi mahtavan rajputien kuningaskunnan pääkaupunkina vuoteen 1783. Monet palatsit ja temppelit ovat peräisin tuolta ajalta eli 1500-luvulta. Temppelit ovat yhä käytössä ja niissä vierailee useita tuhansia kävijöitä vuosittain.

Orchhaan saavuttuamme ajamme suoraan hotellille. Huoneisiin asetuttuamme lähdemme tutustumaan kaupunkiin. Menemme katsomaan vaikuttavaa Raman temppeliä, jonka syntytarina on hyvin ainutlaatuinen ja kiinnostava. Legendan mukaan temppeliä ei alunperin rakennettu temppeliksi, vaan Orchhan hallitsijan, Raja Madhukar Shah Ju Devin (1554–1592), palatsiksi 1500-luvulla.

Tarinan mukaan Raja Madhukar Shah oli Krishan seuraaja, mutta hänen kuningattarensa Ganesh Kunwari (tunnetaan myös nimellä Kamla Devi) oli Raman seuraaja. Eräänä päivänä kuningas haastoi kuningattaren tuomaan herransa Raman Orchhaan. Kuningatar teki pitkän pyhiinvaelluksen Ayodhyaan, Raman synnyinpaikkaan, täyttääkseen vaatimuksen. Intensiivisen rukouksen ja uskollisuuden osoitusten jälkeen Rama siunasi kuningatarta ilmoittamalla, että suostui seuraamaan tätä Orchhaan sillä ehdolla, että Rama olisi kaupungin ensisijainen jumala ja että paikka, johon hänet sijoitettaisiin, olisi hänen viimeinen lepopaikkansa.

Kun kuningatar palasi Orchhaan, Raman patsas pystytettiin väliaikaisesti hänen yksityiseen palatsiinsa temppelin rakentamisen ajaksi. Kun tuli aika siirtää patsas uuteen temppeliin, sitä ei saatu liikutettua. Tästä syystä palatsista tehtiin Raman temppeli.

Tämä palatsin ja temppelin yhdistelmä sekä ainutlaatuinen tarina siitä, miten Raman patsas päätyi paikalle, tekevät Raman temppelistä Orchhassa erityisen ja pyhän. Se on Intian ainoa temppeli, jossa Ramaa palvotaan kuninkaana eikä vain jumalana.

Päivän ajomatka bussilla noin 170 km / 4–5 tuntia.

Pvä 8

Khajuraho – Orchha. Bussilla Orchhaan ja käynti Raman temppelissä.

On tullut aika hyvästellä Khajuraho ja suunnata seuraavaan kulttuuriaarteeseen, nimittäin Orchhan kaupunkiin. Matkan varrella pysähdymme syömään lounaan paikallisessa ravintolassa.

Orchha oli muinoin Bundelan vanhan hallitsijasuvun vilkas pääkaupunki. Orchha on yksi Intian kätketyistä aarteista, joka jää monilta maahan vuosittain tulevilta turisteilta näkemättä. Kaupunki sijaitsee useiden hyvin säilyneiden palatsien ja temppelien keskellä Betwajoen varrella. Joen keskellä on linnoitettu saari.

Alunperin kaupunki perustettiin vuonna 1531. Se toimi mahtavan rajputien kuningaskunnan pääkaupunkina vuoteen 1783. Monet palatsit ja temppelit ovat peräisin tuolta ajalta eli 1500-luvulta. Temppelit ovat yhä käytössä ja niissä vierailee useita tuhansia kävijöitä vuosittain.

Orchhaan saavuttuamme ajamme suoraan hotellille. Huoneisiin asetuttuamme lähdemme tutustumaan kaupunkiin. Menemme katsomaan vaikuttavaa Raman temppeliä, jonka syntytarina on hyvin ainutlaatuinen ja kiinnostava. Legendan mukaan temppeliä ei alunperin rakennettu temppeliksi, vaan Orchhan hallitsijan, Raja Madhukar Shah Ju Devin (1554–1592), palatsiksi 1500-luvulla.

Tarinan mukaan Raja Madhukar Shah oli Krishan seuraaja, mutta hänen kuningattarensa Ganesh Kunwari (tunnetaan myös nimellä Kamla Devi) oli Raman seuraaja. Eräänä päivänä kuningas haastoi kuningattaren tuomaan herransa Raman Orchhaan. Kuningatar teki pitkän pyhiinvaelluksen Ayodhyaan, Raman synnyinpaikkaan, täyttääkseen vaatimuksen. Intensiivisen rukouksen ja uskollisuuden osoitusten jälkeen Rama siunasi kuningatarta ilmoittamalla, että suostui seuraamaan tätä Orchhaan sillä ehdolla, että Rama olisi kaupungin ensisijainen jumala ja että paikka, johon hänet sijoitettaisiin, olisi hänen viimeinen lepopaikkansa.

Kun kuningatar palasi Orchhaan, Raman patsas pystytettiin väliaikaisesti hänen yksityiseen palatsiinsa temppelin rakentamisen ajaksi. Kun tuli aika siirtää patsas uuteen temppeliin, sitä ei saatu liikutettua. Tästä syystä palatsista tehtiin Raman temppeli.

Tämä palatsin ja temppelin yhdistelmä sekä ainutlaatuinen tarina siitä, miten Raman patsas päätyi paikalle, tekevät Raman temppelistä Orchhassa erityisen ja pyhän. Se on Intian ainoa temppeli, jossa Ramaa palvotaan kuninkaana eikä vain jumalana.

Päivän ajomatka bussilla noin 170 km / 4–5 tuntia.

Aamupäivällä teemme monipuolisen kävelyretken linnoitetulla saarella ja käymme kaupungin kolmessa palatsissa: vaikuttavassa Jehangir Mahalissa, joka tarjoaa upeita näköaloja, sekä sen arkeologisessa museossa, Raj Mahalissa, jossa on kauniita seinämaalauksia, sekä Raj Praveen Mahalissa.

Lounaan jälkeen ajamme lähistöllä sijaitsevaan Jhansiin, jossa nousemme Agran-junaan. Olemme perillä Agrassa vasta illalla. Majoitumme ihastuttavaan hotelliin.

Agran historiasta tiedetään vain vähän, mutta 1500-luvun alussa siitä tuli suurmogulien valtakunnan pääkaupunki ja Intian niemimaan todellinen valtakeskus.

Suurmogulit hallitsivat osia Afganistanista ja Persiasta ja valloittivat laajoja alueita Pohjois-Intiasta. Suurmogulien, joiden valtakausi kesti noin 200 vuotta vuodesta 1500 vuoteen 1700, arvellaan olleen vaikutusvaltaisimpia kaikista Intian ulkopuolelta tulleista hallitsijoista.

Päivän ajomatkat: Juna 230 km/ 2½ tuntia ja bussi 25 km / 45 min.

Pvä 9

Orchha – Jhansi – Agra. Kauniita palatseja ja junamatka Agraan.

Aamupäivällä teemme monipuolisen kävelyretken linnoitetulla saarella ja käymme kaupungin kolmessa palatsissa: vaikuttavassa Jehangir Mahalissa, joka tarjoaa upeita näköaloja, sekä sen arkeologisessa museossa, Raj Mahalissa, jossa on kauniita seinämaalauksia, sekä Raj Praveen Mahalissa.

Lounaan jälkeen ajamme lähistöllä sijaitsevaan Jhansiin, jossa nousemme Agran-junaan. Olemme perillä Agrassa vasta illalla. Majoitumme ihastuttavaan hotelliin.

Agran historiasta tiedetään vain vähän, mutta 1500-luvun alussa siitä tuli suurmogulien valtakunnan pääkaupunki ja Intian niemimaan todellinen valtakeskus.

Suurmogulit hallitsivat osia Afganistanista ja Persiasta ja valloittivat laajoja alueita Pohjois-Intiasta. Suurmogulien, joiden valtakausi kesti noin 200 vuotta vuodesta 1500 vuoteen 1700, arvellaan olleen vaikutusvaltaisimpia kaikista Intian ulkopuolelta tulleista hallitsijoista.

Päivän ajomatkat: Juna 230 km/ 2½ tuntia ja bussi 25 km / 45 min.

Päivän kohokohta on tietenkin Taj Mahal. Shah Jahan rakennutti Taj Mahalin hautamuistomerkiksi vaimolleen Mumtaz Mahalille, joka kuoli lapsivuoteeseen. Persialaistyylinen Taj Mahal on rakennettu 1631 hohtavanvalkoisesta marmorista ja koristeltu miljoonin puolijalokivin. Rakennus seisoo neljä metriä korkealla korokkeella ja sitä ympäröi neljä hoikkaa minareettia. Mausoleumi säteilee ainutlaatuista harmoniaa.

Vierailemme myös Agran punaisessa linnoituksessa, jonka rakennutti suurmoguli Akbar vuosina 1565–73. Vaikuttava linnoitus on hyvin hoidettu rakennus, jossa näkyy selvästi vaihtuneiden hallitsijoiden merkit Akbarin punaisesta hiekkakivestä Shah Jahanin valkoisiin marmoripintoihin, joihin on upotettu jalokiviä. Näkymä Yamuna-joelta Taj Mahalille on häikäisevä.

Pian Taj Mahalin valmistumisen jälkeen suurmoguli Shah Jahanin vallan sokaisema poika Aurangzeb kaappasi vallan, murhasi nuoremman veljensä ja sulki isänsä Agran linnoituksen Jasmiinitorniin. Tornin kauniilta marmoriparvekkeelta Shah Jahan katseli kaihoten Taj Mahalia, rakkaan vaimonsa hautamonumenttia, aina kuolemaansa saakka.

(Huomaathan, että lähdöillä, joilla matkapäivä 10 osuu perjantaihin, käymme Taj Mahalissa seuraavana päivänä (matkapäivä 11), sillä Taj Mahal on suljettu perjantaisin.)

Pvä 10

Agra. Taj Mahal ja Agran linnoitus.

Päivän kohokohta on tietenkin Taj Mahal. Shah Jahan rakennutti Taj Mahalin hautamuistomerkiksi vaimolleen Mumtaz Mahalille, joka kuoli lapsivuoteeseen. Persialaistyylinen Taj Mahal on rakennettu 1631 hohtavanvalkoisesta marmorista ja koristeltu miljoonin puolijalokivin. Rakennus seisoo neljä metriä korkealla korokkeella ja sitä ympäröi neljä hoikkaa minareettia. Mausoleumi säteilee ainutlaatuista harmoniaa.

Vierailemme myös Agran punaisessa linnoituksessa, jonka rakennutti suurmoguli Akbar vuosina 1565–73. Vaikuttava linnoitus on hyvin hoidettu rakennus, jossa näkyy selvästi vaihtuneiden hallitsijoiden merkit Akbarin punaisesta hiekkakivestä Shah Jahanin valkoisiin marmoripintoihin, joihin on upotettu jalokiviä. Näkymä Yamuna-joelta Taj Mahalille on häikäisevä.

Pian Taj Mahalin valmistumisen jälkeen suurmoguli Shah Jahanin vallan sokaisema poika Aurangzeb kaappasi vallan, murhasi nuoremman veljensä ja sulki isänsä Agran linnoituksen Jasmiinitorniin. Tornin kauniilta marmoriparvekkeelta Shah Jahan katseli kaihoten Taj Mahalia, rakkaan vaimonsa hautamonumenttia, aina kuolemaansa saakka.

(Huomaathan, että lähdöillä, joilla matkapäivä 10 osuu perjantaihin, käymme Taj Mahalissa seuraavana päivänä (matkapäivä 11), sillä Taj Mahal on suljettu perjantaisin.)

Aamupäivä on varattu ostoksille ja omille seikkailuille. Agrassa on hienoja kauppoja, joissa myydään intialaista marmoria. Käymme yhdessä niistä ennen kuin lähdemme tutkimaan kaupunkia omatoimisesti.

Keskipäivällä lähdemme kohti Delhiä. Matka Agrasta Delhiin kestää huolimatta suhteellisen lyhyestä etäisyydestä. Tie on yksi Intian vilkkaimmista, ja on aivan uskomatonta, miten liikenne liukuu läpi autokaaoksen. Perillä Delhissä olemme vasta illalla. Majoitumme hotelliin ja nautimme yhteisen illallisen.

Pvä 11

Agra. Ostoksia, bussimatka Delhiin ja läksiäisillallinen

Aamupäivä on varattu ostoksille ja omille seikkailuille. Agrassa on hienoja kauppoja, joissa myydään intialaista marmoria. Käymme yhdessä niistä ennen kuin lähdemme tutkimaan kaupunkia omatoimisesti.

Keskipäivällä lähdemme kohti Delhiä. Matka Agrasta Delhiin kestää huolimatta suhteellisen lyhyestä etäisyydestä. Tie on yksi Intian vilkkaimmista, ja on aivan uskomatonta, miten liikenne liukuu läpi autokaaoksen. Perillä Delhissä olemme vasta illalla. Majoitumme hotelliin ja nautimme yhteisen illallisen.

Elämyksekkään matkan päätteeksi on aika sanoa näkemiin Intialle.  Lennämme Helsinkiin.

Pvä 12

Delhi – Helsinki.

Elämyksekkään matkan päätteeksi on aika sanoa näkemiin Intialle.  Lennämme Helsinkiin.

Junamatka Intiassa on elämys itsessään

Junamatka Intiassa

Junalla matkustaminen on Intiassa elämys jo itsessään. Junassa tapaa maalaisväestöä, joka suuntaa kaupunkiin etsimään työtä, nuoria opiskelijoita, jotka ovat matkalla perheidensä luo. Sekä etenkin Intian kasvavaa keskiluokkaa, joka käyttää junaa ensisijaisena liikennevälineenä matkustaessaan lomalle omassa maassaan.


image

Junan ikkunasta voi kaikessa rauhassa katsella ohi liukuvia, vaihtelevia ja erilaisista maisemista. Ohitamme ehkä paikallisen maanviljelijän, joka korjaa maissia pieneltä maapläntiltään. Pienissä kylissä näemme koululaisia välitunnilla ja asemalaitureilla hyörii innokkaita katukauppiaita junan saapuessa asemalle.


image

Junan ikkunasta voi kaikessa rauhassa nauttia kauniista, vaihtelevista ja erilaisista maisemista, jotka liukuvat ohi. Ohitamme ehkä paikallisen maanviljelijän, joka korjaa maissia pieneltä maapläntiltään. Pienissä kylissä näemme koululaisia välitunnilla rautatiekiskojen vierellä, ja asemalaiturilla seisoo katukauppiaita rivissä, kun juna lipuu asemalle.


image

Tällä matkalla matkustamme ainoastaan päiväjunilla mukavassa matkustusluokassa, jossa jokaisella on oma istumapaikka ja hyvin tilaa. Delhistä Varanasiin ja Jhansista Agraan matkustamme uudemmilla junilla, kun taas Varanasista Satnaan vanhemmalla ja paikallisemmalla junalla. Uudemmissa junissa on ravintolavaunu, ja kaikissa junissa on wc:t.

Asiakasarvioinnit
4.2 * 9 arviointia

Taj Mahal, Gangesin pyhä kaupunki Varanasi ja Unescon suojelemat temppelit Khajurahossa

Lähtenyt
Varattavia lähtöjä ei saatavilla
Lento
Suomalainen

Taj Mahal, Gangesin pyhä kaupunki Varanasi ja Unescon suojelemat temppelit Khajurahossa

image

Alkumatkasta ohjelmassa on käynti pyhällä Gangesilla Varanasissa, jossa kohtaamme joukoittain joessa kylpeviä pyhiinvaeltajia. Seuraavaksi käymme buddhalaisuuden synnyinkaupungissa Sarnathissa, joka on jo itsessään matkan arvoinen.

Näemme tietysti myös valkoisena hehkuvan Taj Mahalin, Khajurahon seudun temppelien lukemattomat eroottiset reliefit, jotka kuuluvat Unescon maailmanperintökohteisiin, sekä Orchhan – rajputien pääkaupungin – ylenpalttiset palatsit.

Kuljemme useimmat etapit junalla ja saamme näin tilaisuuden nähdä läheltä paikallisten arkipäivää sekä katsella junan ikkunasta ohilipuvaa kaunista luontoa ja pieniä, idyllisiä kyliä.

Matkustamme ainoastaan päiväjunilla ja aina parhaassa mahdollisessa matkustusluokassa. Mukavuus on huippuluokkaa myös muilla mittareilla, sillä yövymme hyvätasoisissa hotelleissa ja hintaan sisältyy täysihoito kiertomatkan aikana.

Alkumatkasta ohjelmassa on käynti pyhällä Gangesilla Varanasissa, jossa kohtaamme joukoittain joessa kylpeviä pyhiinvaeltajia. Seuraavaksi käymme buddhalaisuuden synnyinkaupungissa Sarnathissa, joka on jo itsessään matkan arvoinen.

Lue lisää
image
Klikkaa karttaa nähdäksesi sen suurempana
Kohokohdat

Hintatiedot

image
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Delhi – Helsinki turistiluokassa
  • Paikallisjuna Delhi-Varanasi, Varanasi-Satna ja Jhansi-Agra
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa hyvätasoisissa hotelleissa
  • Täysihoito päivät 2-12 (alkaen illallinen pvänä 2 ja aamiainen pvänä 12. Osa lounasaterioista on eväspaketteja junamatkoilla)
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
  • Reittilennot Helsinki – Delhi – Helsinki turistiluokassa
  • Paikallisjuna Delhi-Varanasi, Varanasi-Satna ja Jhansi-Agra
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa hyvätasoisissa hotelleissa
  • Täysihoito päivät 2-12 (alkaen illallinen pvänä 2 ja aamiainen pvänä 12. Osa lounasaterioista on eväspaketteja junamatkoilla)
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Muut juomat ja ruoat matkan aikana
  • Viisumi Intiaan. Lue lisää: Maahantulo Intia
  • Juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin 70 USD/hlö (suositus)
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Muut juomat ja ruoat matkan aikana
  • Viisumi Intiaan. Lue lisää: Maahantulo Intia
  • Juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin 70 USD/hlö (suositus)

Käytännön tietoa

Noudatamme Albatros Travel A/S lisä- ja erityisehtoja ja Yleisiä matkapakettiehtoja, edellytämme että matkustaja on lukenut ehdot.

Liikkuminen matkan aikana

Matkaohjelma on tiivis ja päivien aikana on paljon ohjelmaa. Useampana päivänä lähdemme liikkeelle varhain aamulla ja palaamme hotellimme tai saavumme seuraavaan yöpymispaikkaan vasta illalla.

Liikenteestä ja teiden kunnosta riippuen matkantekoon voi mennä enemmän aikaa kuin kilometrit antaisivat olettaa. 

Nähtävyyksillä ja temppelialueilla on korkeuseroja ja portaita. Matka ei sovellu liikuntaesteiselle.



Yöpymiset

Delhi 2 yötä, Varanasi 3, Khajuraho 2, Orchha 1 ja Agra 2.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen lentolippujen mukana viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Matkatavarat

Mukaan kannattaa ottaa pienehkö reppu tai kassi päiväretkiä ja sellaisia matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla.



Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Valuutta

Matkalle kannattaa ottaa mukaan euroja, joita voi paikan päällä vaihtaa paikalliseen valuuttaan eli rupiaan.



Matkalle mukaan

Pakkaa mukaan myös lämmintä vaatetusta, varsinkin aamut ja illat voivat olla viileitä. Erityisesti tammi-helmikuussa on hyvä olla mukana lämmin takki tai pusakka. Hyvät kävelykengät tai lenkkarit. Ota mukaan vaatteita, joissa on mukava olla ja liikkua. Et tarvitse matkan aikana juhla-asua. Illallisille riittää normaali, siisti vaatetus.



Vierailut käsityöläisten luona

Matkaohjelmassa on yksittäisiä käyntejä pienissä yrityksissä tai osuuskunnissa, jotka valmistavat Intialle tyypillisiä tuotteita: tekstiilejä, marmoriesineitä ja jalokiviä. Näistä paikoista tuotteita voi myös ostaa.



Lisää tietoa Intiasta

Matkakohde Intia

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

Hyvä tietää

Liikkuminen matkan aikana

Matkaohjelma on tiivis ja päivien aikana on paljon ohjelmaa. Useampana päivänä lähdemme liikkeelle varhain aamulla ja palaamme hotellimme tai saavumme seuraavaan yöpymispaikkaan vasta illalla.

Liikenteestä ja teiden kunnosta riippuen matkantekoon voi mennä enemmän aikaa kuin kilometrit antaisivat olettaa. 

Nähtävyyksillä ja temppelialueilla on korkeuseroja ja portaita. Matka ei sovellu liikuntaesteiselle.



Yöpymiset

Delhi 2 yötä, Varanasi 3, Khajuraho 2, Orchha 1 ja Agra 2.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen lentolippujen mukana viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Matkatavarat

Mukaan kannattaa ottaa pienehkö reppu tai kassi päiväretkiä ja sellaisia matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla.



Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.



Valuutta

Matkalle kannattaa ottaa mukaan euroja, joita voi paikan päällä vaihtaa paikalliseen valuuttaan eli rupiaan.



Matkalle mukaan

Pakkaa mukaan myös lämmintä vaatetusta, varsinkin aamut ja illat voivat olla viileitä. Erityisesti tammi-helmikuussa on hyvä olla mukana lämmin takki tai pusakka. Hyvät kävelykengät tai lenkkarit. Ota mukaan vaatteita, joissa on mukava olla ja liikkua. Et tarvitse matkan aikana juhla-asua. Illallisille riittää normaali, siisti vaatetus.



Vierailut käsityöläisten luona

Matkaohjelmassa on yksittäisiä käyntejä pienissä yrityksissä tai osuuskunnissa, jotka valmistavat Intialle tyypillisiä tuotteita: tekstiilejä, marmoriesineitä ja jalokiviä. Näistä paikoista tuotteita voi myös ostaa.



Lisää tietoa Intiasta

Matkakohde Intia

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

Matkan fyysinen vaativuus
Albatrosin matkalle osallistumisen edellytykset. Ryhmämatkan onnistumisen edellytyksenä on, että ryhmän kaikki osallistujat voivat noudattaa etukäteen ilmoitettua matkaohjelmaa ja liikkumaan ryhmälle suunniteltujen aikataulujen mukaan. Matkojen turvallinen toteutuminen edellyttää esteetöntä liikuntakykyä, normaalia yleiskuntoa sekä henkistä terveyttä. Ennen matkan varaamista osallistumismahdollisuudesta tulee tarvittaessa keskustella Albatrosin asiakaspalveluhenkilön kanssa ja varmistaa matkalle lähtemisen edellytykset. Myös bussi- ja junamatkoilla sekä risteilyillä nähtävyyksille on usein käveltävä. Monilla matkoillamme päivittäiset kävelymatkat ylittävät helposti 5 kilometriä.


Matkavakuutus
Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa.


Vakuutuksen voimassaolo
Tarkistathan, että vakuutus on riittävän kattava, ja että vakuutus on voimassa koko matkan ajan. Vakuutusta ei voi ottaa matkan jo alettua.


Albatros Travelin matkanjohtajat
Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteeseen saapuessanne lentokentällä. Bussimatkoilla tapaat matkanjohtajan viimeistään viimeisessä noutopaikassa. Kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa, kertoo istumapakoista ja varmistaa, että saavut turvallisesti perille. Albatros Travelin ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Näillä matkanpidennyksellä kohteessa on englanninkielinen yhteyshenkilömme. Albatros Expeditionsin tutkimusmatkoilla sinua opastaa engalnninkieliset tutkimusmatkatiimin jäsenet, jotka ovat mukana retkillä ja pitävät matkaan kuuluvat tiedotustilaisuudet. Huomioi, ettei matkalla välttämättä ole mukana suomenkielistä tutkimustiimin jäsentä. Osalla matkoistamme ei ole mukana paikallisopasta. Kaikki matkanjohtajamme ja paikallisoppaat ovat kokeneita, koulutettuja ja Albatros Travelin huolellisesti valitsemia.


Juomaraha
Matkoillamme pääsemme usein tutustumaan paikkalliseen kulttuuriin, joka saattaa poiketa paljon suomalaisista toimintatavoista, kuten esimerkiksi juomarahan antaminen. Monissa maissa on tapana antaa juomarahaa esimerkiksi paikallisoppaille ja kuljettajille. Palvelualan palkka on usein sidonnainen juomarahakulttuuriin. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan, sillä kertomamme juomarahan suuruus on suositus ja sen antaminen asiakkaan päätettävissä.


Yhden hengen huoneen tai hytin lisämaksu
Matkojemme alkaen hinnat perustuvat kahden henkilön majoittumiseen jaetussa kahden hengen huoneessa tai hytissä. Yksin matkustavien edellytetään varaavan yhden hengen huoneen/hytin, josta veloitetaan yhden hengen huoneen lisämaksu. Lisämaksu perustuu hintaan, jonka saamme yhteistyökumppaneiltamme varatessamme huoneita. Yhden hengen huoneet ovat yleensä kalliimpia kuin kahden hengen huoneet. Lisämaksu näkyy kotisivuillamme ja matkan varauslomakkeessa


Passi
Huomioithan, että passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Tämä vaatimus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset saattavat vaihdella maittain ja passin voimassaoloaikavaatimus olla jossain maissa lyhyempi. Tällä säännöksellä vältämme tilanteet, jossa matkakohteen maahantulovaatimukset muuttuvat matkan varaamisen jälkeen.


Matkustaminen alaikäisten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja. Tästä syystä voi olla tarpeellista ottaa mukaan lapsen syntymätodistus sekä allekirjoitettu asiakirja, joka valtuuttaa lapsen matkustamaan nimetyn aikuisen kanssa. Muista myös tarkistaa asiakirjojen voimassaoloa koskevat säännöt, esimerkiksi koskien mahdollisia leimoja sekä matkustuspäivämääriä. Yhdysvallat ovat esimerkiksi yksi niistä maista, joilla on voimassa edellä mainitut vaatimukset, mutta tietoa kaikkien muiden maiden käytännöistä ei ole suoraan saatavilla. Tästä syystä suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.


Istumapaikat lennoilla
Huomioithan, että lentoyhtiöt vastaavat istumapaikkojen jakamisesta lennoilla.


Istumapaikat bussissa
Matkoillamme kuljetus kohteessa tapahtuu useimmiten bussilla. Näillä matkoilla ei ole mahdollista varata paikkaa bussissa, eikä myöskään ostaa tiettyä paikkaa ennen matkan alkua. Matkustajat voivat paikan päällä sopia istumapaikoista matkanjohtajan kanssa. Paikat useimmiten vaihtuvat matkan aikana, joten kaikki matkustajat pääsevät vuorotellen istumaan bussin edessä tai takana.


Ruokailu lentokoneessa
Suurimmalla osalla matkoistamme on käytössä reittilennot. Euroopan sisäisillä lennoilla on yleensä mahdollista ostaa juomia ja pientä purtavaa. Joillain lentoyhtiöillä on mahdollista saada maksutta vettä, mehua, kahvia tai teetä. Jos haluat tilata viiniä, olutta tai väkeviä alkoholijuomia, joudut yleensä maksamaan ne itse. Lentoyhtiöiden tarjoamat palvelut ovat yhtiökohtaisia ja vaihtelevat , joten emme valitettavasti voi antaa tarkempaa tietoa ennen matkaa.


Erikoisruokavalio
Lennoille tarvittavat erikoisruokavaliot, kuten kasvisruoat, tulee tilata viimeistään 45 päivää ennen lähtöä. Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat erikoisruokavalioista lisämaksun. Välitämme aina tiedon erikoisruokavalion toiveesta lentoyhtiölle, mutta huomioithan ettemme voi taata erikoisruokavalion saatavuutta. Bussimatkoilla emme voi valitettavasti tarjota erikoisruokavaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mahdollisuutta taata erikoisruokavalioita matkoillamme, sillä monilla matkoilla hintaan sisältyy yhteiset ateriat. Näillä aterioilla ruokalista päätetään ja tilataan etukäteen koko ryhmälle. Huomioimme ja välitämme erikoisruokapyynnöt ja tiedon allergioista yhteistyökumppaneillemme, mutta emme voi taata pyyntöjen toteutumista.


Varaukset/muutokset
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin. Albatros Travel ja paikalliset yhteistyökumppanimme pyrkivät aina toteuttamaan matkan ohjelman mukaisesti, mutta matkaohjelma saattaa muuttua esimerkiksi nähtävyyksien aukioloaikojen, sääolosuhteiden, tieolosuhteiden tai viivästyneiden lentojen vuoksi. Matkojemme sisältöä arvioidaan ja kehitetään jokaisen matkan jälkeen saamamme asiakasarviointien perusteella. Matkan ohjelma saattaa siis muuttua ennen matkan alkua. Ennen lähtöä kaikki matkalle osallistuvat saavat päivitetyn ja viimeisimmän matkaohjelman, jonka tarkoituksena on palvella asiakkaiden etua ja varmistaa matkan sujuva toteutus. Ostetusta matkapaketista ei ole mahdollista saada hyvitystä niistä paketin osista, joita ei mahdollisesti matkan aikana käytetä. Huomioithan, että lisämaksulliset retket voidaan toteuttaa ainoastaan jos ilmoittautuneita on riittävästi. Retkien hinta palautetaan asiakkaille joko ennen matkaa tai sen jälkeen, riippuen retken peruutusajankohdasta.

Yleistä tietoa

Matkan fyysinen vaativuus
Albatrosin matkalle osallistumisen edellytykset. Ryhmämatkan onnistumisen edellytyksenä on, että ryhmän kaikki osallistujat voivat noudattaa etukäteen ilmoitettua matkaohjelmaa ja liikkumaan ryhmälle suunniteltujen aikataulujen mukaan. Matkojen turvallinen toteutuminen edellyttää esteetöntä liikuntakykyä, normaalia yleiskuntoa sekä henkistä terveyttä. Ennen matkan varaamista osallistumismahdollisuudesta tulee tarvittaessa keskustella Albatrosin asiakaspalveluhenkilön kanssa ja varmistaa matkalle lähtemisen edellytykset. Myös bussi- ja junamatkoilla sekä risteilyillä nähtävyyksille on usein käveltävä. Monilla matkoillamme päivittäiset kävelymatkat ylittävät helposti 5 kilometriä.


Matkavakuutus
Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa.


Vakuutuksen voimassaolo
Tarkistathan, että vakuutus on riittävän kattava, ja että vakuutus on voimassa koko matkan ajan. Vakuutusta ei voi ottaa matkan jo alettua.


Albatros Travelin matkanjohtajat
Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteeseen saapuessanne lentokentällä. Bussimatkoilla tapaat matkanjohtajan viimeistään viimeisessä noutopaikassa. Kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa, kertoo istumapakoista ja varmistaa, että saavut turvallisesti perille. Albatros Travelin ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Näillä matkanpidennyksellä kohteessa on englanninkielinen yhteyshenkilömme. Albatros Expeditionsin tutkimusmatkoilla sinua opastaa engalnninkieliset tutkimusmatkatiimin jäsenet, jotka ovat mukana retkillä ja pitävät matkaan kuuluvat tiedotustilaisuudet. Huomioi, ettei matkalla välttämättä ole mukana suomenkielistä tutkimustiimin jäsentä. Osalla matkoistamme ei ole mukana paikallisopasta. Kaikki matkanjohtajamme ja paikallisoppaat ovat kokeneita, koulutettuja ja Albatros Travelin huolellisesti valitsemia.


Juomaraha
Matkoillamme pääsemme usein tutustumaan paikkalliseen kulttuuriin, joka saattaa poiketa paljon suomalaisista toimintatavoista, kuten esimerkiksi juomarahan antaminen. Monissa maissa on tapana antaa juomarahaa esimerkiksi paikallisoppaille ja kuljettajille. Palvelualan palkka on usein sidonnainen juomarahakulttuuriin. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan, sillä kertomamme juomarahan suuruus on suositus ja sen antaminen asiakkaan päätettävissä.


Yhden hengen huoneen tai hytin lisämaksu
Matkojemme alkaen hinnat perustuvat kahden henkilön majoittumiseen jaetussa kahden hengen huoneessa tai hytissä. Yksin matkustavien edellytetään varaavan yhden hengen huoneen/hytin, josta veloitetaan yhden hengen huoneen lisämaksu. Lisämaksu perustuu hintaan, jonka saamme yhteistyökumppaneiltamme varatessamme huoneita. Yhden hengen huoneet ovat yleensä kalliimpia kuin kahden hengen huoneet. Lisämaksu näkyy kotisivuillamme ja matkan varauslomakkeessa


Passi
Huomioithan, että passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Tämä vaatimus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset saattavat vaihdella maittain ja passin voimassaoloaikavaatimus olla jossain maissa lyhyempi. Tällä säännöksellä vältämme tilanteet, jossa matkakohteen maahantulovaatimukset muuttuvat matkan varaamisen jälkeen.


Matkustaminen alaikäisten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja. Tästä syystä voi olla tarpeellista ottaa mukaan lapsen syntymätodistus sekä allekirjoitettu asiakirja, joka valtuuttaa lapsen matkustamaan nimetyn aikuisen kanssa. Muista myös tarkistaa asiakirjojen voimassaoloa koskevat säännöt, esimerkiksi koskien mahdollisia leimoja sekä matkustuspäivämääriä. Yhdysvallat ovat esimerkiksi yksi niistä maista, joilla on voimassa edellä mainitut vaatimukset, mutta tietoa kaikkien muiden maiden käytännöistä ei ole suoraan saatavilla. Tästä syystä suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.


Istumapaikat lennoilla
Huomioithan, että lentoyhtiöt vastaavat istumapaikkojen jakamisesta lennoilla.


Istumapaikat bussissa
Matkoillamme kuljetus kohteessa tapahtuu useimmiten bussilla. Näillä matkoilla ei ole mahdollista varata paikkaa bussissa, eikä myöskään ostaa tiettyä paikkaa ennen matkan alkua. Matkustajat voivat paikan päällä sopia istumapaikoista matkanjohtajan kanssa. Paikat useimmiten vaihtuvat matkan aikana, joten kaikki matkustajat pääsevät vuorotellen istumaan bussin edessä tai takana.


Ruokailu lentokoneessa
Suurimmalla osalla matkoistamme on käytössä reittilennot. Euroopan sisäisillä lennoilla on yleensä mahdollista ostaa juomia ja pientä purtavaa. Joillain lentoyhtiöillä on mahdollista saada maksutta vettä, mehua, kahvia tai teetä. Jos haluat tilata viiniä, olutta tai väkeviä alkoholijuomia, joudut yleensä maksamaan ne itse. Lentoyhtiöiden tarjoamat palvelut ovat yhtiökohtaisia ja vaihtelevat , joten emme valitettavasti voi antaa tarkempaa tietoa ennen matkaa.


Erikoisruokavalio
Lennoille tarvittavat erikoisruokavaliot, kuten kasvisruoat, tulee tilata viimeistään 45 päivää ennen lähtöä. Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat erikoisruokavalioista lisämaksun. Välitämme aina tiedon erikoisruokavalion toiveesta lentoyhtiölle, mutta huomioithan ettemme voi taata erikoisruokavalion saatavuutta. Bussimatkoilla emme voi valitettavasti tarjota erikoisruokavaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mahdollisuutta taata erikoisruokavalioita matkoillamme, sillä monilla matkoilla hintaan sisältyy yhteiset ateriat. Näillä aterioilla ruokalista päätetään ja tilataan etukäteen koko ryhmälle. Huomioimme ja välitämme erikoisruokapyynnöt ja tiedon allergioista yhteistyökumppaneillemme, mutta emme voi taata pyyntöjen toteutumista.


Varaukset/muutokset
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin. Albatros Travel ja paikalliset yhteistyökumppanimme pyrkivät aina toteuttamaan matkan ohjelman mukaisesti, mutta matkaohjelma saattaa muuttua esimerkiksi nähtävyyksien aukioloaikojen, sääolosuhteiden, tieolosuhteiden tai viivästyneiden lentojen vuoksi. Matkojemme sisältöä arvioidaan ja kehitetään jokaisen matkan jälkeen saamamme asiakasarviointien perusteella. Matkan ohjelma saattaa siis muuttua ennen matkan alkua. Ennen lähtöä kaikki matkalle osallistuvat saavat päivitetyn ja viimeisimmän matkaohjelman, jonka tarkoituksena on palvella asiakkaiden etua ja varmistaa matkan sujuva toteutus. Ostetusta matkapaketista ei ole mahdollista saada hyvitystä niistä paketin osista, joita ei mahdollisesti matkan aikana käytetä. Huomioithan, että lisämaksulliset retket voidaan toteuttaa ainoastaan jos ilmoittautuneita on riittävästi. Retkien hinta palautetaan asiakkaille joko ennen matkaa tai sen jälkeen, riippuen retken peruutusajankohdasta.
Matkanjohtaja

Suomalainen

Viisumi

Kyllä

Rokotus

Kyllä

Valuutta

Rupia

Matkanjohtaja

Suomalainen

Viisumi

Kyllä

Rokotus

Kyllä

Valuutta

Rupia

Vastaavia matkoja

Katso kaikki 0 Albatros-matkaa